Bruktbil

- Prøv bruktbilen på dårlige veier

For å avsløre ulyder og mangler på eldre biler, kan det være lurt å legge prøvekjøringen til en vei med dårlig standard

KONTROLL: - Sjekk støtdempere, bremseskiver og clutch, samt drivaksler og drivakselledd på forhjulsdrevne biler, anbefaler Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrågiver hos NAF: FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
KONTROLL: - Sjekk støtdempere, bremseskiver og clutch, samt drivaksler og drivakselledd på forhjulsdrevne biler, anbefaler Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrågiver hos NAF: FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
Sist oppdatert

Skal du gjøre gode bruktbilkjøp under 100 000 kroner innebærer det gjerne at hodet får bestemme mer enn hjertet. I tillegg bør du være ekstra nøye med kontrollen.

- På eldre, rimelige bruktbiler er det enda viktigere at du sjekker grundig, forklarer Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver hos NAF

- Legge prøveturen til dårlige veier. Da avsløres ulyder eller oppførsel som kan tyde på feil lettere enn på fin vei. anbefaler Engebretsen.

Når bilen har gått 100-150 000 kilometer er det noen typiske slitedeler som bør sjekkes: Støtdempere, bremseskiver og clutch, samt drivaksler og drivakselledd på forhjulsdrevne biler. Salting av veiene gjør at rust fortsatt er et problem:

- Det gjelder ikke bare karosseri og bærende elementer. Også bremserør, festeanordning for drivstofftank og bremseskiver er utsatt, sier Engebretsen.

Slike feil er det ikke lett å avdekke fra gateplan. Om du ikke har en løftebukk i nærheten og kunnskap om hva du skal se etter, kan det være vel investerte penger å ta bilen på en NAF kjøpstest eller til kontroll på et uavhengig verksted.

Her er 10 gode bruktbiler til 100 000 kroner

10 sjekkpunkter når du prøvekjører

1) Starter motoren uten problemer?

2) Virker clutchen uten å slure?

3) Kan du gire opp og ned under kjøring uten at det forekommer ulyder?

4) Hopper giret ut ved brå nedbremsing av motoren? (Slipp gassen brått noen ganger)

5) Tar bremsene likt? Hvis bilen trekker til en av sidene, tar bremsene ujevnt.

6) Holder bilen stø kurs om du holder forsiktig i rattet i lav hastighet?

7) Er det ulyder fra motor og drivverk i noen hastighetsområder?

8) Virker varme- og ventilasjonsanlegg normalt?

9) Sjekk funksjon vinduspusser og innvendig utstyr på alle trinn, bakrutepusser om det finnes.

10) Sjekk elektroniske hjelpemidler, f.eks. antispinn, ESP

Komplett sjekkliste finnes hos www.naf.no

Les også:

Nå blir det gunstigere å selge bilen utenlands

Tør du velge annerledes kan du gjøre knallkjøp

Så mange feil har Norges mest populære bruktbiler

Den ukjente bruktbilfella

Denne saken ble første gang publisert 06/06 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også