Testoversikt: Favorittene i Golfklassen

De beste bilene i Golf-klassen

VW Golf har gitt navn til en hel bilklasse. Men er det den vi liker best? Se våre kompaktklassefavoritter.

KAN BRUKES TIL MYE: Her er vi på økotour i VW Golf. 2,0 TDI går utrolig billig, med 0,45 liter/mil gjennom testruta.

KAN BRUKES TIL MYE: Her er vi på økotour i VW Golf. 2,0 TDI går utrolig billig, med 0,45 liter/mil gjennom testruta. Foto: Nordlien, Egil

Publisert Oppdatert

Kompaktklassen, eller altså Golf-klassen, er godt likt blant nordmenn. De som ikke trenger de største familiebilene, går gjerne på biljakt her.

Nederst i saken finner du lenkeliste til tester av de fleste bilene i klassen.

Årsaken er innlysende: Bilene er passe store, og de blir ikke for dyre. For rundt 250.000 kroner, og noen ganger mindre, kan du få en virkelig flott og godt utstyrt bil.

Les også: Våre favoritt-SUV-er.

Dessuten finnes de fleste modeller også som stasjonsvogn, dersom en trenger ekstra bagasjeplass.

De to bestselgerne heter VW Golf og Toyota Auris. Men er salgstall det samme som favoritter? Sjekk rangeringen vår under.

1. VW Golf

Første generasjon Golf GTI kom i 1975, og skapte et nytt segment med muskelsterke kombikupéer.

Første generasjon Golf GTI kom i 1975, og skapte et nytt segment med muskelsterke kombikupéer. Foto: Svardal, Geir

Jo da, ikke bare har den gitt navn til klassen og selger i bøtter og spann. Klikks motorredaksjon setter den også på topp.

Årsakene er mange: Den siste utgaven er en forbedret versjon av en fra før god bil. Den kjører godt og gir et påkostet inntrykk.

Ikke minst finnes den i et utall versjoner: Flere dieselmotorer passer fint i det norske prisbildet, og ønsker du bensinmotor, er VW-konsernet ledende med sine små 1,4-litere med overlading.

Ønsker du firehjulsdrift, kan Golf by på det. Og DSG-giret, som kombinerer god drivstofføkonomi med automatgirkomfort, koster ikke altfor mye ekstra.

Like rundt hjørnet er også siste versjon av Golf GTI, som du finner vår prøvekjøring av her.

Les vår Golf-test her

2. BMW 1-serie

Advarsel: Dette er ikke bilen du kjøper hvis mye plass er viktig for deg. NB! Det er coupéen som er avbildet, den er enda mindre

Er underholdning bak rattet det du liker, er du derimot kommet til rett sted. Den lille BMW-en er superhendig, kontant og sikker, og bakhjulsdrift er den alene om i klassen.

Dyrt blir det fort, men med 1,6-liters diesel starter moroa på noenlunde levelige 260.900 kroner. Grunnen er lave tall for utslipp og forbruk.

Men obs: Ekstrautstyr er kostbart til en BMW. En test av 116d kommer vi med ganske så snart her på Klikk Bil.

I mellomtida kan du lese hva vi mener om den sterkere, men også dyrere, 118d.

3. Ford Focus

Med skarp styring og et flott understell er Ford Focus morsom å kjøre nesten uansett hvilken motor du putter i den.

Det gjelder også Econetic-versjonen som kan skryte av imponerende lave forbrukstall, men som likevel har en dieselmotor som er sterk nok for de aller fleste.

For dem som virkelig skal ha muskler, finnes Focus RS med 305 hk. Den har vi prøvekjørt her .

Som stasjonsvogn rommer dessuten Focus nok til å være en god kandidat for en klassisk kjernefamilie.

Les vår Focus-test her

4. Kia Cee'd

"Kia", tenker du kanskje, "er ikke det bare noe koreansk ræl?"

Glem det. Cee'd er konstruert i Europa, og bygd av førsteklasses industriroboter i Slovakia. Kia er så sikre på kvaliteten at de gir sju års garanti på det meste av bilen.

Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Hvis garanti ikke er et godt nok argument for deg til å vurdere bilen, finner du flere i vår test .

5. Honda Insight

Dette er bilen som toppet salgslistene i Japan i april. Hva som er spesielt med det?

Jo, bilen er en hybrid, og dette er første gang en hybrid har gått helt til topps.

Vi har kjørt den på forbrukstest i vår 35 mil lange testrunde, og var ikke helt fornøyd med hvor mye bensin den brukte.

Honda Insight
insight
honda

Honda Insight insight honda Foto: Andreas Handeland

Men siden hybridteknologien skal gi størst effekt på en litt annen type kjøring, nemlig småkjøring, tar vi den likevel med blant de fem på topp - selv om vi da må legge våre vanlige krav til favorittbilene litt til side.

For du vil de mange hybrider i framtida. Dette er en av de første til folkelig pris.

Les testen her

Utfordreren: Mazda 3

Mazdas bil i denne klassen heter enkelt og greit "3". Den utgående versjonen ble oversett av mange norske bilkjøpere flest.

Synd for dem, for ved siden av å være velkjørende, har den vært en gjenganger i toppen av kvalitetsrangeringer.

Les også:

I juni kommer den nye Mazda 3 på markedet. Den har vi ikke kjørt full test på ennå, men vår prøvekjøring gir en pekepinn.

Under kan du klikke på tester av en rekke andre biler i kompaktklassen.

Merke/modell

Her er klassens dyreste:

Merke/modell

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag