DAB

Slik får du enkelt DAB-radio i den gamle bilen

Har du en gammel bil, trenger det ikke koste deg mye å få digital radio.

ETTERMONTERT: Stig Westerhus fra AutoHiFi AS må selge og montere svært mange adaptere dersom alle skal få DAB i bilen innen januar 2017. I denne 2006-modellen av BMW E60 sitter et ettermontert anlegg med DAB fra Dension.
ETTERMONTERT: Stig Westerhus fra AutoHiFi AS må selge og montere svært mange adaptere dersom alle skal få DAB i bilen innen januar 2017. I denne 2006-modellen av BMW E60 sitter et ettermontert anlegg med DAB fra Dension. Foto: FOTO: Privat
Sist oppdatert

Høsten 2014 skal DAB være landsdekkende slik at hele landet har tilgang til DAB-signaler. Veidekning er prioritert i utbyggingen, og etter planen skal FM-nettene slukkes i januar 2017.

- Utbyggingen er kommet så langt at vi kan konstatere bedre mottaksforhold og flere kanaler langs mange hovedveier. Dette vil være en ny opplevelse for mange bilførere, sier Mari Hagerup, kommunikasjonssjef i Digitalradio Norge

Millioner uten DAB

Men fortsatt er det rundt to millioner bileiere som i løpet av de kommende årene må gjøre noe med radioen sin for fremdeles å kunne høre radio, ifølge Digitalradio Norge AS som er eid av NRK og P4-gruppen. Og mange nye biler kommer fortsatt ikke med DAB+ som standard. Det er ekstraustyr noe som innebærer at du må betale mer for bilen.

- Sannsynlig stengedato for FM er januar 2017. Om FM-nettene stenges januar 2017, må vår bransje selge og montere 2000 adaptere om dagen, inklusive lørdag og søndag, sier Stig Westerhus, salgssjef i AutoHiFi AS, en av de største leverandører på DAB+ til bil.

Dersom stengedatoen skyves til januar 2019, som er absolutt siste alternativ, så må bransjen fremdeles selge og montere 1250 adaptere hver dag fram til stengedatoen, ifølge Westerhus.

ENKLEST: Enkelt adapter fra Tiny. FOTO: Produsent
ENKLEST: Enkelt adapter fra Tiny. FOTO: Produsent

Mange forskjellige løsninger

Hva er forskjellen mellom DAB og DAB+?

DAB+ gir plass til mer lyd og flere tilleggstjenester som tekst og bilder. DAB+ gjør dessuten at signalet er mer robust, og innebærer mindre problemer med mottak. Kanalene vil i tiden fram mot FM-slukking bli lagt om til DAB+. Etter slukking av de riksdekkende FM-nettene skal alle riksdekkende radiokanaler sendes i DAB+. Eldre DAB-radioer kan ikke motta DAB+.

Det finnes mange forskjellige løsninger for ettermonterte DAB+-løsninger. Du kan få helt enkle løsninger som bare plugges i sigarettenneren (12V-uttaket). I tillegg må du dra antennen opp i frontruten. Dersom du ønsker en mer integrert og avansert løsning, vil det kreve mer montering.

- Det kommer selvsagt veldig an på montøren. Men jeg vil vel si det slik at om man er kapabel til å monterer inn/ut en CD/radio, så er man på det nivået som kreves, og i de fleste biler er dette ganske enkelt. Det finnes selvfølgelig unntak, men det er oftere nyere premiumbil-merker, sier Alf-Morten Engvik. Product Manager hos AutoHiFi.

Noen adaptere krever litt flere ledningskoblinger, men er laget for at man skal gjøre installasjonen selv. Helintegrerte adaptere bør installeres av fagmann enten på verksted, merkevareverksted eller andre servicesteder,

Spørsmål & svar

BYTTE: Ny radio fra Sony. FOTO: Produsent
BYTTE: Ny radio fra Sony. FOTO: Produsent

1) Finnes det noen begrensninger når det gjelder ettermontering/integrering av DAB+ i gammel bil? Kan man få DAB+ i en VW Golf fra 1991?

Viktig sikkerhetstiltak

Også alle tunneler med FM-mottak skal få DAB-sendere før FM-nettene slukkes. I tillegg installeres det DAB i alle nye tunneler over 500 meter. Minst 270 tunneler skal oppgraderes totalt. Statens vegvesen er ansvarlig for utbyggingen av DAB i tunnel, og rundt 40 tunneler er ferdige. Oppgraderingen er ikke bare et tiltak for bedre lyd, men er også et viktig sikkerhetstiltak. Radio sørger for publikumsvarsling i nødssituasjoner.

