Bruktbilguide: BMW X3 2004–2010

Snobbe-SUV til folkepris

BMW X3 fikk lenge lov til å dominere markedet for sportslige SUV-modeller. Det sørger for et godt utvalg av bruktbiler.

TYPISK: BMW X3 er en typisk BMW også som brukt; stram i linjene og sporty kjørefølelse. FOTO: Terje Bjørnsen

TYPISK: BMW X3 er en typisk BMW også som brukt; stram i linjene og sporty kjørefølelse. FOTO: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Denne bruktbiltesten ble sist oppdatert i oktober 2012.

Da BMW X3 debuterte som 2004-modell var avstanden både kjøre- og størrelsesmessig mindre opp til BMW X5 enn mange hadde forventet. Det eneste som mangler for at bilen skulle bli en suksess hos stadig mer SUV-gale nordmenn, var en avgiftsgunstig motor.

Det tok ikke lang tid, for allerede til årsmodell 2005 ble BMW X3 utstyrt med den velkjente 2,0-liters dieselmotoren på 150 hk og et dreiemoment på 330 Nm. Dermed ble BMW den første og mest populære premium-SUV'en på markedet, en posisjon som ikke ble skikkelig utfordret før Audi Q5, Volvo XC60 og Mercedes GLK dukket opp flere år etter.

BMW X3 er relativt rommelig, og kjører BMW-sportslig både på sommer- og vinterføre. Ulempen er en noe stram fjæring, i tillegg var ikke kvaliteten på materialene innvendig helt etter premiumstandard. Det gjelder først og fremst utseendemessig, for kvaliteten har det vært lite å utsette på.

NØKTERN: Det er ryddig på førerplass i BMW X3, men ikke spesielt påkostet rent utseendemessig. FOTO: Terje Bjørnsen

NØKTERN: Det er ryddig på førerplass i BMW X3, men ikke spesielt påkostet rent utseendemessig. FOTO: Terje Bjørnsen

Holder koken

VURDERING

+ Sportslige veiegenskaper, fine motorer og girkasser, god førerkomfort, akseptabel plass, moderat forbruk med 2,0d-motor

- Noe stiv fjæring, tidvis enkel plastfinish, relativt høy pris som brukt

SJEKKPUNKTER

  • Brudd i fjærer
  • Slitasje på bremseskiver
  • Parkeringssensorer

Ifølge den tyske kontrollinstansen Dekra er BMW X3 blant de bedre SUV-modellene i deres 2012-undersøkelse. På biler med 50-100 000 km går 83,7 % gjennom kontrollen uten anmerkninger, mens snittet for biltypen er på 74,9 %. Øker kjørelengden til 100-150 000 km er tallene 78 % kontra 60,2 %.

Tallet på biler med større feil eller mangler er heller ikke avskrekkende: 7,6 % for 50-100 000 km og 11 % for 100-150 000 km. Dermed er X3 bedre enn gjennomsnittsresultatet for SUV-klassen, der henholdsvis 8,6 og 15,6 % har større feil ved tilsvarende kjørelengder.

Den viktigste typefeilen Dekra peker på er brudd i fjærene, men det skal ikke opptre spesielt ofte. I tillegg skal man sjekke motor og girkasse for tegn på oljelekkasje.

God hos ADAC

SPORTSSETER: Prøv gjerne flere varianter før du kjøper en brukt BMW X3. Mange forelsker seg eksempelvis i sportssetene. FOTO: Terje Bjørnsen

SPORTSSETER: Prøv gjerne flere varianter før du kjøper en brukt BMW X3. Mange forelsker seg eksempelvis i sportssetene. FOTO: Terje Bjørnsen

Selv med kjørelengde på 100-150 000 kilometer holder BMW X3 seg godt innen områdene understell, styring, motor, bremser og elektrisk/elektronikk i undersøkelsen fra Dekra.

Det er også på høy kjørelengde at bilen holder seg best i forhold til konkurrentene. Det tyder på at bilen har solid grunnkvalitet og blir tatt godt vare på.

Veihjelpstatistikken for 2011 fra tyske ADAC har BMW X3 på tredje plass i sin klasse. Det er sjeldne tilfelle av feil på turbolader for dieselbiler fra 2006 til 2008 og feil på startmotor som er de viktigste feilpunktene på listen.

Hos britiske What Car er det først og fremst slitasje på bremseskiver og -klosser som understrekes som viktig sjekkpunkt. I tillegg anbefales du å kontrollere at all elektronikk fungerer, blant annet parkeringssensorene nevnes som et problemområde.

