Tre SUVer ingen liker

Ikke alle SUV-er gjør suksess. Disse har mislykkes.

ANTARA: Ikke blant bilene Opel er stolt av.
ANTARA: Ikke blant bilene Opel er stolt av. Foto: Broom.no
Sist oppdatert

SUV-ene har en nesten unik standing i Norge. Få land har så høy SUV-andel som oss og dette er på mange måter blitt de nye folkebilene.

Men likevel er det ikke bare å sende en SUV ut på markedet og tro den skal selge knallgodt. Tvert imot. Langt inne i kroken bak CR-V, RAV4, Outlander, Forester og alle de andre salgssuksessene, står det noen biler som absolutt ikke er blitt suksesser. Her er tre av dem:

1) Opel Antara

Japanerne hadde dominert SUV-markedet lenge og stjålet kunder fra de europeiske merkene. Opel sov i timen og da de omsider våknet opp, måtte de ty til en nødløsning. Antara blir produsert i Sør-Korea og er samme bil som Chevrolet Captiva.

Sjuseteren Captiva kan du lese mer om her:

Noen ganger er nødløsninger smart. Andre ganger går det ikke så bra. Og Antara er dessverre et eksempel på det siste.

BRUKT ANTARA? Det finnes en liten håndfull eksemplarer til salgs. Det er nesten uten unntak forhandlerbiler, og de har en tendens til å bli stående.
BRUKT ANTARA? Det finnes en liten håndfull eksemplarer til salgs. Det er nesten uten unntak forhandlerbiler, og de har en tendens til å bli stående.

Stort gjesp

Det startet med særdeles lunkne rapporter fra de første journalistene som prøvekjørte bilen ute i den store verden. De klaget på elendige seter, mye billigplast i interiøret og at bilen var både tung og tørst. Motoren var så momentsvak at det nesten ikke var mulig å ta bakkestart.

Les mer om Antara i Brooms nybilguide - klikk her:

Dessverre var ikke mottagelsen blant nybilkjøperne stort bedre. Antara ble mottatt med et stort gjesp og var nok ikke med i vurderingen hos særlig mange nybilkjøpere.

Blir stående

De fortsatte å kjøpe japansk. Og da VW lanserte Tiguan, var det på mange måter siste spikeren i Antara-kista.

Antara som bruktbil? Det finnes en liten håndfull eksemplarer til salgs. Det er nesten uten unntak forhandlerbiler, og de har en tendens til å bli stående. Prisene har tippet under 350 000 kroner. Finner du en privatperson som skal selge, er det bare å prute i vei!

Klikk her for brukt Antara på finn.no:

Klikk her for brukt Antara på zett.no:

2) SsangYong Kyron

SsangYong har hatt bra suksess med storbilen Rexton her i Norge, men da de beveget seg inn i folke-SUV-markedet med Kyron gikk det tyngre. Mye tyngre.

OG DET VAR: - Hva het den, sa du?
OG DET VAR: - Hva het den, sa du? Foto: Broom.no

Real firehjulstrekker

En ting er at bilen i likhet med de andre nye SsangYongene ser noe spesiell ut (og da er vi hyggelige...) - verre er det at den kostet nærmere 500 000 kroner som ny. Da er det mye annet å velge mellom!

Men under det snåle ytret skjuler det seg en real firehjulstrekker. Her er det både lavserie og sperre, så noen kunder med seriøst offroad-behov lot seg friste.

Primitiv

Under panseret: En gammel firesylindret dieselkamerat fra Mercedes. 2-literen har en seig jobb med 2 tonn bil og bruker 16,2 sekunder på 0-100 km/t.

Ut over dette er Kyron en bil som like gjerne kunne kommet i 1997 som i 2007. Primitiv og gammeldags og det holder selvfølgelig ikke når du skal konkurrere i en så tøff klasse.

Kyron som bruktbil? Joda, det er noen å velge mellom. De rimeligste viser at bilen har et stygt verditap. Ned mot 300 000 kroner blank for 2006-modeller med grei kilometerstand. Og noen stakkars forhandlere sitter fortsatt med nye biler som de forsøker å få over 450 000 kroner for. Vi ønsker lykke til!

Klikk her for brukt Kyron på finn.no:

Klikk her for brukt Kyron på zett.no

3) Renault Koleos

Ikke hørt om denne? Det er i såfall ikke så rart. Koleos kom nemlig aldri til Norge. Etter at presselanseringen var unnagjort, bestemte importøren seg for å droppe hele bilen og det angrer de neppe på i dag.

Koleos har vært alt annet enn en suksess for Renault. På mange måter følger den samme oppskrift som Opel Antara. Renault manglet helt bil i denne klassen og begynte å få alvorlig dårlig tid.

ANTISUKSESS: Koleos har vært alt annet enn en suksess for Renault.
ANTISUKSESS: Koleos har vært alt annet enn en suksess for Renault. Foto: Broom.no

Anonymt design

Derfor fikk de Nissan til å utvikle Koleos og produksjonen ble lagt til Sør-Korea. Så langt alt vel. Men bilen var dessverre ikke på høyde med de beste konkurrentene.

Renault var også inne i en periode med mye anonymt design. Koleos er en av de mest intetsigende bilene i klassen og vinner absolutt ingen skjønnhetskonkurranser.

Entusiaster

Hovedgrunnen til at Koleos aldri kom til Norge skal være at prisene ikke ble gunstige nok. Men noen få eksemplarer har blitt parallellimportert. Da snakker vi folk med høy entusiast-faktor!

Koleos som bruktbil? Ingen eksemplarer ute på markedet akkurat nå. Og eierene gjør nok klokest i å beholde bilen lenge. Denne blir ikke lett å selge brukt!

Les om 12 andre Renaulter i Brooms bruktbilguide - klikk her:

Denne saken ble første gang publisert 17/01 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også