Bruktbiltest: Toyota Avensis 2003-2008

Det tryggeste bruktbilkjøpet

Forrige generasjon Toyota Avensis var Toyota-kvalitet av beste merke. Men det er et par ting du skal passe på.

En brukt Toyota Avensis fra perioden 2003 til 2008 er blant de beste familiebilene.
En brukt Toyota Avensis fra perioden 2003 til 2008 er blant de beste familiebilene. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Kort sagt

+ Trygge veiegenskaper, god plass, solid teknisk kvalitet, bra kvalitet på interiør, behagelige seter og fjæringskomfort

- Ufølsom styring, ikke spesielt engasjerende veiegenskaper, relativt slappe små bensinmotorer

Et sikkert valg

Den forrige generasjonen av Toyota Avensis er en av de mest pålitelige brukte familiebilene på markedet. Kvaliteten er slik man forventer fra Toyota. Ikke bare teknisk, men også interiørmessig er Toyota Avensis fra 2003-2008 en solid sak.

Bilen er ikke av de mest spennende og engasjerende familiebilene fra denne epoken. Tester viser til at styring og veifølelse ikke er særlig sportslig.

Kjøresikkerheten er bra, særlig siden Avensis kom med ESP som standard. Den fikk også fem av fem stjerner i EuroNCAP kollisjonstest. Komforten er god, og særlig stasjonsvognsversjonen av Avensis har mye plass.

Innvendig er det verdt å merke seg at Toyota Avensis tok et langt steg i riktig retning. Materialkvaliteten beveget seg mot Lexus og mer prestisjefylte europeiske merker. Også setene og sittestillingen hører med til de aller beste blant familiebilene fra denne epoken.

Krasjtesten fra 2003 viser at en brukt Toyota Avensis fortsatt er en ganske sikker bil.
Krasjtesten fra 2003 viser at en brukt Toyota Avensis fortsatt er en ganske sikker bil.

Et fint motorutvalg

Da Toyota Avensis ble lansert i 2003, var det de små bensinmotorene på 1,6- og 1,8-liter som var viktigst. De gjør ikke akkurat Avensis til et akselerasjonsfenomen, og krever mer bruk av turtall enn vi er vant med fra moderne dieselmotorer.

Men Toyota hadde allerede i 2003 en helt grei to-liters diesel med 116 hk og 280 Nm. Litt treg kraftutvikling, men med bra gange og støynivå. For modellår 2006 kom motoren med 126 hk og 300 Nm samt sekstrinns girkasse.

For dem som vil ha det litt sterkere, finnes det en del Avensis med en to-liters bensinmotor på 147 hk, og høsten 2005 kom 2,2-liters dieselmotorer med 150 eller 177 hk.

Da Toyota Avensis kom i 2003, var interiøret et av de største fremskrittene fra forgjengeren.
Da Toyota Avensis kom i 2003, var interiøret et av de største fremskrittene fra forgjengeren. Foto: Terje Bjørnsen

Litt bedre enn snittet

Det aller beste med Toyota Avensis kommer når man begynner å lete etter typiske feil eller mangler for modellen. De finnes i praksis nesten ikke, og tyske Dekra melder om en bil som har få mangler selv når kjørelengden passerer 100 000 km.

Sjekkpunkter

  • Ulyd fra hjuloppheng/styring
  • Vannpumpe
  • Feil på lys
  • Ujevn bremsevirkning
  • Feil på clutch eller girkasse

74,8 prosent av bilene passerer kontrollen uten feil, mot gjennomsnittet for klassen på 72,7 prosent. 15,3 prosent av Avensis-modellene med 100-150 000 km har alvorlige mangler, mot snittet på 19,4 prosent.

Det finnes eiere som har rapportert feil på clutch og/eller manuell girkasse, så det kan være en nyttig forholdsregel å kontrollere disse ekstra godt på eldre biler. Dekra melder også om elektriske feil relatert til lys som et punkt hvor Avensis er litt dårligere enn snittet.

I tillegg er det viktig å sjekke de aktuelle kandidatene med tanke på individuell tilstand, servicehistorikk og at alle servicemeldinger fra fabrikken er gjennomført.

Stasjonsvogn er den mest populære versjonen av brukt Toyota Avensis fra 2003-2008.
Stasjonsvogn er den mest populære versjonen av brukt Toyota Avensis fra 2003-2008. Foto: Terje Bjørnsen

Vanligst som stasjonsvogn

På det norske bruktmarkedet er det per september 2015 omtrent 40/60-fordeling mellom bensin- og dieselmotorer.

Stasjonsvogn er den vanligste karosseriversjonen med ca. 75 prosent av bilene på bruktmarkedet.

Sedanmodellen utgjør ca. 20 prosent, og femdørs kombi er en sjeldenhet med de resterende 5 prosentene.

Prismessig starter eldre årsmodeller med bensinmotor på ca. 40 000 kroner, mens nyere dieselmodeller topper listen på ca. 160 000 kroner. Det er et stort utvalg tilsynelatende fornuftige biler mellom 100-140 000 kroner.

Anbefalte motorversjoner

  • 1,8l/129 hk: Pen gange, tilstrekkelig kraft. Forbruk 0,7-1,1 l/mil
  • 2,0l/147 hk: Harmonisk og kraftig bensinmotor. Forbruk 0,8-1,2 l/mil
  • 2,0 D-4D/116-126 hk: Sparsom og kultivert dieselmotor med tilstrekkelig kraft. Forbruk 0,6-0,9 l/mil

Modellhistorikk

  • 2003: Lansering av nye Toyota Avensis
  • 2004: 2,4-liters bensinmotor med 163 hk
  • 2005: På høsten kommer 2,2-liters diesel med 150/177 hk.
  • 2006: 2,0 diesel med 126 hk og sekstrinns girkasse
  • 2008: Ny versjon av Avensis lanseres som 2009-modell.

Les mer:

Bruktbilguide: VW Passat 2001-2005

Test: Toyota Avensis D-4D 2005-modell

Test: Toyota Avensis 2003-modell

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D 126 hk 2008-modell

Denne saken ble første gang publisert 28/01 2015, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også