Prissjekk på utstyr til ny bil

Enorm prisforskjell på bilutstyr

Se hvor mye ekstrautstyret koster, og sjekk prisforskjellene mellom merkene.

PERFEKT: Ingen bygger interiør med bedre kvalitetsfølelse enn Audi. Men det koster. OBS. Bildet viser en A8.
PERFEKT: Ingen bygger interiør med bedre kvalitetsfølelse enn Audi. Men det koster. OBS. Bildet viser en A8. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert
GODT LYS: Xenon hovedlys er standard flere biler.
GODT LYS: Xenon hovedlys er standard flere biler.

De 10 bilene vi sjekket utstyrspriser på

Lenkene går til Klikk-test av nærmeste tilsvarende modell vi har testet.

For flere av bilene har vi sjekket ut to motorvarianter: Først aller rimeligste utgave av bilen. Deretter en volummodell med en nøktern utstyrsgrad.

Valg av utstyr til ny bil noe av det morsomste man kan filosofere over. Eller et sant mareritt når det er mange hundre tilvalgsmuligheter å ta stilling til.

Heldigvis har mange av merkene gode bilkonfiguratorer på internett.

Med disse kan man spesifisere nøyaktig den bilen man ønsker, for å få ut nøyaktig pris inklusive tilbehøret.

Se komplett pristabell for alle bilene i tabell i bunn av artikkelen.

Men langt fra alt utstyret er tilgjengelig på alle biler. Og svært ofte ikke på den prisgunstige modellen du har blinket deg ut i prislisten.

Resultatet er at man lett ender opp med en langt dyrere bil enn man i utgangspunktet hadde tenkt seg. Men les gjerne også:

Ekstra obligatorisk

I denne artikkelen har vi sammenlignet hva de 12 viktigste ekstrautstyrspunktene koster.

Utstyret er ikke nødvendigvis utfyllende for alle, men er punkter som nesten alle ønsker, og som vi mener er bortimot obligatorisk i en middels godt utstyrt familiebil.

Elektriske vindusheiser? Ja, for velger man bil i de rimelige prisklassene, er det noen punkter man kanskje tar for gitt som ikke er det. På mange rimelige biler er det fortsatt sveiv som gjelder til bakvinduene om du ikke betaler ekstra.

Prisene: Vi har brukt de enkelte merkenes bilkonfiguratorer på nett som underlag for utstyrspriser. Merk imidlertid at basisprisene på bilene er tatt fra Opplysningsrådet for Veitrafikkens prisliste.

Denne inkluderer ikke kostnader ved frakt og levering. Derfor kan du få et litt forskjellig resultat dersom du setter opp akkurat det samme regnestykket som oss på konfiguratorene.

Utstyret alle må ha

Vi utstyrte vi alle bilene med et standard sett som vi mener er obligatorisk for en middels godt utstyrt familiebil. Utstyrslisten er:

Utstyrsdetalj

Beste pris

Verste pris

Metallic lakk

2900,-

VW Golf

9900,-

Audi A4

Lettmetall hjul

standard på flere

5900,-

Volvo V70

Xenonlys

ikke tilgjengelig på flere

10.100,-

Audi A4

Parksenor f/b

ikke tilgjengelig Qashqai

11.000,-

Toyota Avensis

Hengerfeste

ikke tilgjengelig på flere

10.600,-

Toyota Avensis

Fartsholder

standard på flere

5400,-

Volvo V70

Aut. klimaanlegg

standard på flere

4800,-

BMW X1

Delskinn/skinn

ikke tilgjengelig på flere

21.900,-

Peugeot 3008

Navi, enkl. versjon

ikke tilgjengelig på flere

19.900,-

Volvo V70

USB/iPod-inngang

standard på flere

9600,-

BMW X1 (kombivalg)

El-vindusheiser f/b

std alle

std alle

Telefon blåtann

standard på flere

4500,-

VW Golf

Resultatene: Store forskjeller

Det er utvilsomt store prisforskjeller, både på enkeltposter og totalt sett.

Til en VW Golf eller Toyota Avensis ender vi opp med en utstyrssum på ca. 35.000 kroner. På den billigste Octaviaen med skarve 16.000 kroner, mens vi på BMW X1 og Audi A4 med må ut med 75-80.000 kroner!

En viktig årsak er selvsagt at på de utgavene av bestselgerne VW Golf og Toyota Avensis vi har valgt, er det ikke mulig å få det ønskede utstyret - uten å gå opp minimum en utstyrsgrad eller velge en dyrere motorutgave.

Men det er også til dels enorme forskjeller mellom merkene på samme type tilbehør.

Metallic lakk er et stjerneeksempel!

Superlakk fra Audi?

Til en Opel Astra må du ut med 2800 kroner ekstra for metallic lakk. Dette er den absolutt beste prisen blant de undersøkte bilene. Bare VW Golf er i nærheten, og 4-5000 kroner er normalen.

Til en Audi A4 må du imidlertid ut med 9900 kroner ekstra. Det er mer enn tre ganger Astra-prisen, og 100 prosent over gjennomsnittet.

