Dekktest

De beste sommerdekkene

En spesiell type sommerdekk svikter på våt asfalt.

GOD GUMMI: Dekk er mer enn svart gummi rundt en felg. Det er et kompromiss av egenskaper: Et dekk med godt grep, kan rulle dårlig. Et dekk som ruller ekstra lett, kan slite med festet på våt asfalt. På bildet ser du Dunlop Sport Bluresponse, som er et av dekkene som får karakteren "godt" i ADACs test. FOTO: Dunlop

GOD GUMMI: Dekk er mer enn svart gummi rundt en felg. Det er et kompromiss av egenskaper: Et dekk med godt grep, kan rulle dårlig. Et dekk som ruller ekstra lett, kan slite med festet på våt asfalt. På bildet ser du Dunlop Sport Bluresponse, som er et av dekkene som får karakteren "godt" i ADACs test. FOTO: Dunlop

Publisert Oppdatert

ADAC, som er NAFs søsterorganisasjon i Tyskland, har sammen med Stiftung Warentest testet et utvalg av sommerdekkene som tilbys i 2015. I årets test har tyskerne valgt å ta med dekk av to typer fra fire av dekkprodusentene:

Ett sett dekk av normal type, altså dekk som passer biler flest som kjøres på noenlunde vanlig vis, og ett sett med såkalte økodekk. Økodekk skal utmerke seg med lav rullemotstand, noe som skal bidra til lavere forbruk. (En tredje type er sportslige dekk, som har best mulig grep som hovedmål.)

ADAC har funnet én svakhet ved økodekkene. Dette er den samme svakheten som vi i bilredaksjonen har opplevd når vi har kjørt biler med slike dekk i våre testøvelser: Økodekkene kan ha merkbart og målbart dårligere veigrep enn normaldekk, ikke minst på våt asfalt.

Dette kjente vi blant annet da vi testet VW e-Golf med økodekk. Den elektriske Golfen måtte gi seg ved relativt lav fart i testøvelsene.

TESTVINNER: Michelin Primacy 3 er det beste dekket i årets sommerdekktest fra tyske  ADAC og Stiftung Warentest. FOTO: Michelin

TESTVINNER: Michelin Primacy 3 er det beste dekket i årets sommerdekktest fra tyske ADAC og Stiftung Warentest. FOTO: Michelin

Kompromiss

ADAC slår fast at dekk er et rullende kompromiss. Dekk som skal ha best mulig grep, vil få høyere rullemotstand og økt forbruk. Og omvendt – dekk som skal rulle med lavest mulig motstand, kan få problemer med grepet.

Men ADAC setter i tillegg fingeren på det som må være et sårt punkt for dem som utvikler økodekkene. Dekktesterne finner ingen vesentlig effekt av økodekkenes lettrullende egenskaper.

Faktisk får ingen av økodekkene bedre delkarakter enn normaldekkene i testkategorien for drivstofforbruk.

Kjente merker best

ADAC har testet 19 dekk i dimensjonen 205/55 R16. Dette er en dimensjon som særlig passer til mange nyere kompaktbiler samt til en god del mellomklassebiler, særlig mellomklassebiler som er blitt noen år gamle. Ingen dekk får totalkarakteren «svært godt», mens seks dekk får karakteren «godt» når alle egenskaper oppsummeres.

De beste dekkene i testen kommer alle fra kjente merker. Her er dekkene som får totalkarakteren «godt»:

  • Michelin Primacy 3
  • Goodyear Efficient Grip Performance
  • Continental ContiPremiumContact 5
  • Dunlop Sport Bluresponse
  • Pirelli Cinturato P7 Blue
  • Bridgestone Turanza T001

ADAC oppsummerer forskjellene mellom de beste dekkene som små. De har godt balanserte egenskaper og ligger totalt sett på et høyt nivå.

Et dekk som Nokian Line omtales som "tilfredsstillende".

Glipper

NEST BEST: Goodyear Efficient Grip Performance er det nest beste dekket i ADACs test. FOTO: Goodyear

NEST BEST: Goodyear Efficient Grip Performance er det nest beste dekket i ADACs test. FOTO: Goodyear

De fire produsentene som også har økodekk med i testen, er Bridgestone, Continental, Michelin og Hankook. Alle disse økodekkmodellene får totalkarakter «tilfredsstillende», og for alle dekkene er det egenskapene på våt asfalt som gir trekk i totalkarakteren.

Disse dekkenes fulle navn er Bridgestone Ecopia EP001S, Continental ContiEcoContact 5, Michelin Energy Saver+ og Hankook Kinergy Eco K425. Alle disse følger tett på hverandre på nedre halvdel av totalrangeringen.

Ikke kjøp dette dekket

Ett dekk får totalkarakteren «mangelfullt», og det heter Nankang Econex Eco-2. Adac kritiserer dekkets veigrep både på våt og tørr asfalt.

Hele testen finner du på Adacs nettsider (på tysk).

STRYKKARAKTER: Nankang Econex Eco-2 sliter med grepet både på våt og tørr asfalt. FOTO: Nankang

STRYKKARAKTER: Nankang Econex Eco-2 sliter med grepet både på våt og tørr asfalt. FOTO: Nankang

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag