Bruktbiltest: Toyota Avensis 2003-2008

Det tryggeste bruktbilkjøpet

Forrige generasjon Toyota Avensis var Toyota-kvalitet av beste merke. Men det er et par ting du skal passe på.

En brukt Toyota Avensis fra perioden 2003 til 2008 er blant de beste familiebilene.

En brukt Toyota Avensis fra perioden 2003 til 2008 er blant de beste familiebilene. Foto: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Kort sagt

+ Trygge veiegenskaper, god plass, solid teknisk kvalitet, bra kvalitet på interiør, behagelige seter og fjæringskomfort

- Ufølsom styring, ikke spesielt engasjerende veiegenskaper, relativt slappe små bensinmotorer

Et sikkert valg

Den forrige generasjonen av Toyota Avensis er en av de mest pålitelige brukte familiebilene på markedet. Kvaliteten er slik man forventer fra Toyota. Ikke bare teknisk, men også interiørmessig er Toyota Avensis fra 2003-2008 en solid sak.

Bilen er ikke av de mest spennende og engasjerende familiebilene fra denne epoken. Tester viser til at styring og veifølelse ikke er særlig sportslig.

Kjøresikkerheten er bra, særlig siden Avensis kom med ESP som standard. Den fikk også fem av fem stjerner i EuroNCAP kollisjonstest. Komforten er god, og særlig stasjonsvognsversjonen av Avensis har mye plass.

Innvendig er det verdt å merke seg at Toyota Avensis tok et langt steg i riktig retning. Materialkvaliteten beveget seg mot Lexus og mer prestisjefylte europeiske merker. Også setene og sittestillingen hører med til de aller beste blant familiebilene fra denne epoken.

Krasjtesten fra 2003 viser at en brukt Toyota Avensis fortsatt er en ganske sikker bil.

Krasjtesten fra 2003 viser at en brukt Toyota Avensis fortsatt er en ganske sikker bil.

Et fint motorutvalg

Da Toyota Avensis ble lansert i 2003, var det de små bensinmotorene på 1,6- og 1,8-liter som var viktigst. De gjør ikke akkurat Avensis til et akselerasjonsfenomen, og krever mer bruk av turtall enn vi er vant med fra moderne dieselmotorer.

Men Toyota hadde allerede i 2003 en helt grei to-liters diesel med 116 hk og 280 Nm. Litt treg kraftutvikling, men med bra gange og støynivå. For modellår 2006 kom motoren med 126 hk og 300 Nm samt sekstrinns girkasse.

For dem som vil ha det litt sterkere, finnes det en del Avensis med en to-liters bensinmotor på 147 hk, og høsten 2005 kom 2,2-liters dieselmotorer med 150 eller 177 hk.

Da Toyota Avensis kom i 2003, var interiøret et av de største fremskrittene fra forgjengeren.

Da Toyota Avensis kom i 2003, var interiøret et av de største fremskrittene fra forgjengeren. Foto: Terje Bjørnsen

Litt bedre enn snittet

Det aller beste med Toyota Avensis kommer når man begynner å lete etter typiske feil eller mangler for modellen. De finnes i praksis nesten ikke, og tyske Dekra melder om en bil som har få mangler selv når kjørelengden passerer 100 000 km.

Sjekkpunkter

  • Ulyd fra hjuloppheng/styring
  • Vannpumpe
  • Feil på lys
  • Ujevn bremsevirkning
  • Feil på clutch eller girkasse

74,8 prosent av bilene passerer kontrollen uten feil, mot gjennomsnittet for klassen på 72,7 prosent. 15,3 prosent av Avensis-modellene med 100-150 000 km har alvorlige mangler, mot snittet på 19,4 prosent.

Det finnes eiere som har rapportert feil på clutch og/eller manuell girkasse, så det kan være en nyttig forholdsregel å kontrollere disse ekstra godt på eldre biler. Dekra melder også om elektriske feil relatert til lys som et punkt hvor Avensis er litt dårligere enn snittet.

I tillegg er det viktig å sjekke de aktuelle kandidatene med tanke på individuell tilstand, servicehistorikk og at alle servicemeldinger fra fabrikken er gjennomført.

Stasjonsvogn er den mest populære versjonen av brukt Toyota Avensis fra 2003-2008.

Stasjonsvogn er den mest populære versjonen av brukt Toyota Avensis fra 2003-2008. Foto: Terje Bjørnsen

Vanligst som stasjonsvogn

På det norske bruktmarkedet er det per september 2015 omtrent 40/60-fordeling mellom bensin- og dieselmotorer.

Stasjonsvogn er den vanligste karosseriversjonen med ca. 75 prosent av bilene på bruktmarkedet.

Sedanmodellen utgjør ca. 20 prosent, og femdørs kombi er en sjeldenhet med de resterende 5 prosentene.