Bra bruktutvalg

Her i Norge er det et godt utvalg av brukte BMW X3 på markedet. Rundt 200 biler var til salgs da vi sjekket markedssituasjonen i oktober 2012.

SUV-PLASS: Bagasjerommet på BMW X3 er ganske SUV-typisk: Relativt kort, men med god høyde. FOTO: Terje Bjørnsen

SUV-PLASS: Bagasjerommet på BMW X3 er ganske SUV-typisk: Relativt kort, men med god høyde. FOTO: Terje Bjørnsen

Det er dieselmotor som dominerer utvalget med drøyt 90 % av bilene. Her er det to-literen som dominerer, men det finnes en og annen sekssylindret versjon om du vil ha mer krefter.

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

  • 2,0d/150-177 hk: Tilstrekkelig ytelse og god trekkraft. Relativt pen gange. Forbruk ca. 0,6-0,9 l/mil
  • 2,5i og 3,0i/192-231 hk: Svært kultiverte og spreke sekssylindrete bensinmotorer. Høyt forbruk. God trekkraft (3,0i). Forbruk ca. 0,9-1,7 l/mil.
  • 3,0d/204-218 hk: Kraftig sekssylindret diesel med pen gange. Forbruk ca. 0,7-1,1 l/mil

MODELLHISTORIKK

  • 2004: På høsten 2003 lanseres X3 i tre motorversjoner; 2,5i/192 hk, 3,0i/231 hk og 3,0d/204 hk.
  • 2005: Ny motorversjon med 2,0-liters diesel på 150 hk lanseres høsten 2004. 3,0d får 218 hk.
  • 2006: Bensinversjon 2,0i/150 hk lanseres høsten 2005.
  • 2007: Facelift høsten 2006 med mindre innvendige og utvendige designendringer. Nye motorer; 2,5si/218 hk, 3,0si/272 hk, 3,0sd/286 hk.
  • 2008: Høsten 2007 2,0d med 177 hk, også i kombinasjon med automatgir. I mars får X3 nye modellbetegnelser med xDrive i navnet.
  • 2009: Spesialversjon for Norge av 2,0d med 163 hk for lavere effektavgift høsten 2008.
  • 2010: X3 xDrive18d med 143 hk kommer på markedet i september 2009. Ny BMW X3 lanseres senhøsten 2010.

Automat er populært hos X3-eierene. Rundt 40 % av dieselbilene var utstyrt med det da vi sjekket markedet.

Det er årsmodell 2006-2008 som er de vanligste, her finner du drøyt halvparten av de brukte BMW X3 med diesel som er til salgs. De fleste av bilene i disse årsklassene har gått mellom 70-150 000 kilometer.

For disse bilene starter prisene rundt 240 000 kroner og ender på drøyt 400 000 kroner.

Satser du på en av de tidligste årsmodellen, koster disse fra ca. 200 til 280 000 kroner. Om det er nesten ny X3 du vil ha, vær forberedt på å åpne lommeboka:

2009-2010-modeller koster opp mot 480 000 kroner med automat og mye utstyr. Er du villig til å velge en nyere årsmodell med mindre utstyr og høyere kilometerstand, kommer du ned mot 370 000 kroner.

Bensin er sjelden vare

Som nevnt er det ikke solgt mange BMW X3 med bensinmotor i Norge. Den firesylindrete toliterene på 150 hk fungerer ok om du ikke trenger det ekstra dreiemomentet i dieselmotoren med tungt lastet bil eller henger.

Den vanligste bensinmotoren per oktober 2012 på markedet er 2,5i med 192 til 218 hk. En ekte BMW-sekser med nydelig gange og spenst. Om du ikke bryr deg om den ekstra drivstoffregningen, er det en langt mer komfortabel kjøreopplevelse enn med firesylindret diesel.

Prisbildet for denne motoren varierer med årsmodell, utstyr og kjørelengde. 190-240 000 kroner for de eldste, og opp til drøyt 300 000 for nyere varianter.

Les mer

Litt større: Brukt BMW X5 2000-2006

Helt ny: Test BMW X3 2011-modell

TO-LITER: Det er to-liters diesel som gjelder i brukt BMW X3. Den er nøysom og gir tilstrekkelige ytelser. FOTO: Terje Bjørnsen

TO-LITER: Det er to-liters diesel som gjelder i brukt BMW X3. Den er nøysom og gir tilstrekkelige ytelser. FOTO: Terje Bjørnsen

Litt mindre: Test BMW X1 xDrive18d

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag