ADACs test er gjort med sommerdekk i dimensjonen 195/65 R15, som er en vanlig dekkdimensjon for særlig kompaktbiler (VW Golf, Ford Focus, Toyota Auris osv). Som testbil har ADAC brukt en VW Golf.

Blant det som er målt og vurdert, er dekkenes oppførsel og grep på vått og tørt underlag, bremselengde på vått og tørt, evne til å motstå vannplaning, støy, forbruk og slitasje.

Av de 17 testede dekkene får sju dekk karakteren "godt", mens åtte dekk får "tilfredsstillende".

Ett dekk blir vurdert som "tilstrekkelig", mens ett dekk blir underkjent. Ingen dekk får toppkarakteren "svært godt".

Goodyear best

Vinneren av årets test er Goodyear Efficient Grip Performance, som også gjorde det svært godt i NAFs test av sommerdekk i 2013.

ADAC berømmer dekket for balanserte egenskaper uten svakheter, med unntak for et litt høyt støynivå.

De sju dekkene med karakter "godt"

  • Goodyear Efficient Grip Performance
  • Dunlop Sport bluResponse
  • Hankook Kinergy Eco K425
  • Fulda EcoControl HP
  • Nokian Line
  • Pirelli Cinturato P1 Verde
  • Semperit Speed-Life

Det er gode egenskaper på våt asfalt som gjør at dekket blir pekt ut som det aller beste totalt sett.

Av dekkene som får totalkarakter "godt", er Hankook Kinergy Eco K425, Pirelli Cinturato P1 Verde og Vredestein Sportrac 5 best på tørt underlag, mens Dunlop Sport blueResponse har lavest rullemotstand.

Dekket med lavest slitasje kommer fra Fulda og heter EcoControl HP.

VÅTT: Ofte er det på vått underlag forskjellene mellom dekk er størst. FOTO: Knut Arne Glesne

De åtte dekkene med tilfredsstillende totalresultat

  • Semperit Speed-Life
  • Kumho EcowinG ES01 KH27
  • Yokohama BluEarth AE01
  • Michelin Energy Saver+
  • Bridgestone Turanza T001
  • Continental ContiPremium Contact 5
  • Nexen N blue HD
  • High Performer Sport HS3

Merkedekk midt på treet

Tre dekk fra det som regnes som dekkbransjens premiummerker, må finne seg i å bli vurdert til kun å ha tilfredsstillende totalegenskaper. Alle disse tre dekkene har i tidligere tester gjort det bedre i tilsvarende ADAC-tester.

Bridgestone Turanza T001 og Continental ContiPremiumContact 5 settes ned et trinn på karakterskalaen på grunn av høy slitasje. Michelin Energy Saver+ har på sin side lav slitasje, men holder ikke følge med de beste på vått underlag.

De dårligste

Det dårligste testresultatet får dekket Federal Formoza FD2. Dekket gjør det svært dårlig i alle typer tester på våt asfalt, og er heller ikke godt på tørr asfalt.

Dekket som havner nest sist, heter Apollo Alnac 4G. Dette blir vurdert som betydelig bedre enn dekket fra Federal. Høy slitasje er den viktigste svakheten, men det støyer også en del.

Hele testen finner du her (på tysk).

Les også:

NAFs dekktest for 2014

De dårligste bruktbilene

Test deg selv: Hva kan du om biler?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!