Nyere bruktbil lønner seg
Hvis du kjøper en nyere bruktbil i stedet for helt ny bil, kan du spare store summer.
Vi har sammenlignet kostnadene for tre populære bilmodeller i tre ulike klasser: Nissan Qashqai representerer kompaktkassen, Toyota Avensis mellomklassen og VW Tiguan fronter SUV-modellene. Felles for de tre modellene er at de var blant de mest populære bilene i 2010 og fortsatt selger godt nå i 2013.
Vi har tatt utgangspunkt i oppsettet Opplysningsrådet for Veitrafikken bruker når de beregner kostnader for bilhold i de ulike bilklassene. Vi har imidlertid hentet inn konkrete kostnader for våre tre eksempelbiler på avskrivning, rente, forsikring, service og drivstofforbruk.
I vårt eksempel har vi tatt utgangspunkt i kostnader for tre års eierskap og at bilen kjøres ca. 50 000 kilometer på denne tiden. Det vil si at nybilene har servicekostnader for de tre første årene og 0-50 000 km, mens bruktbilene har for de tre neste årene og 50-100 000 km.
Den største kostnaden ved bilhold er avskrivning. Dette er ikke noe du betaler hvert år og først når bilen selges, kjenner du tallene i regnestykket. Rentekostnader på bundet kapital er også en viktig del totalkostnaden ved å eie bil. Den er beregnet med 6,25 prosent av forskjellen mellom bilpris og restverdien.
Vi har tatt utgangspunkt i bruktbilpriser fra annonser for tilsvarende biler på Finn og i tillegg vurdert anbefalte takster på aktuelle biler inn og ut fra forhandler.
Ut fra den informasjonen har vi kalkulert tre ulike priser: Hva du kan anta å få for en ny bil når den selges om tre år, hva du må betale for en tre år gammel bruktbil nå, og hva du sannsynligvis kan få for den om tre år. Her har vi tatt hensyn til at avskrivningen er størst i startfasen og flater ut etter hvert.
40 000 spart på Tiguan
Med disse forutsetningene, vil forskjellen i kostnad per år mellom ny- og bruktbil være cirka 15 000 kroner for Nissan Qashqai, ca. 21 000 kroner for Toyota Avensis og drøyt 40 000 kroner for VW Tiguan.
For bruktbilene har vi laget et regnestykke til. Det tar hensyn til følgende uforutsette reparasjoner: Bytte av støtdempere bak, skifte av bremseskiver og klosser foran og bak, samt et komplett clutchskifte. Det er lite trolig at du vil oppleve så mange problemer på nye bruktbiler, men i alle våre eksempler vil det fortsatt være mer gunstig å kjøpe bruktbil.
Bilkostnader per år
Nybil |
Bruktbil |
|
Bilmerke |
Nissan |
Nissan |
Modell |
Qashqai 1,5 dCi |
Qashqai 1,5 dCi |
Årsmodell |
2013 |
2010 |
Anslått innkjøpspris |
268 000 |
200 000 |
Beregnet salgspris etter tre år |
182 000 |
158 400 |
Anslått drivstofforbruk |
0,64 |
0,64 |
Avskrivning og kostnad bundet kapital |
48 438 |
30 650 |
Forsikring |
6 822 |
6 988 |
Drivstoff |
12 613 |
12 613 |
Diverse driftskostnader |
10 690 |
10 690 |
Service |
5 486 |
8 294 |
Sum kostnader |
84 049 |
69 235 |
Eventuelle reparasjoner bruktbil |
8 218 |
|
Sum kostnader og reparasjoner |
77 453 |
Høyreist en vinner
Ifølge LeasePlans verdifallsstatistikk er det greit utstyrte kompakte SUV-er og høyreiste stasjonsvogner med dieselmotor har lavest verditap.
Når du kjøper ny bil, er nemlig verditapet den suverent største utgiften. Ofte er bilens verdi godt og vel halvert i løpet av fem år.
