NAFs sommerdekktest 2015

Billigdekk overrasker i test

For første gang gjør et kinesisk billigdekk det bra i NAFs dekktest.

VÅTT OG VIKTIG: NAF legger ekstra stor vekt på dekkenes egenskaper på våt asfalt. Her faller flere av de rimelige dekkene igjennom. (Bildet er fra en eldre dekktest.) FOTO: Knut Arne Glesne
VÅTT OG VIKTIG: NAF legger ekstra stor vekt på dekkenes egenskaper på våt asfalt. Her faller flere av de rimelige dekkene igjennom. (Bildet er fra en eldre dekktest.) FOTO: Knut Arne Glesne
Sist oppdatert

Det meste er som det pleier å være i NAFs ferskeste dekktest: Generelt er dekk fra de kjente merkene å finne øverst på rangeringen, og nederst på lista finnes dekk fra lavkostnadsland.

Men samtidig overrasker et kinesisk billigdekk (Landsail), og et rimelig dekk fra Sør-Korea (Kumho) er testens femte beste (av 15).

Dekktesten er gjennomført ved et ikke nærmere spesifisert dekktestanlegg i Texas, USA, av finske eksperter i testorganisasjonen Test World. VW Golf er brukt som testbil, og dekkdimensjonen er 205/55 R 16. Det er en dimensjon som særlig passer til kompaktbiler samt til en god del mellomklassebiler.

NAF-testen vektlegger egenskapene på våt vei med 60 prosent.

Forskjeller i vektlegging kan være med på å forklare ulikheter i resultatene mellom denne testen og tyske Adacs test, som vi nylig har gjengitt. I Adacs test vant Michelin Primacy 3, et dekk som kun havner midt i laget i NAF-testen.

VINNEREN: Continental ContiPremiumContact 5 er blant de beste i nesten alle disipliner i NAFs sommerdekktest. FOTO: Continental
VINNEREN: Continental ContiPremiumContact 5 er blant de beste i nesten alle disipliner i NAFs sommerdekktest. FOTO: Continental

Adac, som er NAFs søsterorganisasjon i Tyskland, vektlegger egenskaper på vått med 40 prosent. Michelin-dekket er ikke blant de aller beste på vått underlag i Adacs test heller, men det er ikke så dårlig at det gir trekk i totalkarakteren.

Continental best

Best i NAF-testen er Continental ContiPremiumContact 5, som får totalkarakteren 9,5. Dekket får karakter 9 eller 10 i alle disipliner unntatt rullemotstand, der det havner tredje sist.

Akkurat dette viser det dekktestere alltid ynder å minne om: Et dekk er et rullende kompromiss av egenskaper. Vektlegger man én disiplin kraftig, går det ut over noe annet.

De tre øvrige dekkene med mer enn 9,0 poeng er Nokian Hakka Blue, Pirelli Cinturato P7 Blue og Goodyear Efficient Grip Performance. Alle disse dekkene scorer godt på de aller fleste områder, og de har ingen store svakheter (se rangering av alle dekkene nederst).

Les også:

De beste sommerdekkene 2014 (NAF-test)

De beste sommerdekkene 2013 (NAF-test)

De beste sommerdekkene 2013 (Forbrukerrådet)

Kineserne kommer

NAF skriver i sin egen omtale av dekktesten at «billige dekk er tvilsom sparing». Om man ikke rekker å stoppe i tide ved en hard nedbremsing fordi man har valgt billige dekk, kan valget straffe seg hardt.

Men samtidig viser testen at billig kan være bra. Landsail LS 588 UHP legger seg midt i feltet med en anstendig totalkarakter på 8,3 poeng.

Blant egenskapene som drar opp, er meget effektiv bremsing på vått underlag – her er dekket best av alle.

NAF oppsummerer dekkets egenskaper med at det er det først billige dekket fra Kina som presterer bra i en av NAFs tester, men at det vannplaner i lavere hastighet enn de andre dekkene i testen.

I tillegg beskriver testerne kjørefølelsen på tørr vei som dårlig.

TESTVINNER: Michelin Primacy 3 vant tyske Adacs sommerdekktest, men blir slått av et kinesisk billigdekk i NAFs dekktest. Ulik vektlegging av egenskaper er en av grunnene. FOTO: Michelin
TESTVINNER: Michelin Primacy 3 vant tyske Adacs sommerdekktest, men blir slått av et kinesisk billigdekk i NAFs dekktest. Ulik vektlegging av egenskaper er en av grunnene. FOTO: Michelin

Bremser dårlig

BILLIG OG BRA: Landsail LS588 UHP er det første kinesiske billigdekket som har gjort det bra i NAFs dekktest. FOTO: Landsail
BILLIG OG BRA: Landsail LS588 UHP er det første kinesiske billigdekket som har gjort det bra i NAFs dekktest. FOTO: Landsail

Spar mye på prissjekk

Veiledende pris er noe det legges lite vekt på i dekkmarkedet. Det kan være store prisforskjeller fra en forhandler til en annen. Du kan spare mange hundrelapper – og for dyrere dekkdimensjoner til og med tusenlapper – på fire dekk av samme merke og modell ved å sjekke pris i flere butikker.

Landsail er imidlertid et unntak fra det som nærmest er en regel om at rimelige dekk fra asiatiske lavkostnadsland ikke holder i konkurranse med anerkjente merkedekk.

Hvor dypt skal mønsteret være?

Trafikkreglene sier at mønsterdybden for sommerdekk skal være på minst 1,6 millimeter. Tester av brukte dekk viser imidlertid at egenskapene taper seg raskt når mønsterdybden blir mindre enn 3-4 millimeter. Særlig gjelder det egenskapene på våt asfalt, og det er da du mest av alt trenger så godt grep som mulig.

De tre dekkene som gjør det dårligst i testen, er Goodride Sport SA-37 fra Kina, Nankang Econex NA-1 fra Taiwan og Apollo Alnac 4G fra India.

Apollo-dekket bruker 7 meter mer på å stoppe i bremsetesten på våt asfalt enn det beste dekket.

Det er en forskjell NAF beskriver som viktig: En bil med gode dekk kan rekke å stoppe for en fotgjenger. En bil med dårlige dekk vil fortsatt ha høy fart når den treffer fotgjengeren.

ALLROUNDER: Goodyear EfficientGrip Performance har gjort det godt i flere dekktester i 2015, inkludert NAFs sommerdekktest. FOTO: Goodyear
ALLROUNDER: Goodyear EfficientGrip Performance har gjort det godt i flere dekktester i 2015, inkludert NAFs sommerdekktest. FOTO: Goodyear

NAFs 2015-rangering av sommerdekk

Denne saken ble første gang publisert 09/04 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også