Prismessig starter eldre årsmodeller med bensinmotor på ca. 40 000 kroner, mens nyere dieselmodeller topper listen på ca. 160 000 kroner. Det er et stort utvalg tilsynelatende fornuftige biler mellom 100-140 000 kroner.

Anbefalte motorversjoner

  • 1,8l/129 hk: Pen gange, tilstrekkelig kraft. Forbruk 0,7-1,1 l/mil
  • 2,0l/147 hk: Harmonisk og kraftig bensinmotor. Forbruk 0,8-1,2 l/mil
  • 2,0 D-4D/116-126 hk: Sparsom og kultivert dieselmotor med tilstrekkelig kraft. Forbruk 0,6-0,9 l/mil

Modellhistorikk

  • 2003: Lansering av nye Toyota Avensis
  • 2004: 2,4-liters bensinmotor med 163 hk
  • 2005: På høsten kommer 2,2-liters diesel med 150/177 hk.
  • 2006: 2,0 diesel med 126 hk og sekstrinns girkasse
  • 2008: Ny versjon av Avensis lanseres som 2009-modell.

Les mer:

Bruktbilguide: VW Passat 2001-2005

Test: Toyota Avensis D-4D 2005-modell

Test: Toyota Avensis 2003-modell

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D 126 hk 2008-modell

Se flere saker fra: Stor guide: Priser og vanlige feil på bruktbiler Se flere saker fra: På jakt etter brukt familiebil? Se flere saker fra: Du kan gjøre et bruktbilkupp Se flere saker fra: De beste bruktbilene for familien
En solid tysker

Klikk bruktbilguide: Audi A4 2001-2007

En solid tysker
Klaff i første forsøk

Bruktbilguide: BMW Z3 1996-2001

Klaff i første forsøk
Holder seg fortsatt bra

Bruktbilguide: BMW X5 2000-2006

Holder seg fortsatt bra
Slik kjøper du brukt BMW Z4

Bruktbilguide: BMW Z4 2003-2007

Slik kjøper du brukt BMW Z4
Sjekk dette før du kjøper brukt Mondeo

Bruktbilguide: Ford Mondeo 2001-2007

Sjekk dette før du kjøper brukt Mondeo
Focus er Golfs sterkeste konkurrent

Bruktbil: Ford Focus 2004-2011

Focus er Golfs sterkeste konkurrent
Lydmesteren

Bruktbilguide: Ford Focus ST, 2004 - 2009

Lydmesteren
En tøffing

Bruktbilguide Jeep Grand Cherokee 1998-2004

En tøffing
Den nye roadsterklassikeren

Bruktbiltest: Mazda MX-5 1990-2010

Den nye roadsterklassikeren
Rimelig, leken og lettkjørt bruktbil

Bruktbil: Mazda3 2004-2009

Rimelig, leken og lettkjørt bruktbil
Mazdas høydepunkt

Bruktbilguide: Mazda 6 2002-2007

Mazdas høydepunkt
Komfortabel roadstervenn

Bruktbilguide: Mercedes-Benz SLK 1996-2010

Komfortabel roadstervenn
Billig luksus-SUV, men vær varsom

Bruktbilguide: Mercedes ML 1998-2005

Billig luksus-SUV, men vær varsom
Masse bil for pengene

Bruktbilguide: Opel Astra 2004-2010

Masse bil for pengene
Store valgmuligheter

Bruktbilguide Peugeot 307 2001-2007

Store valgmuligheter
To tonn sportsbil

Bruktbilguide: Porsche Cayenne 2003-2009

To tonn sportsbil
Best som brukt

Bruktbiltest: Saab 9-3 2002-2012

Best som brukt
Fornuften selv

Bruktbilguide: Skoda Octavia 2005-2012

Fornuften selv
Bruktguide: Subaru Impreza WRX

Bruktbilguide: Subaru Impreza GT, WRX & STI

Bruktguide: Subaru Impreza WRX
Allsidig mini-SUV

Bruktbilltest: Subaru Forester 2003-2007

Allsidig mini-SUV
Det sikre vintervalget

Bruktbilguide: Subaru Legacy og Outback 2004-2009

Det sikre vintervalget
Det tryggeste bruktbilkjøpet

Bruktbiltest: Toyota Avensis 2003-2008

Det tryggeste bruktbilkjøpet
Sist og best

Bruktbilguide Toyota Corolla 2001-2007

Sist og best
Slik gjør du et bruktkupp på Passat

Bruktbilguide: VW Passat 2001-2005

Slik gjør du et bruktkupp på Passat
God bruktbil, men dette skal du sjekke nøye

Bruktbil: Volkswagen Golf V 2004-2008

God bruktbil, men dette skal du sjekke nøye
Kompakt komfort

Bruktbilguide VW Golf 4 1998-2003

Kompakt komfort
Vinterens drømmebil

Bruktbilguide: Volvo XC70 2001-2007

Vinterens drømmebil
Folkelig luksus-SUV

Bruktbil: Volvo XC90 2003-2012

Folkelig luksus-SUV

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning