Vinterdekk og EU-merking

Glem denne når du kjøper vinterdekk

EUs nye dekkmerking er ubrukelig for nordiske vinterdekk.

GLEM DENNE: EUs nye dekkmerking sier ingenting om hvordan dekkene gjør det på snø og is. Derfor bør du heller lese dekktester før du bestemmer deg for hvilke dekk du skal ha.
GLEM DENNE: EUs nye dekkmerking sier ingenting om hvordan dekkene gjør det på snø og is. Derfor bør du heller lese dekktester før du bestemmer deg for hvilke dekk du skal ha. Foto: Fotomontasje: Knut Arne Glesne / Pål André Skogen
Sist oppdatert

Alle dekk som selges etter 1. november og er produsert etter 1. juli i år, skal merkes før de selges til kunder.

Vi har skrevet om hvordan dette kan hjelpe deg med å velge dekk tidligere, men her til lands er denne nye merkingen kun informativ når det er snakk om sommerdekk. For ordens skyld: Piggdekk er unntatt fra den nye ordningen.

Dette henger sammen med hvordan dekk er laget. Teknisk sjef hos Continental dekk og en av Norges fremste eksperter på dekk, Frank Larsen, forklarer hvorfor.

- Gode egenskaper på is krever myk gummiblanding i kombinasjon med mønster med mange lameller. Disse dekkene er utviklet for vinterbruk og for å holde seg myke når det ellers er kaldt. Vi vet at slike dekk er svært sikrere å kjøre på gjennom den norske vinteren. Men de egner seg dårlig på regnvåt, varm vei. Økt temperatur endrer dekkenes egenskaper, sier Larsen.

Disse egenskapene er et resultat av kompromisser som dekkprodusentene gjør i utviklingen av nye dekk.

Den myke gummien som sikrer godt grep på vinterføre er fysisk umulig å kombinere med de kriteriene EU stiller for grep på vått føre og rullemotstand i sin nye klassifiseringsordning.

FOR KALDT VÆR: Nordiske vinterdekk er laget for å prestere godt på is og snø. De mange lamellene og den myke gummien gjør at de ikke klarer seg like bra på vått føre i mer sommerlige temperaturer.
FOR KALDT VÆR: Nordiske vinterdekk er laget for å prestere godt på is og snø. De mange lamellene og den myke gummien gjør at de ikke klarer seg like bra på vått føre i mer sommerlige temperaturer. Foto: Foto: klikk.no

Les dekktester

Det betyr i praksis at man fortsatt står igjen med to alternativer når man skal kjøpe vinterdekk: Du kan enten lese dekkdester eller så kan du stole på at forhandleren leder deg til de riktige dekkene.

- Dette gjelder spesielt for vinterdekk, da dekkene med dårligst karakter fort kan være dem med best egenskaper på is og snø, sier Larsen til Vi Menn Bil.

Han presiserer at dekktester er smart å lese uansett, da disse gir deg mye mer informasjon enn du får fra merkingen - uavhengig av om det er snakk om vinter- eller sommerdekk.

Flere av dekkprodusentene har derfor allerede på sine nettsider gjort oppmerksom på at vinterdekk med nordisk gummiblanding kommer til å oppnå svært dårlige egenskaper i disiplinen «bremseegenskaper på våt vei», og de frykter at forbrukerne forledes til å kjøpe vinterdekk med gode egenskaper på regnfulle høstveier, men som ofte vil være en katastrofe når vinteren for alvor setter inn.

- Dette blir en pedagogisk utfordring, sukker Larsen.

Den svenske Energimyndigheten leder et EU-prosjekt der man studerer muligheten for å komplettere etiketten med en form for vintergrepsmerking for de nordiske, piggfrie vinterdekkene. En slik komplettering kommer tidligst vinteren 2013/2014, opplyser Michelin.

Les også:

Her er alle årets 4x4-tester

- Piggdekk er sikrest

Vi har testet 574 biler: Hvor god er din bil?

Denne saken ble første gang publisert 14/09 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også