Dekk og lufttrykk

Billigere kjøring helt gratis

Å redusere forbruket, utslippet og risikoen for alvorlige ulykker, og samtidig spare mye penger og mange problemer, er helt gratis - og gjort på et par minutter.

FARLIG OG DYRT: Å kjøre med feil lufttrykk, eller slitte hjul, er både farlig, dyrt og miljøfiendtlig.
FARLIG OG DYRT: Å kjøre med feil lufttrykk, eller slitte hjul, er både farlig, dyrt og miljøfiendtlig. Foto: Foto: Kjell-Magne Aalbergsjø
Sist oppdatert
KJAPT OG GRATIS: Å sjekke lufttrykket tar forsvinnende kort tid. Ikke koster det noe, heller.
KJAPT OG GRATIS: Å sjekke lufttrykket tar forsvinnende kort tid. Ikke koster det noe, heller. Foto: Glesne, Knut Arne

Dekkprodusenten Bridgestone undersøkte i fjor dekkene på 31.179 biler på kjøpesentre og parkeringsplasser i 14 EU-land.

Resultatene er nedslående: en av tre kjører med for lavt lufttrykk og/eller svært slitte dekk.

En av åtte kjører med alvorlig lavt lufttrykk - minst 0,75 bar under det anbefalte - eller med utslitte dekk.

Men dette er ingen ting sammenliknet med forholdene her i landet: I forbindelse med en UP-kontroll i fjor undersøkte dekkimportørene og kampanjeorganisasjonen Klimaveien tilstanden på dekkene på norske biler. Resultatet var særdeles nedslående: 70 prosent av de kontrollerte bilene kjørte med feil lufttrykk.

Vanskelig å fylle? Sjekk vinkelluringen.

Livsfarlig og miljøgriseri

Feil lufttrykk gir økning i risiko, slitasje og forbruk; dekkprodusenten anslår at økt dekkslitasje gjør at det i Europa kastes bort gummi tilsvarende 29,6 millioner dekk i året.

Dessuten brukes det 3,9 milliarder liter ekstra drivstoff, og det slippes ut 9,2 millioner tonn CO2 mer enn nødvendig - bare fordi bilistene ikke er flinke til å passe lufttrykk og mønsterdybde i dekkene sine.

Klimaveien har beregnet at feil dekktrykk alene fører til utslipp av 250.000 tonn CO2 ekstra her i landet.

Les også:

Smart å skifte sommerdekk nå

Svenskebua du bare må elske!

Koster 70 milliarder i året

Den unødvendige økningen i CO2-utslippet tilsvarer for øvrig at hver eneste bil i Europa slipper ut 3,45 gram CO2 ekstra per kilometer.

I tillegg vil for lavt luftrykk i dekkene endre bilens kjøreegenskaper, både i svinger, når man bremser og når man akselererer. Undertegnede har selv vært med på flere dekktester der dette er blitt målt - både subjektivt og objektivt. Kjøreegenskapene blir dårligere, med dårligere sikkerhet som resultat.

Totalkostnaden for de økte dekk- og drivstoffkostnadene - når man holder alle ulykkene lavt lufttrykk og dårlig mønsterdybde fører med seg utenfor - er beregnet til 70 milliarder kroner i året. Bare i EU.

- Koster deg 1500 kroner i året

NAF har kjørt en praktisk test, der en bil ble kjørt med riktig og feil lufttrykk i dekkene. Om merforbruket omregnes til kroner, vil feil lufttrykk koste en gjennomsnittsbilist mellom 1000 og 1500 kr i året.

Så vi gjentar det herved: Sjekk lufttrykket og mønsterdybden i dekkene dine nå! Det er tross alt bare å stikke innom nærmeste bensinstasjon. Og det koster ingen ting.

- Det beste er å sjekke dekktrykket minst en gang i måneden, sier Klimaveiens leder, Finn Tandberg.

Les også:

Vi har testet de ti sikreste familiebilene

F1-krasj på liksom

Verdens verste krasjtester

Her er de sikreste bilene

Krasjtest: Stor og gammel mot ny og liten

Denne saken ble første gang publisert 21/08 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også