TomTom Go 6000

Kongen på dashbordet

Stort større, enklere og smartere blir et ikke. Men den har en liten ulempe.

STOR: Bare skjermstørrelsen er med å på gjøre den så pass lettlest at informasjonsbehovet ditt er dekket etter noen korte blikk på skjermen. Her på dashbordet i en 2007 VW Passat (iPhone med for å vise størrelsen). FOTO: Terje Haugen
STOR: Bare skjermstørrelsen er med å på gjøre den så pass lettlest at informasjonsbehovet ditt er dekket etter noen korte blikk på skjermen. Her på dashbordet i en 2007 VW Passat (iPhone med for å vise størrelsen). FOTO: Terje Haugen
Sist oppdatert

Toppmodellen TomTom Go 6000 kom dampende fersk rett fra fabrikken i august, med noen nye og tidsriktige funksjoner på plass - i tillegg til oppgraderte og kjente funksjoner. Nå har vi fått logget over 100 mil i ulike biler, nesten uten skuffelser. Men først kan vi ta med at når det kommer til navigeringsenheter i personbil, er det stort sett bare Garmin og TomTom som holder koken for oss vanlige forbrukere med enkle navigeringsbehov, uten integrert navigering i bilen fra før.

De mindre produsentene av fysiske navigeringsenheter har for det meste bukket under i takt med utbredelsen av smarttelefonbruken og tilhørende apper.

Og hvorfor skal du i det hele tatt bruk en egen dings for navigeringen?

Vel, bortsett fra at prisen er i en helt annen liga, har vi fått det viktigste svaret underveis. Det er rett og slett at en dedikert og moderne enhet virker langt mer tilpasset bilkjøring og veitrafikklovens paragraf 3 (som går ut på at du skal ferdes aktpågivende, hensynsfullt og varsomt i trafikken), enn en mer eller mindre ferdigutviklede apper med høy irritasjonsfaktor.

Perfekt co-pilot

Selve guidingen er tradisjonen tro stemmebasert, med veldig bra datastemme og opplesing av gatenavn. Men det blir også supplert med meget intuitiv grafikk med for eksempel 3D-representasjon av landemerker som forteller deg hvor du skal uten at fokuset ditt forsvinner.

Videre gjør den også en grei jobb med å lose deg gjennom store veikryss med mange felt og avkjøringer - blant klassens beste etter det vi erfarer. Selve kartografien har også fått en liten ansiktsløftning i forhold til tidligere modeller - muligens dermed noe mer lettlest enn tidligere.

Men bunnlinja går ut på at du setter den på, skriver inn eller peker hvor du vil og kjører. Smart og sikkert.

Vet du for eksempel at du skal til et hotell i nærheten av Grebbestad i Sverige, så får du opp disse alternativene raskt og enkelt.

LOS: Go 6000 gjør en grei jobb med å lose deg gjennom store veikryss med mange felt og avkjøringer. FOTO: Terje Haugen
LOS: Go 6000 gjør en grei jobb med å lose deg gjennom store veikryss med mange felt og avkjøringer. FOTO: Terje Haugen

Online

MØRKT: GPS-en får ikke med seg at det har blitt mørkt ute, og om lysstyrken er tilpasset sterkt sollys, grenser det lett til blending. FOTO: Terje Haugen
MØRKT: GPS-en får ikke med seg at det har blitt mørkt ute, og om lysstyrken er tilpasset sterkt sollys, grenser det lett til blending. FOTO: Terje Haugen

Et stadig viktigere moment for mange er nok også integreringen med nettet. Her brukes et integrert SIM-kort til å hente ned data fortløpende. Dette har du allerede betalt for på forhånd da du kjøpte enheten, slik at du ikke trenger å bekymre deg for roaming-utgifter på utenlandsferie. I tillegg slipper du å pare den med for eksempel telefonen din for å få den en online.

Her brukes altså datatrafikken til å hente ut detaljert informasjon om trafikkbildet rundt deg, og det har fått navnet Traffic. Dette virker ved at det henter ut data fra mange andre Tomtom-enheter, i tillegg til offisiell trafikkinformasjon.

Dette virker ikke helt lytefritt, om vi bruker den daglige køstampingen som testbenk, men stort sett gjør systemet en anstendig jobb med å gi deg noen relevante frampek og turforslag.

Det vil si, IQ Routes er ikke nødvendigvis del av Traffic. IQ Routes kalkulerer rute basert på historiske data om hastigheten på de aktuelle veiene til enhver tid. Derfor får vi også andre ruter gjennom Oslo på fredag ettermiddag enn på søndag formiddag. IQ Routes fungerer slik sett hele tiden.

Om IQ Routes likevel sender deg inn i en potensiell kø, kan Traffic fange det opp og guide deg rundt korken. Årsaken til at verken IQ Routes eller Traffic greier å unngå kø, er rett og slett mangelen på alternative ruter.

Stor skjerm

Men nå er det videre ikke mye nytt under solen her, selv om vi vil hevde at brukervennligheten har gått mange steg i riktig retning - en retning de fleste vil kjenne igjen fra smarttelefonen sin. Det vi imidlertid både liker og misliker mest med GO 6000 er rett og slett den store skjermen, som kan stjele litt sikt om den ikke monteres smart med dedikert holder fra for eksempel Brodit.

Tekniske data TomTom Go 6000

  • Skjerm: 6 tommer, kapasitiv
  • Skjermoppløsning: 800 x 480 piksler
  • Oppgitt batteritid: 2 timer
  • Kart: Europa, 45 land
  • Mobilt bredbånd: Integrert
  • Smart navigasjon: HD Traffic, IQ Routes
  • Fotoboksvarsling: Ja, ett års abonnement på TomTom Speed Cameras
  • Størrelse: 17 x 10,5 x 2 cm
  • Vekt: 292 gram
  • Pris, ca.: 3 200 kroner

Her kan du riktig nok justere for dag- og nattvisning. Men det skjer ikke automatisk, som på enkelte tidligere modeller. Se for eksempel for deg at du er på langtur, og en lang mørk tunnel ligger foran deg. Du kjører med solbriller, og like før åpningen tar du disse av, slik at øynene raskt er tilpasset mørket. Men GPS-en har ikke fått med seg at det har blitt mørkt ute, og lysstyrken er tilpasset sterkt sollys. Dermed er grenser det lett til blending.

På den andre siden er skjermstørrelsen med å på gjøre den så pass lettlest at informasjonsbehovet ditt er dekket etter noen korte blikk på skjermen.

Nå kan vi til sist ta med at det finnes en variant som heter Go 5000 med mindre skjerm. I tillegg har de også lansert 400-, 500- og 600-modellene uten integrert mobilt bredbånd. Her får du alle de samme funksjonene via egen smartmobil og mobilabonnement.

Denne saken ble første gang publisert 21/09 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også