Test: BMW Z4 2,2i, 2005-modell

Rimelig alternativ

Med 170 hk er BMW Z4 morsom og ganske billig som brukt. Les vår test av 2005-modellen.

LEKKER: Selv i dag er BMW Z4 en tøff roadster.
LEKKER: Selv i dag er BMW Z4 en tøff roadster. Foto: BMW
Sist oppdatert
TYPISK: Cockpiten har utforming som ikke levner tvil om BMW-opprinnelsen.
TYPISK: Cockpiten har utforming som ikke levner tvil om BMW-opprinnelsen. Foto: BMW

Før måtte Z4-kunder i Norge velge mellom 2,5-literen og 3,0-literen til godt over en halv million. Nå er Z4 tilgjengelig med den 2,2-liters sekseren på 170 hk med BMWs variable styring av ventilene, som har sittet i både Z3, 320 og 520. Ikke sprekere enn den bør være, men det holder i bøtter og spann for å gi den rette følselsen. Ikke minst takket være et nydelig lydbilde.

"Billigutgaven" gir stor glede både for kjøreglade og posører, og kan være et godt alternativ til 2,5-literen på 192 hk; den koster 64 000 kroner mer.

Motoren er tilstrekkelig seig i mellomregisteret til at den lette bilen føles pigg hele veien. Men smilebåndet blir ikke skikkelig stramt før turtelleren tangerer 4500 omdreininger.

Z4 er bra priset i forhold til sine roadster-konkurrenter. Mercedes SLK starter på 461 600 kroner (1,8 l kompressor på 163 hk), og den aldrende Audi TT må du gi 482 000 kroner for (1,8 t med 150 hk). Mercedes kan riktignok by på et praktisk ståltak som får ned støynivået noe, men mangler lydkulissen. Z4 2,2 til 418 000 kroner er blitt et godt alternativ.

Denne saken ble første gang publisert 14/03 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også