Årets Bil 2013

Rimelig biler som scorer høyt på sikkerheten

Sikkerhetsutstyr som for få år siden kun var å finne i svindyre biler er i dag standardutstyr i de rimeligste bilene.

SIKKERHET: I A-klasse får du nå sikkerhetsutstyr som tidligere var forbeholdt større og dyrere biler. Som standard har du Collision Prevention assist. En radar overvåker området foran bilen og varsler med lys og lyd om for liten avstand og kollisjonsfare til objekter i hastigheter over 30 km/t. FOTO: Daimler AG

SIKKERHET: I A-klasse får du nå sikkerhetsutstyr som tidligere var forbeholdt større og dyrere biler. Som standard har du Collision Prevention assist. En radar overvåker området foran bilen og varsler med lys og lyd om for liten avstand og kollisjonsfare til objekter i hastigheter over 30 km/t. FOTO: Daimler AG

Publisert Oppdatert

- Avansert sikkerhetsutstyr er ikke lenger bare å finne i luksusbiler eller som kostbart ekstrautstyr, sier Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil Top Gear og juryformann i Årets Bil 2013.

Filvarsling, filholder, blindsonevarsling, adaptiv cruisekontroll med avstandsholder, nødbremsassistent og førerovervåking er eksempler på sikkerhetsutstyr som i dag er tilgjengelig selv i de rimeligste bilene på markedet. Dessuten bygger mange av bilprodusentene bilene i høystyrkestål som bedrer kollisjonssikkerheten.

Nå kommer selv småbiler med det siste innen sikkerhetsutstyr som standard. Norges billigste bil, Skoda Citigo, med aktiv bremseassistent som standard. Dette er en nødbremsfunksjon ved bykjøring som blir automatisk aktivert ved hastigheter under 30 km i timen. Sammen med Volkswagen Up, er Citigo den første bilen i småbilsegmentet som har denne nødbremsfunksjonen.

Skjerper kravene til sikkerhet

Men sikkerheten gjelder ikke bare de som sitter inne i bilen. Volvo V40 satte ny rekord da den nylig fikk den høyeste poengsummen som noensinne er gitt i kompaktbil-klassen av det uavhengige kollisjonstestorganet EuroNCAP.

Organisasjonen har i år skjerpet kravene til fotgjengersikkerhet, og Volvo V40 kommer med fotgjengerbeskyttelse som standard. Registreres et sammenstøt med en fotgjenger, blåses en pute opp og legger seg rundt frontruten, mens panseret heves og sørger for distanse til motoren.

Nye Mercedes A-klasse og Audi A3 er ikke langt bak. De kan begge vise til moderne teknologi og svært gode resultater i EuroNCAP. BMW 3-serie er blant bilene som er klart best på aktiv sikkerhetsteknologi.

Må ikke bli soveputer

- Aktive sikkerhetssystemer som for eksempel adaptiv cruisekontroll med avstandsholder er godt evaluerte systemet, og er absolutt viktige bidrag til å gjøre trafikken sikrere, sier Jan Morgan Guttormsen, politiinspektør i Politidirektoratet.

- Men de må ikke bli soveputer. Systemene er støttefunksjoner, men det er fortsatt du som sjåfør som skal kjøre bilen.

Kompaktbil: Audi A3

Sikkerhetselementer: Kollisjonsputer foran og i siden, stabilitetsprogram og tractionkontroll, blokkeringsfrie bremser, antispinn, setebeltevarsler, lufttrykkovervåkning, adaptiv cruise kontroll med nødbremsfunksjon, filvarsler, blindsonevarsling, beltestrammere, ISOFIX-fester, automatisk lukking av vinduer og soltak, nød- og assistansesystem, automatisk nedblending av hovedlys, aktive kurvelys.

DOM EuroNCAP: Fem av fem stjerner. 95 % beskyttelse for voksne, 87 % beskyttelse for barn, 74 % beskyttelse for fotgjenger, 86 % for nivå av sikkerhetsutstyr.