Også innen samme merker er stor forskjell: På VW Passat koster metallic 5400 kroner, altså langt mer enn på Golf til 2900,-. (Til Passat må du faktisk betale 2000 ekstra for i det hele tatt å få lakk på bilen!).

På BMW X1 koster metallic 4800, men det på 3-serie stasjonsvogn koster 8100!

Navi fra 7.000 til 17.000 kroner

Også på de andre postene er det store variasjoner mellom merkene. Et avtagbart hengerfeste koster fra 6000 til 11.000 kroner, parkeringssensorer foran og bak fra 5000 til 10.000 kroner.

ELLER UTEN? Skal du kjøpe bil uten (metallic) lakk, bør du bevege deg opp i klassen Bugatti Veyron Pur Sang og tilsvarende. Ren aluminium, med innslag av karbon. Titanium og magnesium. Uten lakk.
ELLER UTEN? Skal du kjøpe bil uten (metallic) lakk, bør du bevege deg opp i klassen Bugatti Veyron Pur Sang og tilsvarende. Ren aluminium, med innslag av karbon. Titanium og magnesium. Uten lakk.

Og enkleste utgave av innebygd navigasjon til bilene koster fra 7000 til 17.000 kroner.

Fabrikkene prisposisjonerer seg

Vi spurte informasjonsansvarlig for Audi i Norge, Marius Tegneby, hvordan det kan ha seg at lakken på en Audi A4 er så dyr i forhold til de andre bilene vi har listet opp her.

- Det er et resultat av hvordan fabrikken posisjonerer bilen i markedet. Derfor må man nesten sammenligne Audien med biler i samme segment, altså for eksempel fra BMW og Mercedes, påpeker Tegneby.

- Og når du har sammenlignet med BMW X1, som har lakk til halve prisen, blir ikke det helt riktig heller. Vi vet jo at metallic på en 3-serie stasjonsvogn koster 8100 kroner, som dermed er mye nærmere A4 Avant.

- Men ja, vi vet at Audi ligger forholdsvis høyt likevel. Vi har fått signaler fra Audi om at de kommer til å justere ned utstyrsprisene til 2011, forteller Tegneby.

Han understreker at det altså er fabrikken som setter prisnivået, ikke den norske importøren. Tegneby opplyser at prisnivået likevel ikke skremmer Audi-kundene nevneverdig fra å krysse flittig av på ekstrautstyrslisten. Nesten alle Audier som selges i Norge er godt utstyrt.

Et stykke på vei er disse prisforskjellene forståelige.

Et enkelt navigasjonssystem trenger ikke koste mye å lage når vi vet at det aller dyreste håndholdte anlegget fra TomTom koster rundt 2500 kroner i dag.

Men vi skjønner at en diger touchskjerm med en rekke integrerte bilfunksjoner i BMW må bli dyrere. Dog - nesten 10 ganger så dyrt?

Forskjell i utstyrsfilosofi

Merk også at det er en markant forskjell i utstyrsfilosofi mellom spesielt tyske og japanske bilmerker.

De tyske merkene tilbyr som regel bilene ganske strippet for utstyr slik de står i prislisten, men gir deg et stort utvalg utstyr du kan velge ganske fritt fra.

Resultatet er at du da ofte må legge på en forholdsvis stor sum ekstra i tillegg til startprisen før du får en ferdig bil, men da er den også ganske så skreddersydd til deg.

Den japanske standardmodellen er derimot slik at bilene kommer ganske velutstyr i tre eller fire distinkte grader, men hvor det forholdsvis lite ekstrautstyr du kan skreddersy til bilen.

Resultatet er gjerne at det er lettere å velge en komplett ferdig bil - men at den ikke nødvendig vis har alt du trenger og ønsker deg - eller kanskje litt for mye.

Konklusjonene: Prosentvis stor forskjell

1 - På dyrere og mer forseggjorte bilene (som BMW, Audi og Mercedes) blir også ekstrautstyret tilsvarende dyrere, fordi kvaliteten skal stå i stil.

2 - Men i en bil som er den samme bortsett fra motorvalget, hvor prisen i stor grad utgjøres av avgifter, kan det bli en prosentvis mye lavere utgift for det samme utstyret på en dyr bil kontra en billig bil.

Et godt eksempel på det siste er de to BMWene (nederst i tabellen), hvor utstyret koster akkurat det samme på begge.

DYR BIL? Dyrt utstyr - sånn er det bare.
DYR BIL? Dyrt utstyr - sånn er det bare. Foto: Egil Nordlien HM Foto

På den billigste bilen, X1 sDrive 18 d, kommer utstyret på 22 prosent ekstra, eller nesten en fjerdedel av bilprisen. På samme bil, men med firehjulsdrift og større motor, er pristillegget "bare"17 prosent.

Les våre tester av BMW X1 sDrive 18d og X1 xDrive 18d.

Bla deg nedover i tabellen for å se alle bilene

</p> </div>

Denne saken ble første gang publisert 19/05 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også