Test av bruktbil: BMW X1

Midt i mellom er midt i blinken

BMW X1 blander stasjonsvogn og SUV på en fremragende måte.

Sist oppdatert

Sjekkpunkter

  • Eier- og servicehistorikk
  • Serviceaksjoner
  • Generell bruktbilsjekk

Nordmenn er tydeligvis nesten umettelige i sin appetitt på firehjulsdrevne biler. Og BMW har hatt vett til å levere et knippe modeller som passer utmerket til norske bilbehov. En av de mest populære er BMW X1, en akkurat passe blanding av stasjonsvogn og SUV. Litt tøffere enn 3-serie med xDrive og mindre, mer lettkjørt og ikke minst rimeligere enn storebror X3.

Du er på ingen måte avspist med dårligere løsninger i X1. Bilen er bygget på samme basis og teknikk som 3-serie og X3, det er bare innpakning og utførelse som er annerledes.

Dermed er X1 den perfekte crossovermodellen i BMW-sortimentet, en bil som føler seg like mye hjemme i byen, som på landeveien eller en ruskete vinterdag i fjellheimen.

xDrive firehjulsdrift er av en de mest avanserte på markedet. En mer inngående beskrivelse av xDrive finner du her. Den lett bakhjulsdrevne fordelingen (40/60 kraftfordeling foran/bak) og systemets evne til hurtig å tilpasse seg kjøresituasjonen, gjør vinteregenskapene overlegne i forhold til en del av konkurrentenes «forhjulsdreven inntil hjulene spinner»-systemer.

Artikkelen fortsetter under bildet.

KJØREMASKIN: BMW X1 er kjørevillig og personbilaktig på tross av 19 cm bakkeklaring.
KJØREMASKIN: BMW X1 er kjørevillig og personbilaktig på tross av 19 cm bakkeklaring. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Ikke av de største, men holder for fire

Ikke alle X1-modellen på markedet har firehjulsdrift. Bilen ble også levert i en bakhjulsdreven utgave som kalles sDrive, mens den firehjulsdrevne heter xDrive. Rundt 15 % av bruktbilene hadde bakhjulsdrift da vi sjekket markedssituasjonen i september 2015. For øvrig er diesel helt dominerende på det norske markedet, selv om bilen er levert med noen fine bensinmotorer.

Alle dieselmotorene i BMW X1 baserer seg på samme grunnkonstruksjon; en toliters firesylindret turbodiesel med alt fra 116 til 218 hk.

Her i Norge er det 18d-versjonen som dominerer, med enten 136 eller 143 hk. Den gjør jobben greit, men med noe mer diesellyd enn de beste konkurrentene.

Vil du ha mer futt, er det 20d som gjelder. Takket være vårt effektbaserte avgiftssystem, har vi en nedtrimmet 163 hk-versjon, men også de normale utgavene med 177 og 184 hk finnes i et bra utvalg.

BMW X1 er ikke av de største bilene i denne klassen, men baksete- og bagasjeplass holder for fire personer på tur.

Er du ekstra opptatt av å sitte godt, anbefaler vi å finne en bil med sportsseter. De gir utmerket støtte.

Like begeistret er vi ikke for M-sport-utgavens stive fjæring, særlig i kombinasjon med punkteringsfri runflat-dekk i store dimensjoner. Det blir veldig stivt og mye hjulstøy på toppen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

BRUKBAR PLASS: Bagasjerommet er på 420 liter og ikke av de største. Innvendig går det greit med fire voksne.
BRUKBAR PLASS: Bagasjerommet er på 420 liter og ikke av de største. Innvendig går det greit med fire voksne. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Den beste SUV-en i 2015

Våre tyske og britiske kilder for feil og mangler på bruktbiler, har ikke mye negativt å berette om BMW X1.

I Dekras bruktbilundersøkelse for 2015 (se tabell under) er X1 sågar best i SUV-klassen. Bilen får nest beste karakter ved 0-50 000 og 100-150 000 km, og beste karakter mellom 50-100 000 km.

I det høyeste kilometerintervallet (100-150 000 km) går hele 87,5% av bilene gjennom undersøkelsen uten feil, og bare 7,7% får større anmerkninger.