Kompaktbil: Mercedes A-klasse

Sikkerhetselementer: X kollisjonsputer, stabilitetsprogram og tractionkontroll, antispinn, blokkeringsfrie bremser, setebeltevarsler, ISOFIX-fester, lufttrykkovervåkning, adaptiv cruise kontroll med nødbremsfunksjon, filvarsler, blindsonevarsling, beltestrammere, automatisk lukking av vinduer og soltak, trafikkskiltgjenkjenning, nød- og assistansesystem, automatisk nedblending av hovedlys, aktive kurvelys.

FOR MYE TRAFIKANTER: Ved en kollisjon vil panseret på Audi A3 løfte seg for å minske skadeomfaget på myke trafikanter. Dekktrykksensorer er også standard. FOTO: Petter Handeland

FOR MYE TRAFIKANTER: Ved en kollisjon vil panseret på Audi A3 løfte seg for å minske skadeomfaget på myke trafikanter. Dekktrykksensorer er også standard. FOTO: Petter Handeland

DOM EuroNCAP: Ikke testet

Volvo V40

Sikkerhetselementer: Fotgjengerairbag, whiplashbeskyttelse foran,7 kollisjonsputer, beltestrammere, adaptiv cruisecontrol, nødbremsassistanse, avstandskontroll, køassistanse (kun på automat), filvarsler, trafikkskilt-informasjon, automatisk nedblending av hovedlys, blindsonevarsling, varsel for kryssende trafikk ved rygging, varsel for biler som nærmer seg hurtig bakfra, nødhjelpassistanse.

DOM EuroNCAP: Fem av fem stjerner, 98 % beskyttelse for voksne, 75 % beskyttelse for barn, 88 % beskyttelse for fotgjenger, 100 % for nivå av sikkerhetsutstyr.

SIKKERHETSPAKKE: Mercedes A-klasse kan leveres med adaptiv cruise kontroll med nødbremsfunksjon, filvarsler, blindsonevarsling, beltestrammere, automatisk lukking av vinduer og soltak, trafikkskiltgjenkjenning, nød- og assistansesystem, automatisk nedblending av hovedlys, aktive kurvelys. FOTO: Daimler AG

SIKKERHETSPAKKE: Mercedes A-klasse kan leveres med adaptiv cruise kontroll med nødbremsfunksjon, filvarsler, blindsonevarsling, beltestrammere, automatisk lukking av vinduer og soltak, trafikkskiltgjenkjenning, nød- og assistansesystem, automatisk nedblending av hovedlys, aktive kurvelys. FOTO: Daimler AG

Flerbruksbil

Toyota Prius+ Seven

Sikkerhetselementer: 7 kollisjonsputer, stabilitetsprogram og tractionkontroll, blokkeringsfrie bremser, adaptiv cruisekontroll og nødbremsassistanse, nødhjelpassistanse, dekktrykksovervåking.

DOM EuroNCAP: Ikke testet

HIGHSCORE: Volvo V40 scoret hele 98 prosent for sikkerhet i sin EuroNCAP-test nå nylig. Det er høyeste score i denne grenen i EuroNCAP sin historie. V40 scoret også høyt for sin beskyttelse mot fotgjengere og for høyt nivå av sikkerhetsutstyr. FOTO: Petter Handeland

HIGHSCORE: Volvo V40 scoret hele 98 prosent for sikkerhet i sin EuroNCAP-test nå nylig. Det er høyeste score i denne grenen i EuroNCAP sin historie. V40 scoret også høyt for sin beskyttelse mot fotgjengere og for høyt nivå av sikkerhetsutstyr. FOTO: Petter Handeland

Familiebil

BMW 3-serie

Sikkerhetselementer: Kollisjonsputer foran og i siden, stabilitetsprogram og tractionkontroll, antispinn,blokkeringsfrie bremser, setebeltevarsler, ISOFIX-fester, lufttrykkovervåkning, adaptiv cruise kontroll med nødbremsfunksjon, filvarsler, blindsonevarsling, beltestrammere, automatisk lukking av vinduer og soltak, trafikkskiltgjenkjenning, nød- og assistansesystem, automatisk nedblending av hovedlys, aktive kurvelys.

