Statens vegvensen vil at gebyret for ulovlig kjøring med piggdekk dobles fra dagens 500 kroner til 1000 kroner. I tillegg foreslår Vegvesenet at piggdekksesongen avsluttes på en fast dato nemlig 10. april, i stedet for første mandag etter påske slik praksisen er i Sør-Norge.

Statens vegvesen foreslår dermed at piggdekksesongen skal vare fra 1. november til 10.april i Sør-Norge.

- Vi har vurdert hensynet til trafikksikkerhet og fremkommelighet på den ene siden, og hensynet til helse og luftkvalitet på den andre siden. Vårt forslag innebærer et kompromiss mellom disse hensynene, sier Bodil Rønning Dreyer, direktør for trafikant- og kjøretøyavdelingen i Vegdirektoratet.

Det er ikke foreslått å endre piggdekksesongen i Nord-Norge, som er fra 16. oktober til og med 30. april.

Dreyer understreker at det skal være lov til å bruke piggdekk når forholdene tilsier at det er behov for det.

- Men bruk av piggdekk når det ikke er behov for det er skadelig for miljøet. Et gebyr på 1000 kroner for en ulovlig handling mener vi ikke er uforholdsmessig høyt, sier Dreyer.

UP skeptisk

Utrykningspolitiet er imidlertid skeptisk til forslaget og frykter det kan resulterer i flere ulykker.

- Vi mener dagens ordning er bedre. Vi legger større vekt på trafikksikkerheten enn på luftforurensningen og synes helt klart påsketrafikken bør være en del av bestemmelsene, sier UP-sjef Runar Karlsen til Nationen.

Bakgrunnen for Vegvesenets anbefalinger er at Samferdselsdepartementet i november 2011 ba direktoratet om å utarbeide og oppsummere høringen om nye regler for piggdekksesong.

I høringsbrevet ble det også foreslått at perioden for piggdekkgebyr, som er innført i flere norske byer ved at man kan kjøpe en såkalt piggdekkoblat, skal vare fra 1. oktober til 30. april. Statens vegvesen anbefaler at det ikke innføres piggdekkgebyr utenom piggdekksesongen.

- Vi ønsker regler som er klare og tydelige. Hvis det innføres en egen periode med piggdekkgebyr utenom den ordinære piggdekksesongen er vi redd det kan skape mye forvirring, sier Dreyer.

Det er nå opp til Samferdselsdepartementet å vurdere Vegvesenets anbefalinger.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!