* Sørg for at kroppen er varm før du begynner (jo, det er faktisk lurt for å unngå belastningsskader)

* Sett bilen på et plant underlag - helst ikke på løs grus.

* Trekk til håndbremsen.

* Forsikre deg om at du jekker opp bilen på punkter som tåler belastningen. Mange skader bilen med jekken under hjulskift, noe som over tid kan forårsake store rustskader.

* Beveg deg aldri under en bil som kun står på jekk.

* Løsne hjulmuttere/bolter før bilen jekkes opp.

* Plassere hjulene riktig i henhold til «rulleretning». Noen dekk har piler/merke som viser rulleretning.

* Når du skal trekke til hjulbolter/muttere skal det trekkes til med oppgitt moment, som varierer noe fra bil til bil. Sjekk instruksjonsboka for din bil. Det anbefales å benytte en momentnøkkel eller momentstav.

* For hardt tiltrukkede felger kan bli ødelagte eller bli vanskelige å få av igjen.

* Sørg for å montere eventuelle sentreringsringer riktig. Feilmontering forårsaker ubalanse i hjulene.

* Sjekk lufttrykket på kalde hjul.

* Etter cirka 30 kilometers kjøring. bør du sjekke om hjulmutterne/boltene sitter.

Kilder: NAF og Torleiv Haukenes, Dekkmann

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!