1 av 5 dropper reservehjul

Vet du hva latexmelk er?

Latexmelk kan redde deg og familien ut av punkterings-knipa. Men vet du egentlig hva latexmelk er og hvordan du bruker det?

RIKTIG VERKTØY: Skal man skifte hjul er det viktig med riktig verktøy. Enda viktigere er det at man faktisk vet hvordan det gjøres.
RIKTIG VERKTØY: Skal man skifte hjul er det viktig med riktig verktøy. Enda viktigere er det at man faktisk vet hvordan det gjøres. Foto: FOTO: Zavgorodny Sergiy
Sist oppdatert

En av fem kjører uten reservehjul

En landsdekkende undersøkelse YouGov har gjort på oppdrag av Dekkmann, viser at en av fem bilister kjører rundt uten reservehjul i bilen. I tillegg viser tall fra NAF at 60 prosent av bilførerne ikke vet hvordan de skal bruke et vanlig verktøysett for å få av hjulet.

Har du ikke reservehjul?

Joda, det har du. Fire. I et nødstilfelle er det ingenting i veien for å bruke et vinterdekk som reservehjul på sommerføre eller et sommerhjul på vinterføre. Ikke la deg lure av bilselgeren som vil skaffe deg reservehjul til en god pris. Du har jo allerede fire.

Kjøper man ny bil i dag blir man ofte anbefalt å erstatte det klassiske reservehjulet med nettopp latexmelk og tilhørende verktøysett. Dette for å spare plass og vekt.

Latexmelk er rett og slett en melk som sprøytes inn i bildekket ved hjelp av en liten kompressor som tetter hull i dekket ved punktering. Noe av det samme som "reservehjul på boks", som er skum under trykk på boks som du får kjøpt på nærmeste bensinstasjon eller bilrekvisita-butikk.

Produktet byr imidlertid på utfordringer.

- Svært få mestrer å bruke tetningsmidler og kompressor i et nødstilfelle, og av de som prøver er feilprosenten høy. Blant annet glemmer folk å ta ut ventilnålen når latexmelken skal fylles i dekket, sier Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann.

Ventilnålen sitter inne i ventilen, og krever spesialverktøy i form av en liten trekker. Ventilverktøy følger ofte med tetningsmiddelet.

Dette medfører at stadig flere må få assistanse fra NAF eller annen bilredningstjeneste. Over 1500 personer måtte ha assistanse fra NAF langs norske veier i forbindelse med punktering bare forrige måned.

Reservehjulet kan ikke erstattes

Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, råder derfor alle å ha reservehjul i bilen. Og like viktig er det at folk faktisk vet hvordan de skifter et ødelagt hjul. Noe mange ikke kan.

Ifølge Engebretsen er latexmelk langt fra idiotsikkert.

- I de tilfellene der NAF rykker ut, er en av de vanligste årsakene at hverken folk eller tetningsmiddelet klarte jobben. Les derfor bruksanvisningen nøye. Erfaringen tilsier at tetningsmiddel kun klarer å tette ørsmå hull, forteller han.

Rimelig sikkerhet

Kjører du gammel bil er "reservehjul på boks" verdt å ha i bilen. Boksen koster rundt en hundrelapp og tar ikke stor plass i bilen. Den er også enkel i bruk, og kan den redde deg ut av knipa.

Sjekkliste før langtur:

  • Latexmelk (sjekk utløpsdato)
  • Hjulvinne
  • Jekk
  • Kompressor (til å blåse opp hjulet)
  • Reservehjul (Vær oppmerksom på at biler med lufttrykksovervåkning (TPMS-systemer) kan gi alarmer på grunn av ulik rulleomkrets på sommer- og vinterdekk. Dette anbefales heller ikke for biler med firehjulstrekk, da dette kan gi store skader på drivverket.)

Les også:

2011-2012 De beste vinterdekkene

De beste kontinentale vinterdekkene

Slik er Ole Brumm-bilene

Her ser du Audis neste SUV

Denne saken ble første gang publisert 04/10 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også