Vi har tidligere regnet ut at nordmenn i snitt betaler 365 000 kroner for en ny bil i dag. Med en halvert pris etter fem år vil den ha kostet eieren cirka 3000 kroner måneden, bare i verditap. Eller drøye 35 000 kroner året.
Dermed bør du absolutt ikke stille deg likegyldig til et forventet verditap. Ti prosent lavere verditap kan i overnevnte tilfelle bety 15 000-20 000 tjente kroner den dagen bilen selges. For mange er det like mye som det koster med to- tre års kaskoforsikring.
Bilkostnader per år
Nybil |
Bruktbil |
|
Bilmerke |
Volkswagen |
Volkswagen |
Modell |
Tiguan 2,0 TDI 4 Motion |
Tiguan 2,0 TDI 4 Motion |
Årsmodell |
2013 |
2010 |
Anslått innkjøpspris |
470 000 |
310 000 |
Beregnet salgspris etter tre år |
300 300 |
246 400 |
Anslått drivstofforbruk |
0,78 |
0,92 |
Avskrivning og kostnad bundet kapital |
92 659 |
47 608 |
Forsikring |
8 786 |
8 833 |
Drivstoff |
15 444 |
18 275 |
Diverse driftskostnader |
12 120 |
12 120 |
Service |
3 272 |
3 404 |
Sum kostnader |
132 281 |
90 240 |
Eventuelle reparasjoner bruktbil |
11 589 |
|
Sum kostnader og reparasjoner |
101 829 |
Bilkostnader per år
Nybil |
Bruktbil |
|
Bilmerke |
Toyota |
Toyota |
Modell |
Avensis stasjonsvogn 2,0D-4D |
Avensis stasjonsvogn 2,0D-4D |
Årsmodell |
2013 |
2010 |
Anslått innkjøpspris |
308 600 |
230 000 |
Beregnet salgspris etter tre år |
195 065 |
180 640 |
Anslått drivstofforbruk |
0,59 |
0,7 |
Avskrivning og kostnad bundet kapital |
60 395 |
35 073 |
Forsikring |
7 937 |
8114 |
Drivstoff |
11 583 |
13 900 |
Diverse driftskostnader |
12 120 |
12 120 |
Service |
2 050 |
3 642 |
Sum kostnader |
94 085 |
72 849 |
Eventuelle reparasjoner bruktbil |
8 016 |
|
Sum kostnader og reparasjoner |
80 865 |
Eierskifte av personbiler
Januar 2012 - desember 2012 Utarbeidet av Opplysningsrådet for Veitrafikken AS
NORGE TOTALT
Totalt |
Andel av totalt (%) |
|
Sum |
418 248 |
100 |
6 mnd |
10 560 |
2,5 |
12 mnd |
4 798 |
1,1 |
18 mnd |
6 822 |
1,6 |
24 mnd |
6 496 |
1,6 |
3 år |
16 570 |
4,0 |
4 år |
27 798 |
6,6 |
5 år |
22 677 |
5,4 |
6 år |
23 297 |
5,6 |
7 år |
21 174 |
5,1 |
8 år |
21 965 |
5,3 |
9 år |
20 031 |
4,8 |
10 år |
17 227 |
4,1 |
I 2012 ble det foretatt 418 248 eierskifter av personbiler i Norge. Drøyt 45 000 av disse, eller 10,8 %, foregikk i løpet av bilens tre første leveår. Siden 40 % av nybilsalget i Norge er næringssalg på tre års leasingkontrakter, vil det være et normalt være et godt utvalg av tre til fire år gamle bruktbiler tilgjengelig på markedet.
Les også:
Ekstrautstyret vi gjerne bytter bort
Så mange feil har Norges mest populære bruktbiler
Tør du velge annerledes kan du gjøre knallkjøp
De mest pålitelige bruktbilene
Denne saken ble første gang publisert 06/09 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.