AEE MagiCam HD 50S

Fornuftig og rimelig dashcam

Dashcam er den nye vinen på ettermarkedsfronten i bil. Vi har testet en rimelig nykommer som holder det den lover.

DASH: Dashboardkamera er offisielt definert av datatilsynet som er kamera som installeres foran i biler eller lastebiler og som filmer ut frontruta. AEE MagiCam HD 50S er siste nytt på den fronten. FOTO: Terje Haugen
DASH: Dashboardkamera er offisielt definert av datatilsynet som er kamera som installeres foran i biler eller lastebiler og som filmer ut frontruta. AEE MagiCam HD 50S er siste nytt på den fronten. FOTO: Terje Haugen
Sist oppdatert

Har du flirt godt av russiske trafikkepisoder på YouTube, med mer eller mindre tragiske utfall? Du er ikke alene om vi tolker seertallene riktig.

Men dessverre ser det ut til at den uvørne kjørestilen også har blitt en populær eksportartikkel, om vi ser på ulykkestallene for juli og august.

Og dermed ser det også ut til å ha oppstått et nytt behov i den norske bilparken, nemlig dashcam, dashboardkamera eller fronrutekamera.

Dashboardkamera er offisielt definert av datatilsynet som et kamera som installeres foran i biler eller lastebiler og som filmer ut frontruta.

Nå er imidlertid dette med små solide kameraer ikke noe nytt fenomen, de siste årene har vi nærmest blitt oversvømt av såkalte actionkameraer, med for eksempel GoPro, Contour og nå også Garmin som ivrige leverandører av denne typen hardware. Felles er at de tar opp video på en minnebrikke, via en god vidvinkellinse med autofokus. Men de er ikke alltid lett å bruke i bilen.

Ferdskriver

I tillegg har det kommet et utall apper du kan bruke til smarttelefonen din, som for eksempel gratisvariantene CarCam App og DashCam-Pro til iOS (Apple). Men med tanke på det generelle telefonfikleforbudet, har disse appene begrenset nytte i norsk trafikksammenheng.

PARKERINGSVAKT: Kameraet fungerer også som en slags parkeringsvakt, og starter opptaket ved den minste lyd i bilen - for eksempel dersom bilen blir påkjørt. FOTO: Terje Haugen
PARKERINGSVAKT: Kameraet fungerer også som en slags parkeringsvakt, og starter opptaket ved den minste lyd i bilen - for eksempel dersom bilen blir påkjørt. FOTO: Terje Haugen

Vi har vi derfor slått kloa i en mer frittstående variant, med navnet AEE Magicam HD50S. Her er maskinvaren mer eller mindre lik den du finner fra de nevnte produsentene over, med noen viktige unntak. Vår modell har nemlig noen smarte finesser som gjør den godt egnet i bilen, i tillegg til de klassiske ekstreme variantene som går ut på å feste den på hjelmen før du basehopper ut fra nærmeste klippe.

Tekniske data AEE MagiCam HD 50S

  • Tekniske data
  • Vanntett: Ja, ned til 20 meter med ekstra hus
  • Format, video: Mov.-format
  • Blenderåpning: F/2.8
  • Batterikapasitet: ca. 4 timer
  • Opptak: Loop og tidsvisning
  • Batteri: Innebygget, oppladbart
  • Mikrofon: Innebygget
  • Tilbehør: Bil-lader og sugekoppfeste følger med
  • Lagring: MicroSD-kort opptil 32 GB
  • Pris: 1500 kr
  • www.ttmicro.no

Den viktigste forskjellen er at opptaket starter i det du setter deg inn i bilen.

Dette gjøres enkelt ved at kameraet har en innebygget lydsensor, som aktiverer opptaksmodus i det du slår igjen døra. Dermed står kameraet og går som en slags ferdskriver, uten at du trenger å tenke noe mer over saken.

Dermed har du også sikret deg bevis til private formål dersom du skulle komme ut for en uforutsett hendelse i trafikken hvor det oppstår tvist i etterkant. Men du har ikke lov til å leke deg for mye med opptakene, ved for eksempel å legge dem ut på nett. Det krasjer nemlig med norsk personvernlovgivning.

Virker som planlagt

Men tilbake til vårt lille kamera fra TT Micro, som er en norsk leverandør av telekom- og elektronikkprodukter. De er på banen med det de selv omtaler som et bil- og actionkamera. Med kontinuerlige opptak og automatisk overskriving av gamle data, får du faktisk med deg det som skjer foran bilen din (eller når freerideplankene eller downhillsykkelen skal settes på prøve)

Lov eller ikke lov?

Her kommer et viktig utdrag av Datatilsynets vurdering av bruken, eller overvåkningen som det egentlig er:

«Når man skal vurdere lovligheten rundt dette, må man skille mellom om dette gjelder en privatbil eller en yrkesbil.

Så lenge kameraovervåkingen gjøres av en privatperson vil selve overvåkingen være lovlig. Det er den videre bruken av opptakene som må vurderes nøye av den som gjør opptak.

En privatperson kan for eksempel ikke offentliggjøre bilder eller legge opptak ut på nett og begrunne publiseringen med at dette er et privat formål. Hvis opptaket derimot skal brukes i en forsikringssak i forbindelse med et krav, vil det vurderes som et privat formål og dermed være en lovlig bruk av opptaket.

Når det gjelder kamera i yrkesbiler er situasjonen mer uavklart. Datatilsynets foreløpige konklusjon er at dersom en yrkessjåfør har kamera i bilen, vil personopplysningsloven gjelde siden formålet ikke er privat. Det betyr at man må ha gjort en grundig vurdering av behovet for overvåkingen for å kunne filme og lagre opplysningene fra filmen, og at alle pliktene etter loven gjelder.

Etter daglig å ha frekventert noen av landets mest ulykkesutsatte strekninger og punkter (Furuset-Alnabru, Ulvensplitten, Ring 3), er det nå blitt en helaftens spillefilm i HD (kun til privat bruk) med åpenbare og veldokumenterte brudd på Vegtrafikklovens paragraf 3 (som slår fast at du skal ferdes hensynsfullt, aktpågivende og varsomt).

Årsaken er enkel: Kameraet starter som lovet automatisk når tenningen slås på, ved hjelp av den medfølgende laderen, og filmer til minnebrikken er full, for så å begynne forfra ved å overskrive gamle data.

Opptaket foregår i 15-minuttersintervaller. Det gir en filstørrelse som er lett å laste over på en PC i etterkant. Det medfølgende kamerahuset skal for øvrig gjøre det vanntett ned til 20 meter. Fjernkontrollen som hører til er også vanntett, og tilfører kameraet flere bruksområder utover at den er kjekk å ha i bilen.

En innebygget LCD-skjerm lar deg se motivet du filmer, og en innebygget mikrofon sørger for å fange opp alle lydene. Synsvinkelen på 170 grader er også praktisk i frontruta. En funksjon for høyhastighetsopptak byr også på mulighet til å fange bevegelser som ellers ikke er mulig å se. HD50S veier beskjedne 81 gram og den kompakte designen, sammen med en oppløsning på 720 P, gjør kameraet ideelt å ta med seg på tur, men disse egenskapene har vi ikke vurdert her.

Denne saken ble første gang publisert 27/08 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også