Mobil og bil

Husker du reglene for mobilbruk i bilen?

Dette må du gjøre for å kunne mobilprate i bilen lovlig.

DYRT: Dette kan koste deg 1300 kroner.
DYRT: Dette kan koste deg 1300 kroner. Foto: Newspress
Sist oppdatert

Mobiltelefonen er vesentlig i dagens samfunn, og den slutter ikke å ringe bare fordi du kjører bil. I år 2000 ble det innført mobilforbud i bilen, og onkel politi gir deg en bot pålydende 1300 kroner dersom du ikke følger reglene.

Men hvordan var reglene igjen?

Mobilen må fastmonteres

For å være på rett side av gjeldende mobillov må du ha en fastmontert mobiltelefon, hvis du skal bruke den til mobilsamtaler under kjøring. Den skal altså ikke ligge løst på dashbordet eller i lomma.

Dersom bilen din har en integrert monteringsløsning i originalinnredningen, er du på trygg grunn. Mangler du dette må du innom en bilrekvisitabutikk. En ettermontert mobilholder skal være plassert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førerens ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig.

Den vanligste monteringsløsningen i nyere tid er sugekoppvarianten. Her monterer du holderen i vinduet på samme måte som en frittstående bil-GPS, og du slipper å skade dashbordet og kan ta med deg holderen når du bytter bil.

Vi synes frontrutemontering er litt plagsomt under mørkekjøring, fordi skjermen lyser deg midt i fleisen når du kjører når telefonen ringer eller mottar en tekstmelding.

I gjeldende regelverk er det fullt lovlig å montere telefonen i frontruta, så lenge du sørger for å ha «tilstrekkelig utsyn» til alle sider. Andre løsninger skal monteres på dashbordet, men da må du ofte ty til skruer.

Valg av håndfri

VANLIGST: Den vanligste monteringsløsningen i nyere tid er sugekoppvarianten.
VANLIGST: Den vanligste monteringsløsningen i nyere tid er sugekoppvarianten. Foto: FOTO: Newspress

Alle typer håndfri er godkjent så lenge hendene dine frigjøres. Skal du gå til anskaffelse av ny håndfri har du flere forskjellige løsninger å velge mellom.

Vi synes ørepluggene som følger med mobiltelefonene er undervurdert som bilhåndfri. Ledningsbaserte håndfrier serverer god lydkvalitet, og når lydkvaliteten er god kan du i større grad konsentrere deg om bilkjøringen. Sjekk om du trives med denne løsningen før du går til innkjøp av dyrere trådløse håndfrier, for du må regne med dårligere lyd når ledningen forsvinner.

Av trådløse håndfrier finnes det i all hovedsak to løsninger som er vanlig i bilen.

En liten håndfri du henger på øret kan være greit dersom du bytter bil innimellom, eller om du vil bruke håndfrien også utenfor bilens metallplater.

«Hvor er håndfrien?» og «er den tom for strøm nå igjen?» er imidlertid spørsmål vi stiller ofte når vi bruker slike Bluetooth-håndfrier.

Om du er av den typen som vet hvor du har tingene dine, trenger du ikke betale mer enn 200 kroner for en Bluetooth-håndfri med grei lyd. Om du legger 300 kroner til på disken får du god støykansellering på kjøpet, slik at lyden i den andre enden blir enda renere. Du kan også betale mer, men som regel er det design du da punger ut for.

Duger ikke mot gammel bil med pigg

Den andre trådløse håndfriløsningen er en liten høyttaler med innebygd mikrofon som du rett og slett fester i solskjermen med en klype. Også her er det enkelt å flytte håndfrien over til en annen bil. Batterilevetiden er ofte så god at du kan glemme av at dingsen går på batteri.

Den innebygde høyttaleren er som regel ikke kraftig nok til å overdøve en gammel bil med piggdekk og frieksos, men til vanlig bruk pleier lydvolumet å holde.

Mange av disse solskjermløsningene kan også sende ut FM-radiosignaler over kort avstand som kan mottas av radioen i bilen din. Dette gjør at du kan bruke bilstereoen som høyttaler, og du får høyt volum og god klang. Kjekt for deg, men kanskje mindre kjekt for passasjerene.

Nevenyttig?

En siste håndfrivariant vi nevner er den fastmonterte løsningen som er koblet til bilstereoen, og som tilknyttes mobilen din med ledning eller trådløst. Det er litt jobb å ettermontere noe slikt i bilen, men lydkvaliteten blir god og du trenger aldri å lade håndfrien siden den er knyttet til bilens strømnett.

Gode mobilvaner

En rapport fra Transportøkonomisk institutt (2008) understreker at vi egentlig ikke vet om det er det å fysisk holde mobiltelefonen eller selve mobilsamtalen som fører til den økte ulykkesrisikoen knyttet til mobilsamtaler i bilen.

Uansett hvilket utstyr du bruker, er jo lydkvaliteten dårligere enn når du snakker med sidemannen. Det lille menneskelig bevissthet rommer kan være lurt å bruke til å få øye på barn langs veien i stedet for den uviktige mobilsamtalen.

Vårt tips er å ikke ta ringerunden din bak rattet fordi du kjeder deg. Vent til kjøreturen er over.

Les også:

Disse vindusviskerne er som skapt for norsk møkkavinter

Stadig flere kjøper hjelp til å lukeparkere

Dette skiltet vil du ikke møte på veien

Denne saken ble første gang publisert 30/12 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også