Dekktesting består av dager hvor hovedbeskjeftigelsen er å føle seg fram til slippunkt - først under akselerasjon, så under bremsing og til slutt sideveis. Vi repeterer, evaluerer, repeterer og repeterer.

Da de blokkeringsfrie ABS-bremsene kom for fullt, måtte vi endre måten å teste dekk på, spesielt vinterdekk. Livet ble enklere. Fintfølende elektronikk vil i en panikksituasjon overgå de fleste sjåfører med god margin når det gjelder bremseferdigheter. Mens vi de første årene faktisk ønsket å kunne koble ut bremsenes ABS-funksjon for å oppnå tilfredsstillende bremseegenskaper under de meste krevende forholdene, er ikke dette noe tema i dag.

Det er derimot fortsatt noen som mener at vi skal kunne koble ut de elektroniske stabilitetssystemene og antispinn, og jeg kjenner fortsatt kolleger som er på desperat leiting etter stabilitetskontrollens av-knapp hver gang de setter seg inn i en ny bil.

Vet du ikke hvordan man skifter hjul? Se vår instruksjonsvideo her

© Foto: Egil Nordlien

Påvirker resultatet

I enkelte tilfeller kan det være en fordel å redusere elektronikkens inngripen, og mange bilprodusenter har tatt hensyn til dette og lagt slike funksjoner inn i systemene. Det gjelder for eksempel BMW, som har en tretrinns stabilitetskontroll som blant annet tillater litt mer hjulspinn og litt mer sladd.

Det er bare under helt spesiell forhold at en trenger å koble de elektroniske hjelperne helt ut. Under normale kjøreforhold gir stabilitetskontrollen en betydelig sikkerhetsgevinst, ikke minst på vinterføre.

De fleste dekktester kjøres med biler med elektroniske assistenter på plass, men ettersom det fortsatt finnes en god del eldre biler uten elektronisk stabilitetskontroll i den norske bilparken, må det også tas hensyn til disse.

Har du en eldre bil uten antispinn og stabilitetskontroll, skal du lese testene utført med elektroniske assistenter med sunn skepsis. En komplett vinterdekktest vil i noen år fremover kreve at noen av testøvelsene på is og snø utføres med og uten elektroniske assistenter.

Elektroniske assistenter som ABS, antispinn og stabilitetskontroll stiller nye krav til dekkene og har åpnet for tettere samarbeid mellom utviklerne av de elektroniske systemene og dekkprodusentene. Continental og Michelin har kommet lengst i dette arbeidet, og forskere innen dekkdivisjonene samarbeider tett med chassisutviklere både internt og hos bilprodusenter og underleverandører.

Klikk her for å lese mer om hvordan dekk blir testet

© Foto: Kjell Magne Aalbergsjø

Skreddersydd

På et teknisk seminar ved Continentals utviklingssenter i Arvidsjaur forrige vinter viste Continental hvordan de kan redusere bremselengden med 4,5 meter ved å skreddersy dekk og bremsesystem til hverandre.

Problemet er at dette går ut over sidegrep og stabilitet. Hvis dekkene blir utviklet utelukkende for biler med elektronisk stabilitetskontroll, kan en tillate litt dårligere sidegrep - elektronikken vil kunne kompensere for det dårligere sidegrepet. Hastigheten vil riktignok reduseres, men stabiliteten vil takket være elektronikken fortsatt være meget god. Men så lenge det er mange eldre biler som fortsatt ikke har stabilitetskontroll, vil slike dekk ikke lanseres - på feil bil vil de gi altfor dårlig stabilitet.

Dekkprodusentene må fortsatt søke etter det beste kompromisset. Ettersom vinterdekk jobber på underlag med ekstremt lav friksjon, er det her de største kompromissene må inngås. Vinterføre stiller store krav til grep, og i vår testhverdag med den ene nye bilen etter den andre, er vi blitt bortskjemte. Elektronikken fikser det meste. Det er fortsatt ingen ulempe å være en god sjåfør, men det er ingen forutsetning for problemfri vinterkjøring.

Men det hjelper ikke hvor mye elektronikk du har i bilen hvis dekkene ikke er gode. Jeg har sett biler i prisklassen 600 000 kroner som er utstyrt med billige dekk fra merker som bare er tilgjengelig på postordre. Skal du utnytte alt det bilprodusentene har puttet inn i bilen, enten den er billig eller dyr, velger du ikke vinterdekk på laveste prisklasse.

Dekk kan være en tung utgiftspost, spesielt hvis du har valgt litt feite dimensjoner eller kjører SUV. Men gode dekk har betalt seg allerede første gang du unngår å havne i brøyta. Det er lett å ødelegge en god bil. Jeg har gjort noen dårlige valg når det gjelder dekk og angret bittert.

Les også:

Nå bør du skifte til vinterdekk

Hvilke vinterdekk skal du velge?

Her er de beste vinterdekkene

Spar tusenlapper på dekk

Testerens krydder

Jeg knepper inn ESP-knappen i vår testbil og stiller til start igjen. Legger foten uvørent på gasspedalen. Det spinner forsiktig, først på det ene hjulet, så på det andre, men bilen skyter fart mens elektronikken jobber på høygir. Livet som dekktester er enkelt med en slik assistent. 10 målinger og nytt dekk. Samme prosedyre, like enkelt, men forskjellene fra dekk til dekk og fra målingene gjort uten antispinn er store.

Dette er livets krydder for en tester. De er svarte og runde, men bak den svarte fasaden gjemmer de hemmeligheter få har mulighet til å hente fram.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!