Garmin HUD

Luksusutstyr til bilen din for småpenger

Head-Up Display for drøye 1300 kroner, og det funker som bare det.

GARMIN HUD: Med et Head-Up Display i frontruten kan du holde der det skal være - på veien, samtidig som du får klare instruksjoner fra navigatoren i mobilen din. FOTO: Terje Haugen
GARMIN HUD: Med et Head-Up Display i frontruten kan du holde der det skal være - på veien, samtidig som du får klare instruksjoner fra navigatoren i mobilen din. FOTO: Terje Haugen
Sist oppdatert

Først en liten innledning. HUD er en forkortelse for Head-Up Display, noe som fritt oversatt betyr at du få informasjon i form av tall (for eksempel speedometer) og tegn på innsiden av bilens frontrute. Produsenten selv kaller det frontvisningssystem.

Fordelen med dette er at du slipper å ta blikket vekk fra trafikken, for å sjekke farten eller andre ting. I tillegg er det jo litt stas å tenke på at du nesten har samme visning som en F-16-pilot.

Head-Up Display blir stadig mer vanlig i nyere biler, gjerne som ekstrautstyr. I tillegg finnes det en rekke apper som i teorien skal gjøre sammen nytten. Disse app-ene skal fungere ved at innholdet på mobilens skjerm reflekteres i frontruten.

Problemet med en HUD-app på mobiltelefonen, er at det kan være vanskelig å få mobilen til å ligge trygt og stabilt på dashbordet. Det finnes hederlige unntak - og gode antisklimatter.

Foreløpig er det stort sett Garmin som råder grunnen i denne prisklassen med konseptet som vi har testet. Nærmeste konkurrent er Pioners app-baserte NavGate-system (SPX-HUD01), som kom sist høst. Det koster rundt 5 000 kroner.

MØRKET: Lysstyrken dempes automatisk om den oppdager at det er mørkt. Dette skjer umiddelbart, som for eksempel i tunnel. FOTO: Terje Haugen
MØRKET: Lysstyrken dempes automatisk om den oppdager at det er mørkt. Dette skjer umiddelbart, som for eksempel i tunnel. FOTO: Terje Haugen
GRATIS: En HUD-app på selve telefonen skal i prinsippet kunne gjøre samme nytten som den eksterne enheten fra Garmin. Men i praksis fungerer det som regel lite tilfredsstillende. Her ser du typiske reflekser fra inn- og utsiden av frontruta. FOTO: Terje Haugen
GRATIS: En HUD-app på selve telefonen skal i prinsippet kunne gjøre samme nytten som den eksterne enheten fra Garmin. Men i praksis fungerer det som regel lite tilfredsstillende. Her ser du typiske reflekser fra inn- og utsiden av frontruta. FOTO: Terje Haugen

Tilbehør

MÅ HA: Systemet fungerer bare sammen med en app på telefonen din. FOTO: Terje Haugen
MÅ HA: Systemet fungerer bare sammen med en app på telefonen din. FOTO: Terje Haugen

Det har på en måte manglet noe til mobilnavigeringen, og det er her Garmins HUD kommer inn i bildet. Dette kan etter vår mening bli årets tilbehør for alle som har en Garmin- eller Navigon-app fra før. I tillegg til å være nyttig, tilfører den bilen et snev av luksusfølelse også.

Det er lett å plassere enheten støtt på dashbordet. Det meget fleksible antisklibelegget under sørger for å holde den på plass, slik at den ikke sklir på dashbordet hver gang du svinger.

I tillegg framstår den ikke som en estetisk katastrofe i dashbordet, selv om du får noe mer "dill" der.

Her kan du enten bruke den medfølgende skjermen, eller lime en spesiell variant rett på ruta. Det er smak og behag hva man foretrekker. Videre er det ikke mange feilstegene å registrere etter en liten testrunde. Bare klare og tydelige instruksjoner, enkelt og greit.

Vi brukte en Android-telefon, men du skal også kunne koble den til en iPhone eller Windows Phone 8.

Fungerer i praksis

Så til selve kjøringen. Her tar vi en testrunde i vanlig bytrafikk, med alt fra litt lav morgensol rett i ruta til solide skyggepartier. Ruta settes opp på forhånd i telefonen.

Tekniske data Garmin HUD

  • Enhetsmål, B x H x D: 10,8 x 8,8 x 1,9 cm
  • Vekt: 277 g (9,77 oz)
  • Skjermtype: VFD (Vacuum Fluorescent Display)
  • Lysstyrke på skjerm: 7,700 cd/m²
  • Fargedefinisjon:tofarget skjerm (grønn og rød)
  • Spenning/strøm for USB-kontakt: 5 V / 2,1 A
  • Garmin telefonholder, ekstra 350 kr
  • www.garmin.no

Og så oppstår "magien": Fokuset er der det skal være hele tiden, på veien. Distraherende blikk på telefonen er en saga blot.

Her får vi avstand til neste sving, gjeldende hastighet, fartsgrense og beregnet ankomsttid. I tillegg varsler den deg om du overskrider fartsgrensen, samt posisjoner for kommende fotobokser.

En annen viktig funksjon verdt å trekke fram her, er nattfunksjonen. Enheten har innebygget lysføler som demper lysstyrken når du for eksempel kjører inne i en tunnel. De fleste nyere mobiler har også denne funksjonen innebygget.

Det er verdt å nevne at holderen vi brukte støtter NFC (Near Field Communication), noe som i praksis betyr at telefonen "merker" at den står i en bilholder. Dermed starter bil-appen automatisk. Så langt er det bare Windows- og Android-telefoner som støtter denne standarden.

I neste omgang betyr dette at HUD-en er aktiv i det den merker at telefonen er i bilen.

Smart og enkelt, og noe som trolig fører til at ikke hele stasen ender opp i hanskerommet, som så mye annet tilbehør.

Her overlates ingenting til tilfeldighetene. Tar du deg bryet med å sette opp en god rute på forhånd, er ikke den tekniske terskelen spesielt høy.

SITTER GODT: Enheten sitter som støpt på de fleste dashbord. I tillegg kan platen under formes - til en viss grad. FOTO: Terje Haugen
SITTER GODT: Enheten sitter som støpt på de fleste dashbord. I tillegg kan platen under formes - til en viss grad. FOTO: Terje Haugen

Denne saken ble første gang publisert 27/01 2014, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også