- Alle eldre biler med en fungerende FM-radio (og 12V strøm gjennom for eksempel sigarettenneren) kan bruke adapter, også en Golf fra 1991. Det finnes noen adaptere som benytter USB-inngang eller AUX for lydoverføring, og noen eldre biler vil ikke kunne bruke denne typen adaptere. De fleste adapterløsninger er imidlertid i første kategori. I gamle biler kan man også bytte ut hele radioen, og det finnes mange DAB-radioer å velge blant. 

2) Hva koster slike opplegg på ettermarkedet?

- Adaptere kommer i alle priskategorier og typer. Man kan velge mellom godt synlige og helt usynlige løsninger. Prisen for disse varierer fra cirka 700 kroner og opp til 4000 kroner, der det siste inkluderer montering av fagmann. 

3) Mange modeller har løsninger der dashbordet er én modul. Gjør slike løsninger det vanskelig/umulig å ettermontere DAB+?

- I mange tilfeller kan det se ut som at hele dashbordet er en og samme enhet, men dette er ikke alltid tilfellet - ofte sitter det en radio av standardisert størrelse (1DIN eller 2DIN) i dashbordet. Alt man trenger å gjøre er å fjerne et plastdeksel eller pyntelist for å se dette. Her kan man ta ut den gamle og sette inn en ny radio med DAB+. Disse løsningene koster noe mer enn en enkel adapterløsning, men de enkleste radioene ligger fra 999 kroner og oppover. Vær oppmerksom på at ikke alle radioer er kompatible med alle biler.  

Der det ikke er mulig å sette inn en ny radio, må man velge adapter. Her finnes det adaptere som kan monteres inn på en slik måte at man benytter bilens originale rattknapper også for styring av DAB-radioen. Kanalene dukker opp i displayet på samme måte som på FM-radioen. Slike løsninger passer i svært mange modeller, og kommer fortløpende på markedet etter hvert som nye bilmodeller introduseres. Dermed kan man få en skjult enhet som integreres godt i bilens multimediesystem. 

4) Hva skal man særlig skal være oppmerksom på når det gjelder montering?

HELINTEGRERT: Helintegrert adapter fra Dension. FOTO: Produsent
HELINTEGRERT: Helintegrert adapter fra Dension. FOTO: Produsent

- De fleste som ikke får mottak, har gjort feil ved antennemontering. Første bud er ikke å bruke den gamle FM-antennen, andre bud er å følge bruksanvisningen på DAB-antennen som følger med. Forsøk ulik plassering på frontruten (eller andre ruter), og vær oppmerksom på at noen solfiltre kan svekke mottaket. Da må antennen legges helt ytterst på glasset, der det ikke er filter. Alle ruter har et filterfritt område. Det er også lurt å feste antennen med vanlig tape til man har det mottaket man ønsker. Å skrape på festeanordningen etter montering kan ødelegge antennen. Husk også at de fleste former for varmetråder (frontrute/bakrute), så vel som tonede ruter som inneholder metall, kan påvirke mottaket ganske drastisk. Man skal også være forsiktig ved legging av kabler langs A-stolpen på nyere biler som har airbag i denne stolpen.

Når slukker det landsdekkende nettet?

De riksdekkende FM-nettene skal slukkes i 2017, hvis fem kriterier som myndighetene har stilt er oppfylt.

* NRKs radiotilbud må ha digital dekning tilsvarende dagens P1-dekning i FM-nettet.

* Det kommersielle nettet må være bygget ut til minst 90 prosent befolkningsdekning.

* Det digitale radiotilbudet må representere en merverdi for publikum.

I tillegg må følgende to kriterier være oppfylte per 1. januar 2015:

* Det må finnes rimelige og teknisk tilfredsstillende løsninger for radiomottak i bil.

* Minst halvparten av radiolytterne må daglig høre helt eller delvis på en digital radioplattform.

5) Andre ting man bør være oppmerksom på?

- Det er lurt å sjekke at adapteren er godt egnet i bilen din. Sett deg også godt inn i hvilken løsning du ønsker å ha - for mange vil valget mellom synlig eller usynlig adapter være viktig. Noen ønsker også å bytte hele radioen. Tenk gjennom om du ønsker tilleggsfunksjoner som bluetooth eller USB-inngang. Dette er noe som følger med mange radioer, og som gir en anledning til oppgradere bilen ytterligere.  

Kilder: AutoHiFi og Jarle Ruud i Digitalradio Norge

Les også:

Alt du trenger å vite om vinterdekk

Skjer dette, skal du ikke starte bilen

Vet du hva denne vesle pila på dashbordet betyr?

Denne saken ble første gang publisert 27/10 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også