Test av SUV

De fem beste SUV-ene

Klikk Bil-redaksjonen tester over 200 biler årlig. Her finner du de SUVene vi i dag mener er aller best.

Det er snart vinter og på tide å tenke 4x4. Men det er ikke sikker Pajero er det rette...

Det er snart vinter og på tide å tenke 4x4. Men det er ikke sikker Pajero er det rette...

Publisert Oppdatert

Ordet "SUV" har i det siste blitt en like naturlig del av vokabularet som PC og MC og NAF. Akronymet er hentet fra amerikanske Sport Utility Vehicle, og kan på slentrede norsk oversettes til "livsstilskjøretøy for aktive familier".

De fremste kjennetegnene er høy bakkeklaring, firehjulsdrift (det finnes grensetilfeller med tohjulsdrift) og et robust ytre.

Her finner du hva bilene koster. Du kan også sammenligne forskjellige biler du vurderer.

Mye vekt å bære

Men det er ikke så enkelt å lage en god SUV som man skulle tro. Det blir som å gå fjelltur med en klamp om foten - klampen bør helst sitte godt og veie lite. Høyden og firehjulsdriften pådrar SUV-er mye vekt, som krever en sterkere motor og kraftig chassis, og som igjen påfører regnestykket stygge streker i CO2-regningen.

I tillegg har nå samtlige av de 20 største merkene på markedet i Norge minst én, men ofte flere modeller å tilby. Det gjør konkurransen knallhard.

Sterk miljøkonkurranse

Samtidig vet vi også at den nye CO2-baserte avgiftsmodellen som ble innført for halvannet år siden mer eller mindre raderte ut en del populære modeller. Dermed er det ikke til å komme fra at de fleste av modellene som oppnår høy score hos Klikk Bil tilhører det dyrere sjiktet. Dette er biler for dem som har råd til å betale for ulempene.

Men dyrt er ikke nødvendigvis bra. Går du gjennom vår liste - som akkurat nå består av 50 SUV-tester (testlisten vokser med ca tre biler i uka) - finner du også dyre SUV-er med karakter 4 eller dårligere.

Terningkast 2

Dvs. du finner bare en slakt - nemlig Mitsubishi Pajero, med terningkast 2. Les hvorfor!

Merk også at vi ikke lagt ut tester av alle SUV-er på markedet enda - foreløpig mangler blant annet Porsche Cayenne. I mellomtiden: Les andre Porsche-tester her.

Folkelige små-SUVer

I Nissans modellspekter finner du alt fra det høyst ordinære til det smått geniale. Qashqai hører med i sistnevnte kategori, og som de teknikkfrikene vi tross alt er, finner vi stor tilfredsstillelse i en velfungerende CVT-kasse i kombinasjon med 4WD og småsprek bensinmotor. I tillegg byr bilen på god totalkomfort og har et solid sikkerhetsnivå.

Vårt valg:

Nissan Qashqai 2,0 4x4 CVT: Genistrek

Mellomklasse-SUV

Blant de nye mellomklasse-SUV-ene kommer vi ikke unna Audi Q5. Bilen framstår som en rommelig, sportslig og følelsesladet kompakt-SUV med flotte motorer og permanent firehjulstrekk. Den forsvarer prisdifferansen ned til eksempelvis en Volkswagen Tiguan forholdsvis godt.

Vårt valg:

Audi Q5 2,0 TDI - Med det lille ekstra

Fullsize SUVer

SUV-er i superklassen er ikke for alle og enhver - noe prislappen på testbilen viser i klartekst. De 400 000 kronene som er lagt til basisprisen, gjør X5-en til en gedigen farkost. Her savnes ingenting overhodet. Mest verdt å framheve ved sportsutgaven, er likevel den knallsterke turbodieselmotoren. Foruten udiskutable muskler, er den dessuten blant de CO2-bedre i monsterklassen.

Vårt valg:

BMW X5 3,0S dA: Dieselmonster

Sær og deilig SUV

Dette har vi ventet på helt siden Toyota nektet å putte turbomotoren fra Celica GT-Four i den første RAV4. Mazda CX-7 er ikke bare tøff å se på - drivverk og motor følger faktisk opp de sportslige forventningene linjene vekker. Bilen kjører forbløffende kontant, og når turboen kommer i godlune, er skyvet formidabelt og kjøregleden langt over det man normalt forbinder med denne biltypen. La barnefamiliene ha sine XC90'er og Touareger. Dette er SUV for oss som liker å kjøre bil.

Vårt valg:

Mazda CX-7: Annerledes-SUV

Luksus-SUV

Hvis du ønsker deg bakkeklaring når du skal ha en luksuriøs firehjulstrekker, kan XC90 Sport være alternativet. Ikke forvent terrengegenskaper, med Haldex-kobling og uten lavgirserie kommer du ikke langt til skogs. Men navnet Sport passer godt på understellet og bilens ytre. Vi liker fortsatt Volvo XC90, og til tross for sine år på markedet er den konkurransedyktig, hvis du holder deg utenfor terrengløypa da vel og merke.

Vårt valg:

Volvo XC90 Sport - Sport og komfort?

SUVen vi ikke likte

Det går ikke helt Mitsubishi Pajeros vei, ikke minst fordi våre vurderinger gjøres på bakgrunn av et normalt bruksområde. Da blir Mitsubishi Pajero litt for mye reservetraktor og litt for lite personbil. Er det imidlertid en tøff og solid bruksbil du er på jakt etter, som skal brukes mer i skogen enn på landeveien, er du på et bedre spor.

Vårt valg:

Mitsubishi Pajero: Lite nytt

Andre SUV-favoritter?

Mener du andre SUVer er bedre egnet enn hva våre testere har kommet fram til? Skriv din mening i feltet nedenfor!

_

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning