Vinteren har for alvor tatt strupetak på oss bilister. Store mengder snø og temperaturer langt under frysepunktet skaper problemer for selv den garvede vinterbilist, og det er nå bilholdet er på sitt mest krevende.

Å feie bilen ren fri for tjue centimeter snø, skrape vinduene fri for is, for så å sette seg inn i en bil som unektelig er kaldere inni enn det var utenfor, er for mange en tøff start på dagen. Og verre blir det når du innser at sikten likevel er lik null – du har fått is innsiden av rutene.

Hvorfor?

Jo, på grunn av fett og fukt. Med tiden danner det seg nemlig et fettlag på alle overflater, og dette fettlaget fungerer som en magnet på fukt, som igjen blir til dugg og is ved temperatursvingninger.

Hvordan?

Vi har vel alle opplevd at snøen nærmest suges inn i bilen når døren åpnes. Uansett hvor forsiktig du er, smetter snøen inn og blir liggende i setet og på gulvet.  

Det samme gjelder når du setter deg inn. Uansett hvor mye du banker føttene sammen, kan du være helt sikker på at du får med deg snø inn. Med varme på vifta tar det ikke lang tid før snøen er blitt til vann.

LAG SELV: Et par gamle sokker og en pose kattesand er alt som trengs. Legg sokken under passasjersetet, så risikerer du ikke at den sklir fram mot pedalene ved kraftig nedbremsing. © Bilpleiekongen

Hva? Kattesand?

Ifølge Bjørn-Aage Bredal fra Bilpleiekongen.no er første bud å fjerne kilden til fukt. – Sørg for at gulvmatter og lignende blir rengjort for is og skitt, og unngå å ha fuktige gjenstander i bilen, sier han.

– Det er også viktig å vaske rutene godt. Bruk gjerne varmt salmiakkvann, for det løser opp fettet, fortsetter han.

Videre anbefaler han å bruke airconditionanlegget også om vinteren. – Airconditionanlegget fanger opp litt av fuktigheten i luften og slipper den ut under bilen, sier han.

– Sist, men ikke minst, vil jeg anbefale å legge en sokk fylt med kattesand under passasjersetet. Kattesanden tiltrekker seg fuktighet og holder på den, avslutter Bredal.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!