Stoppes du med piggdekk i disse dager, er sjansen stor for 500 kroner i bot, opplyser seniorrådgiver Harald Gjelsvik i Vegdirektoratet.

Men "bare" 500

For det er heldigvis ikke 500 spenn per dekk, som enkelte andre medier melder.

Å kjøre med piggdekk sees på som én overtredelse - i motsetning til å kjøre med for lite mønster. Det regnes som én overtredelse pr. dekk, bekrefter Gjelsvik til Klikk.

- Man kan selvsagt fortsatt kjøre med piggdekk hvis man skal over fjellet på den aktuelle turen, men det nytter ikke å si at du skal et sted det er fare for snø til helgen hvis du blir stoppet på mandagen.

Bruke opp resten?

Mange lar seg imidlertid friste til å bruke opp restene av vinterdekkene på sommerføre. Selv når vinterdekkene er slitt ned til 3 mm-grensen, som er minste tillatte mønsterdybde for vinterdekk, har de tilsynelatende mye mønster igjen.

Men våre erfaringer tilsier at selv sommerdekk er godt modne for utskiftning når mønsterdybde passerer 3 mm. Med bare 1,6 mm mønsterdybde, som er grensen for sommerdekk, skal du ikke bevege deg ut i dypt vann.

For å se hvor dårlige vinterdekkene takler sommerføre, tok vi med to sett vinterdekk av samme type, et helt nytt sett og et brukt sett. Det nye dekket har 8,6 mm mønsterdybde, mens det brukte har mellom 5,0 og 6,4 mm mønsterdybde. Det er altså godt innenfor lovens krav.

Med på lasset hadde vi også med to sett sommerdekk, et nytt og et brukt med samme mønster. Det nye dekket hadde 8,1 mm mønsterdybde, mens det brukte hadde mellom 3,0 og 3,7 mm, også det godt innenfor lovens krav.

Vi kjørte fire tester: bremsing på våt asfalt, vannplaning i sving, vannplaning rett fram og handling på våt asfaltbane.

De beste sommerdekkene. Se årets store test av sommerdekk her

=

DÅRLIGE EGENSKAPER: I forhold til sommerdekk har enkelte vinterdekk katastrofalt dårlige bremseegenskaper på våt asfalt. Vi snakker om opp til 30 prosent lengre bremsestrekning enn for et sommerdekk. © Foto: Kjell Magne Aalbergsjø

Enorme forskjeller

Vannplaning er en krevende test for vinterdekk. Den myke gummiblandingen i disse dekkene gjør at mønsteret lukkes ved kraftig sidebelastning, og dermed reduseres dekkets evne til å drenere vann betydelig. Ikke overraskende er det nye vinterdekket dårligste i denne testen. Faktisk tåler det bare halvparten så mye sideveis belastning som det nye sommerdekket. De brukte dekkene er like dårlige og håndterer 28,6 prosent mindre sidekrefter som det nye dekket.

I vannplaning rett fram planer det nye sommerdekket ved 82,6 km/t, det brukte sommerdekket ved 69 km/t (-16,5 %), det nye vinterdekket ved 67 km/t (-18,8 %) og det brukte vinterdekket ved 66 km/t (-20 %).

Handlingtesten avslører liten forskjell mellom det nye og det brukte sommerdekket. Det brukte dekket har liten mønsterdybde, noe som gir god styrerespons og et stabilt mønster. I svingene hvor asfaltbanen bare er våt, har de brukte derfor gode svingegenskaper og godt feste. Derimot planer de på de områdene hvor det står vann. Så lenge disse stedene ikke er i nærheten av svinger, påvirker det imidlertid ikke rundetidene nevneverdig, og 0,7 sekunder i forskjell er ikke merkbart.

Vinterdekkene med sin myke gummiblanding sliter tungt med å holde følge med sommerdekkene. Det nye vinterdekket har 14 prosent dårligere tid, og det brukte dekket 18 prosent dårligere tid enn sommerdekket. Dårlig styrerespons og dårligere sidegrep med tilhørende veksling mellom under- og overstyring gjør vinterdekkene vanskelig å kjøre på.

Spar tusenlapper på dekk. Sjekk vår prisoversikt her.

=

SKUMLE VINTERDEKK: Som du ser av testresultatene, er slitte dekk farlige enten det er sommer- eller vinterdekk. Selv ikke nye vinterdekk innfrir våre krav til egenskaper på våte sommerveier. © Foto: Kjell Magne Aalbergsjø

Forskjellen på liv og død

En av de mest kritiske øvelsene du kan utsette bil og dekk for, er en full oppbremsing. Bremsetesten på våt asfalt utføres ved å bremse maksimalt med ABS-bremser fra 80 km/t på våt asfalt. Selv om bremsestrekningen er noe lengre på våt asfalt enn på tørr, river det skikkelig i kroppen når en trøkker til for fullt.

Det nye sommerdekket stopper etter 37,7 meter. Det brukte dekket trenger nesten to meter lengre distanse før bilen står stille, mens vinterdekkene trenger ca. 50 meter før bilen stopper helt. 12 meter ekstra bremselengde tilsvarer tre småbiler plassert etter hverandre - og når bilen med sommerdekkene står stille, har bilene med vinterdekkene fortsatt 40 km/t.

Det hadde blitt en skikkelig smell av det. En person som veier 80 kg, vil ved en bråstopp fra 40 km/t veie ca. 913 kg. Da bør vedkommende helst ha både sikkerhetsbelte og kollisjonspute.

Selv om vinterdekk kan fungere ok i det daglige også på sommerføre, er de farlig dårlige i kritiske situasjoner. Lange bremsestrekninger og dårlige egenskaper på våt vei er farlige i seg selv, og det blir enda farligere når biler med slike dekk er på veier med biler som har betydelig bedre egenskaper. Når køen bråstopper og du har den eneste bilen med vinterdekk, ligger du skikkelig dårlig an.

Vinterdekk hører hjemme på vinterføre, på bare sommerveier er det bare sommerdekk som teller. Og de skal helst ikke ha mindre enn 3 mm mønsterdybde.

Les også:

Dekktesting - vitenskap og subjektivitet

Video: Slik skifter du hjul

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!