DOM EuroNCAP: Fem av fem stjerner. 95 % beskyttelse for voksne, 84 % beskyttelse for barn, 78 % beskyttelse for fotgjenger, 86 % for nivå av sikkerhetsutstyr.

Småbiler

Renault Clio

Sikkerhetselementer: Kollisjonsputer foran og i siden, nødbremseassistent, blokkeringsfrie bremser, stabilitetskontroll, beltestrammere, beltevarsler foran, aktive kurvelys, ISOFIX-fester.

DOM EuroNCAP: Fem av fem stjerner, 88% beskyttelse for voksne, 80% beskyttelse for barn, 66 % beskyttelse for fotgjenger, 99% for nivå av sikkerhetsutstyr

Skoda Citigo

Sikkerhetselementer: Kollisjonsputer foran og i siden, nødbremseassistent, blokkeringsfrie bremser, stabilitetskontroll, beltestrammere, beltevarsler foran, aktive kurvelys, ISOFIX-fester.

KAN UTSTYRES: BMW 3-serie kan leveres med adaptiv cruise kontroll med nødbremsfunksjon, filvarsler, blindsonevarsling, beltestrammere, automatisk lukking av vinduer og soltak, trafikkskiltgjenkjenning, nød- og assistansesystem, automatisk nedblending av hovedlys og aktive kurvelys. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

KAN UTSTYRES: BMW 3-serie kan leveres med adaptiv cruise kontroll med nødbremsfunksjon, filvarsler, blindsonevarsling, beltestrammere, automatisk lukking av vinduer og soltak, trafikkskiltgjenkjenning, nød- og assistansesystem, automatisk nedblending av hovedlys og aktive kurvelys. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

DOM EuroNCAP: Fem av fem stjerner, 89 % beskyttelse for voksne, 89 % beskyttelse for barn, 46 % beskyttelse for fotgjenger, 80 % for nivå av sikkerhetsutstyr

Ford B-Max

Sikkerhetselementer: 7 kollisjonsputer, stabilitetsprogram og tractionkontroll, blokkeringsfrie bremser, nødbremsassistanse, nødbremsvarsling, sammenfellbar rattstamme, Active City Stop, nødhjelpassistanse, dekktrykksovervåking, ISOFIX-fester

DOM EuroNCAP: Fem av fem stjerner. 92 % beskyttelse for voksne, 84 % beskyttelse for barn, 67 % beskyttelse for fotgjenger, 71 % for nivå av sikkerhetsutstyr

Les også:

SIKRERE: Renault Clio koster fra 155 000 kroner, men har likevel en bra standardpakke med sikkerhetsutstyr. FOTO: Renault

SIKRERE: Renault Clio koster fra 155 000 kroner, men har likevel en bra standardpakke med sikkerhetsutstyr. FOTO: Renault

Quiz: Prøv deg på en av våre bilquizer

Snart kan du bare glemme å få disse bilene som varebil

Her er de beste nye SUV-ene

Knuser SUV-en til nabo'n

BILLIGST: Vesle Skoda Citigo er Norges billigste bil, men har aktiv bremseassistent som standard. FOTO: Skoda

BILLIGST: Vesle Skoda Citigo er Norges billigste bil, men har aktiv bremseassistent som standard. FOTO: Skoda

HELMAX: Ford B-Max er uten b-stolpe (stolpen fra tak til gulv mellom fram- og baksetene), noe som gjør den svært praktisk. Tross mangelen på midtstolpe, får bilen høyeste totalkarakter i EuroNCAPs test. FOTO: Petter Handeland

HELMAX: Ford B-Max er uten b-stolpe (stolpen fra tak til gulv mellom fram- og baksetene), noe som gjør den svært praktisk. Tross mangelen på midtstolpe, får bilen høyeste totalkarakter i EuroNCAPs test. FOTO: Petter Handeland

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning