Det nærmer seg vinter, med kulde, snø og is. Du har sikkert allerede begynt å tenke på vinterdekkene dine - er de gode nok til å takle en vinter til? Bør du bytte? Og i såfall, hva skal du bytte til? Pigg eller piggfritt? Dessuten, hvor skal du handle? Denne saken viser hvor stor prisforskjell det kan være på sommerdekk.

Det er veldig godt at du tenker på dette. Men det er en enda viktigere ting du bør tenke på i disse dager:

Hvordan er egentlig tilstanden til sommerdekkene dine? Det er tross alt de du skal kjøre på en stund til.

Det er flere gode grunner til å bytte sommerdekk nå. Du skal kjøre mye på våt asfalt, noe som setter store krav til dekkenes dreneringsegenskaper. Brukte dekk drenerer som regel dårligere enn nye. Denne testen vår, som vi gjorde i fjor høst, viser forskjellene, og hvilke resultater det gir å kjøre med ulike dekk.

Skrekkeksempelet: I vår test trengte vi 22,3 meter ekstra bremselengde med de gode, men brukte sommerdekkene i forhold til nye, ordentlige sommerdekk. Dette fra 100 km/t. Det betyr at da vi sto stille med de nye dekkene, holdt vi fortsatt 48,6 km/t med de brukte...

Dekktest barmark VW Golf=

BREMS: Selv om du er aldri så forberedt, kan en nødbrems vente rundt neste sving. © Knut Arne Glesne

Glatt og mørkt

Ikke nok med at asfalten er våt og glatt. Den er gjerne også dekket av løv og barnåler i tillegg, noe som blir en veldig glatt kombinasjon. Da er det virkelig greit å ha noe som biter seg godt fast.

Det er dessuten mørkt ute. Noe som gir dårligere sikt. Som igjen kan bety at du får litt mindre sikkerhetsmargin, og trenger optimale bremseegenskaper når rådyret plutselig skal over veien.

Det er store forskjeller på sommerdekk, også. Hovedregelen gjelder fortsatt: Kjøp noe ordentlig, de fire håndflatestore områdene som til enhver tid treffer bakken bør være så optimale som mulig. Noen nye dekk er faktisk dårligere enn brukte dekk. Men det er ikke dermed sagt at det ikke går an å spare mye penger på å kjøpe de rette dekkene på rett sted.

Dyrt? Nei!

Om du synes dekk er dyrt, så tenk heller på hva det koster å eie en bil i løpet av et helt år. Da virker ikke dekkinvesteringen så voldsom lenger. Og i forhold til hva det koster av penger og lidelser dersom noe skulle skje, som kanskje ikke ville skjedd om du hadde hatt ordentlige dekk, er investeringen liten.

Dessuten er høsten et gunstig tidspunkt for kjøp av sommerdekk; forhandlerne vil gjerne tømme lageret og få realisert kapitalen de har bundet i disse svarte ringene før vinterdekkene kommer. Det kan også tenkes at en dekkmodell skal skiftes ut neste år, så da vil forhandlerne være ekstra villige til å bli kvitt dekkene de har på lager.

Dette betyr gode priser til deg som skal handle. Men, du bør sjekke når dekkene er produsert. Dekkutviklingen går konstant, og selv om dekkene heter det samme og ser like ut, kan det være store forskjeller på et dekk som er noen år gammelt og et som er nyprodusert. Her ser du hvordan du leser dekket for å finne når det er produsert.

Samtidig sjekker du naturligvis at dekket er av riktig størrelse, og dermed godkjent for bilen din.

Dekktest barmark VW Golf=

BILLIG: Det kan være gode penger å spare på å kjøpe sommerdekk nå. Dessuten blir bilen din tryggere. © Knut Arne Glesne

Slik sparer du penger

Listepris finnes det lite av i dekkbransjen; prisene spriker kraftig fra forhandler til forhandler på de samme dekkene. Konklusjonen blir dessverre at du selv må sjekke rundt for å finne den beste prisen på dekkene du skal ha.

Slik kan du spare mye penger på en kjapp måte:

  • Vær sikker på at du vet rett dimensjon på dine dekk.
  • Sjekk internettpriser på disse dekkene hos to-tre dekkmerker.
  • Sjekk internettpriser hos uavhengige dekkleverandører.
  • Ring to-tre av dine lokale dekkleverandører for konkrete tilbud.

Husk at frakt, og montering og avbalansering på felg, er viktige kostnader å kalkulere inn dersom du bestiller dekk over nett. Kjøper du dekk hos en lokal leverandør, kan det hende du får en fin pakkepris.

Og når du så har handlet deg ordentlige "høstdekk", kan du jo kikke her for noen tips om hvordan du skal montere disse.

Les også:

Piggdekk reduserer dødsrisikoen med 42 prosent

Vi har testet bilen din

Test av piggfrie vinterdekk

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!