- Når du bytter til vinterdekk, er det riktig å endre plasseringen på vinterdekkene på grunn av slitasje. Dekkene - eller mer presist hjulene - som var plassert bak i fjor skal foran i år, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver hos NAF.

- Det skyldtes kort og godt at slitasjen alltid er størst på dekkene som er plassert på trekkhjulene. På biler med forhjulstrekk eller firehjulstrekk er slitasjen på dekkene størst foran. På biler med bakhjulstrekk er slitasjen størst bak, sier Engebretsen.

vinterdekk er minimumskravet til mønsterdybden 3 millimeter, men NAF anbefaler minimum 4 milimeter.

- Ved å rotere på dekkene jevner du ut slitasjen mellom for- og bakdekk, sier Kjell Magne Aalbergsjø, rådgiver hos Opplysningsrådet for Veitrafikken. Aalbergsjø har lang erfaring med dekktester.

Ikke kryssbytte

Du skal imidlertid ikke kryssbytte slik det var vanlig før, altså at dekkene bytter side fra høyre til venstre, dersom dekkene har definert rulleretning.

- Du skal ikke kryssbytte hjul med retningsbestemt mønster. Da blir det tull med rulleretningen, forteller Aalbergsjø.

Flere og flere dekk har retningsbestemt mønster. Kryssbytter du, ender du opp med feilplasserte hjul.

Du kan enkelt finne ut om dekkene dine har definert rulleretning: Sett dekket på høykant og plasser det mellom bena. Snu deretter dekket 180 grader. Dersom du ikke kan se forskjell på dekkmønsteret, har dekket ikke en bestemt rulleretning. Endrer derimot mønsteret karakter, har det retningsbestemt mønster.

=

DEFINERT: Dette vinterdekket har et typisk retningsbestemt mønster. FOTO: Newspress

Beste hjul foran, eller?

Dersom du ikke merket fjorårets plassering av vinterdekkene, vil mange automatisk plassere dekkene med minst slitasje foran på en forhjulsdrevet bil.

Men er det riktig?

Derom strides de dekklærde. Det finnes nemlig gode argumenter for å plassere de beste dekkene bak uavhengig om bilen har bakhjulstrekk eller ikke. Hovedargumentet er at bakhjulssladd er et vanlig problemet på glatt føre, og at du dermed bør ha de beste dekkene bak.

Heri ligger også et føre var-prinsipp om at dersom du har de mest slitte dekkene foran på en forhjulsdrevet bil, vil du innta en kjørestil som er bedre avstemt med underlaget.

Argumentet er imidlertid ikke like gyldig lenger fordi de fleste nye biler er utstyrt med antspinn/antiskrens (Elektronisk stabilitetskontroll, ESP).

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!