Å vaske bilen er kanskje ikke det morsomste du gjør, men det er en dyd av nødvendighet. Veisalt, søle og steinsprut skader bilen på sikt, og bidrar til at den faller i verdi. Ved å gi bilen en raus vårrengjøring kan du begrense verditapet.

- En skikkelig bilvask og polering kan utsette rustangrep på bilen din og samtidig få den til å skinne, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Det er særlig saltingen av veiene som tærer på bilene.

- Saltet fungerer som bindemiddel og fester skitt til bilen. Hvis dette blir liggende over lengre tid kan det resultere i rust. Derfor bør vårrengjøringen handle om mer enn bare å skifte hjul, sier Engebretsen.

Den selvvaskende bilen

Men det finnes teknologi som gjør at du kanskje aldri må vaske bilen igjen - i hvert fall sjeldnere. Nissan jobber med en «selvrensende» bilprototype, og tester nanolakkteknologi som er smussavvisende. Om den ikke greier saltet, så skal nanolakken være søle-, regn- og smussavvisende.

Den spesialutviklede vann- og smussavvisende lakken er brukt på den helt nye Note. Prototyopen skal være verdens første «selvrensende» bil, ifølge Nissan.

Det er ikke første gangen man bruker en «selvrensende» teknologi på Note. Bilen har allerede en vask- og tørk-funksjon på ryggekameraet. Denne bruker vann og trykkluft til å holde linsen ren for møkk og snø.

Les også: Her er våre beste bilpleietips

=

NANO: Nissan har startet testing av en ny lakkteknologi. Dette betyr at du kanskje aldri behøver å vaske bilen din igjen, eller i hvert fall mye sjeldnere, ifølge Nissan. © FOTO: Nissan

Skal teste for verksteder

Ultra-Ever Dry er navnet på nanolakk-teknologien som lager et beskyttende luftlag mellom lakken og omgivelsene. Dermed skal lakken hindre at vann og skitt lager møkkete flekker på bilens overflate.

Nissan Technical Centre Europe skal teste den «selvrensende» Note under ulike forhold i de kommende månedene for å kunne måle effektiviteten på lakken med tanke på bruk innen servicemarkedet.

Nanolakk finnes

Selvrensende overflater basert på nanoteknologi er ikke et helt nytt fenomen. Innen byggebransjen finnes selvrensende ruter som bryter skitten ned på molekylnivå. Vinduer med nanoteknologi skal blant annet kunne greie å bryte ned fugleskitt.

Innen bilbransjen finnes allerede teknologi som skal gjøre billakken mer robust og lettere å rengjøre. En type nanolakk finnes, den skal blant annet gi bedre korrosjonsbeskyttelse enn tradisjonell billakk.

Både Mercedes og Toyota har tatt i bruk en klarlakk som skal være mer robust mot riper og steinsprut, samtidig som den skal være lettere å holde ren.

Les også:

Disse fargene drites det mest på

«Nye» billykter på ti minutter

Test deg selv: Tar du vare på bilen din?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!