=

PROGRAM: Blackvues modeller legger opp til at du bruker et spesielt program i etterkant. På den rimeligste modellen er det ikke mulig å streame bildet til mobilen (bildet under), slik som på toppmodellen. FOTO: Terje Haugen

=

Spesiallagde dashbordkameraer eller dashcams er blitt en stor hit i Russland.

Mange er nok kjent med filmsnutter tatt av dashcams i Russland. Årsaken til farsotten i tsarens gamle rike er etter sigende sjåfører som ønsket å dokumentere uærlige tjenestemenn, samt skaffe seg bevis i eventuelle forsikringssaker.

Uansett, selve trenden er på vei inn i Norden, og det skal være flere tilfeller hvor slike kameraer har vært med å avgjøre skyldsspørsmål i bilulykker.

Forsikringsselskapene på sin side skal også ha meldt sin interesse ved å se positivt på slike kameraer. Flere transportorganisasjoner ser også positivt på utviklingen. Datatilsynet på sin side er litt mer avmålt, siden dette kan bli oppfattet som overvåkning.

Kameraene fungerer stort sett slik at de tar opp i «loop». Det vil si at det tar opp mens du kjører. Når minnekortet er fullt, starter det forfra igjen. Noen kameraer har bevegelsessensorer. Blir du for eksempel påkjørt vil kameraet alltid ta opp 30 sekunder før og 30 sekunder etter (noe avhengig av modell) og lagre i en egen mappe.

Har du kameraet koblet til strøm hele tiden, kan man benytte seg av såkalt «Parking Mode» også. Kameraet monteres bak speilet i frontruta og gir en god oversikt samtidig som det ikke i veien for sikten ut.

Men først en liten introduksjon av produsentene

Først ut er Smartcam. Dette er en engelsk produsent som har laget et kamera med full HD, i det lavere prissjiktet. Kameraet er lite, enkelt å bruke og monteres i frontruten med sugekopp. Kameraet stiller videre med en brukbar bildesensor som gir deg full HD med farger og en egen bryter for «Night Mode». G-sensoren lagrer filmen i egen mappe hvis det oppstår plutselige eller uønskede bevegelser bilen, som ved en ulykke. Her har vi plukket ut den absolutt rimeligste modellen, til rundt 1000 kroner.

Nå viser det seg at importøren har valgt å ikke markedsføre dette kameraet likevel. Årsaken finner du i testen.

Blackvue

Koreanske Blackvue anser seg selv som markedsleder innen denne kategorien. Kameraene har innebygget GPS, G-sensor, Loop-funksjon, 16 gb-minnekort inkludert, og et relativt pent design. Selskapet har også en egen app hvor du via Wi-Fi kan overføre filmer eller se live på iPhone eller Android-telefon. Du trenger ikke ta kameraet med hjem for å tømme det for info. Kameraene ligger i det øvre sjiktet på prisfronten.

Her har vi tatt ut Blackvue 500, som er toppmodellen til cirka 3 000 kroner. Det har innebygget Wi-Fi, GPS og byr på et meget bra bilde i full HD. Lillesøsteren Blackvue 389 er modellen under, med en prislapp på rundt 2 300 kroner. Det har også GPS, men ikke Wi-Fi og full HD. Men fortsatt med et meget bra bilde i 720-oppløsning.

Kriterier

For å kunne ta stilling til kvaliteten på produktene, har vi i tillegg til lyd- og bildekvaliteten også lagt vekt på mekanisk utførelse og dermed sikkerheten i bilen. Under fart ønsker vi ikke å bli heftet med innstillinger, som å slå av eller på kameraet. I tillegg bør det ikke være for mange irriterende og blinkende lys i mørket. Den andre biten er hvordan materialet kan brukes i etterkant om behovet skulle oppstå.

Les også:

De vanligste tabbene på vinterføre

Grepet som gir nye billykter på ti minutter

Smart triks for krystallklar frontrute

Se testene av de enkelte kameraene nedenfor

=

NESTEN: Opptakene fra den rimeligste modellen (som viste seg å bli trukket fra importøren) viser dato og tid i opptaket, de dyrere modellen med innebygget GPS viser fart og posisjon i tillegg. Her er det ellers en polsk trailer som til stor ""begeistring"" fra sine medtrafikanter prøver seg på et alternativ filbytte ved E6 nordgående, Karihaugen. FOTO: Terje Haugen

Les hele saken

Noen av produktene vi i Klikk.no tester kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no

Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!