Du går ut i vinterkulden, skrever over de høye snøtoppene brøytebilen la igjen foran bildøra, og sukker tungt i det du finner frem kosten og skrapa. Bilen er, over natten, blitt forvandlet til en massiv isklump dekket i snø.

Et velkjent problem blant kjøreglade nordmenn.

Statsmeteorolog Kjersti Opstad Strand ved meteorologisk institutt forteller at man skiller mellom rim på ruten og snø og regn på ruten.

- Snø på ruten er logisk nok nedbør, i form av snø, som har kommet over natten. Dersom det kommer regn på nattestid, mens bakken eller bilen har temperatur under frysepunktet, dannes et islag. Rim på bilruten oppstår når det er skyfritt gjennom natten. Bakken stråler ut varme som er samlet opp gjennom dagen.

Hun forteller videre at frost eller rim på bilruten kommer av at vanndampen i lufta fryser til iskrystaller på ruta.

- Lufta inneholder alltid en viss fuktighet. Det er dette som blir frost på gjenstander når det fryser på.

Statsmeterologen opplyser om at det ikke trenger å være minusgrader for at det skal danne seg frost på bilruten.

- Biler er spesielt utsatt for avkjøling på grunn av materiale de er laget av. Tykkelsen av materialet er også avgjørende, sier hun.

Dekk til bilen

Om du vil unngå å bruke store deler av morgenkvisten på isskraping, finnes det flere enkle metoder du kan ta i bruk.

- Det beste tipset må være å dekke til rutene med noe som isolerer. Hus, trær, busker, andre biler eller lignende, kan også være med på å hindre avkjøling av bilruten. Disse stråler ut sin egen varme, og hindrer utstråling fra bilen din. Dette virker isolerende for varmetapet som oppstår i klarvær på nattestid, sier hun.

Hun oppfordrer alle til å sjekke værvarselet på forhånd.

- Dersom du ser på værvarslet at det ventes klarvær og temperaturer rundt null, kan du forvente at det kommer rim på bilen. Om du går ut og legger på noe som dekker rutene, vil du spare mye tid på morgenen, sier statsmeteorologen.

=

DEKK TIL: Ved å dekke til bilen, sparer du mye tid på morgenkvisten. © HSN.com

I følge bilindustrien.com, kan du også teste en blanding av tre deler eddik og en del vann. Om du sprayer dette på ruten om kvelden, unngår du å skrape is på morgenen. Eddik inneholder eddiksyre, som høyner frysepunktet for vann og forhindrer det i å fryse.

Flere tusen i bot

Slurvete skraping kan gi flere tusen i bot. Om du ikke er nøye nok, kan du i verste fall miste førerkortet. Sjefen for utrykningspolitiet Runar Karlsen, forteller at bruksforeskriften er klar og krever at fører skal sørge for å ha tilstrekkelig utsyn til alle sider.

- Snø, is og dugg skal ikke hindre sikten eller virke forstyrrende, sier han.

Kravene gjelder umiddelbart fra det tidspunktet kjøreturen starter.

- Føreren har lovpålagt plikt å fjerne det som reduserer eller hindrer sikt over rutens overflate. Dette gjelder alle ruter som benyttes til utsyn.

Han forteller at om sikte ikke er klart i området rundt vindusviskerne og sidevinduene i førersetet, kan du risikere å få bot.

- I utgangspunktet gis et forenklet forelegg på 2000 kroner. Dersom sikten er sterkt redusert, kan du risikere å måtte batale 5- 10 000 kroner. Du kan også bli fratatt kjørerett fra 3 måneder og oppover.

Det finnes ingen unskyldninger for dårlig skrapte ruter.

- Unnskyldningene er mange. Alt i fra "jeg skulle bare kjøre et kort stykke" til "vifta sørger for at jeg får god sikt etter noen minutter", går igjen, sier Karlsen.

Han forteller at manglende sikt øker risikoen for fare og skade.

- Alvorlighetsgraden varierer ut i fra hvor dårlig oversikt du har. Det er større risiko for å kjøre ned en syklist eller fotgjenger som oppholder seg ved, eller i vegbanen.

Videre forteller Karlsen at dårlig sikt har vært hovedårsaken eller en medvirkende årsak i mange ulykker.

=

SKRAP: Det finnes ingen god unskyldning for å droppe skrapingen. © politiet

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!