Det betyr ikke at du kan lukke øynene å kjøpe en hvilken som helst X1. Uten at vi har noe imot bruktimporterte biler, og de finnes det en del av i utvalget av X1, anbefaler vi en enda grundigere sjekk av service- og eierhistorikk enn på en «norsk» bil. Dessuten skal X1 ha vært gjennom nødvendige oppgraderinger. En fra juli 2012 som gjelder styringselektronikken for den elektromekaniske servostyringen, er spesielt viktig.

Dekra bruktbilundersøkelse 2015

Kjørelengde

Uten feil

Større feil

Karakter

0-50 000 km

95,4% (93)

3,1% (5,1)

+

50-100 000 km

92,7% (84,4)

5,2% (10,3)

++

100-150 000 km

87,5% (72,6)

7,7% (17,3)

+

Tall for gjennomsnittet av biler i samme klasse i parentes

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FØRERHYGGE: BMW-stilen er godt gjennomført i X1, og det er lite som minner om SUV fra førerplass.
FØRERHYGGE: BMW-stilen er godt gjennomført i X1, og det er lite som minner om SUV fra førerplass. Foto: Terje Bjørnsen

Kan gjøre gode kjøp nå

At X1 har vært populær, nyter du som bruktbilkjøper godt av med et stort utvalg biler.

De færreste X1 har gått over 100 000 km, slik at bruktbilparken fortsatt er relativt ny. Årsmodeller 2010-2011 er de vanligste og utgjør rundt halvparten av bilene.

I tabellen under finner du prisområder for de viktigste versjonene, årsmodellene og kjørelengdene.

Vår oppfatning er at du kan gjøre gode kjøp på 2010-11 modeller, særlig i området mellom 250-290 000 kroner.

Er du på jakt etter en nyere utgave, så velg årsmodell 2013 eller senere. Da fikk X1 en facelift, og for biler med automatgir merkes oppgraderingen fra sekstrinns til åttetrinns automat spesielt godt.

At nye BMW X1 dukker opp nå, gir som regel et bedre utvalg av den gamle modellen og et ekstra press på prisene.

Ca. prisområde

År/km

X1 18d sDrive

X1 18d xDrive

X1 20d xDrive

2010-11/50-100 000 km

180-260 000

230-320 000

260-340 000

2010-11/100-150 000 km

170-210 000

220-260 000

240-270 000

2013-14/50-100 000 km

 

270-390 000

340-400 000

 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VANLIGST: De aller fleste X1-modellene på bruktmarkedet er 18d-versjoner med 136 eller 143 hk.
VANLIGST: De aller fleste X1-modellene på bruktmarkedet er 18d-versjoner med 136 eller 143 hk. Foto: Terje Bjørnsen

Modellhistorikk:

2009: BMW X1 kommer på markedet i oktober 2009 som 2010-modell. xDrive-utgaven med 4WD viktigst i Norge, men kommer også som sDrive med bakhjulsdrift. Først ut er 20d-motor med 163 eller 177 hk og 23d med 204 hk.

2010: I januar lanseres bilen med 18d-motor på 136/143 hk.

2011: I mars er BMW X1 den første modellen med BMWs nye firesylindrete bensinturbo: 28i med 245 hk. Senere på året også 20i med 184 hk.

2012: På høsten kommer en facelift for modellår 2013. Det viktigste er at ny åttetrinns automatkasse erstatter den gamle sekstrinns-utgaven. Dessuten optimerte motorversjoner, nye utstyrsalternativer og mindre designmessige endringer. 20d-motor får 184 i stedet for 177 hk, 25d med 218 hk erstatter 23d.

2015: I juli vises den nye BMW X1 og kommer i salg i Norge i oktober.

Anbefalte motorer:

18d/136-143 hk: Nøysom dieselmotor med tilstrekkelige ytelser. Forbruk: 0,5-0,7 l/mil

20d/163-184 hk: Dieselmotor med gode ytelser og kraft i mellomregisteret. Forbruk 0,6-0,8 l/mil

Tester:

Test BMW X1 xDrive20d, 2009

Test BMW X1 sDrive20d 2009

Test BMW X1 xDrive 18d, 2010

Test Audi Q3, BMW X1, Range Rover Evoque og Volvo XC60, 2011

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

BMW X1 xDrive 18d, 2013

Denne saken ble første gang publisert 10/10 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også