Norges beste bruktbil

Her er Norges morsomste bruktbil

Denne klassen handler kort sagt om kjøreglede. Biler som ble kjøpt av entusiaster – eller de med så velfylt lommebok at de kunne unne seg noe ekstra. Nå er bilene oppnåelig for deg og meg.

Mini er en kjempeunderholdende bil, men den er hverken praktisk eller komfortabel.
Mini er en kjempeunderholdende bil, men den er hverken praktisk eller komfortabel. Foto: Foto: Paal Audestad
Sist oppdatert

Vår motorredaksjon har også kåret de beste bruktbilkjøpene i klassene SUV, familiebil og kompaktbil.

Den åpne klassen favner så mangt - fra GTI-biler, via rimelige roadstere, til hårete sportsbiler. Fellesnevnerne er mange: De tilbyr kjøreglede, og ble enten kjøpt av rendyrkede entusiaster med stor sans for å ta vare på bilen, eller de med mye penger som ville kose seg litt ekstra på veien. Lav kjørelengde, mye utstyr og godt vedlikehold går igjen. Men hard bruk er kanskje like vanlig - du er herved advart.

Du kan si hva du vil om Mini - den har kanskje ikke så veldig mye med forfaderen å gjøre. Det spiller ingen rolle, for bilen er rett og slett supermorsom. I Cooper S-drakt har den heftige fartsressurser og herlige kjøreegenskaper, og i våre øyne ser den fortsatt bra ut. Dessuten var den relativt billig som ny - og veldig billig nå. Regn med å finne mange sterkt personifiserte utgaver med mye utstyr.

Om du begynner å gå lei av å høre om Mazda MX-5, tør vi påstå at du aldri har prøvd en. For denne kan du ikke krangle med oss om. Det er ingen biler som gir så mye kjøreglede for pengene, uansett hvor du kikker.

Den er superlett og rimelig å eie, og siden den kostet lite da den var ny er den også billig brukt. Så dersom du liker åpne sportsbiler, kan du rett og slett ikke overse MX-5.

Og BMW Z4, som på mange måter ble litt for dyr i forhold til hva den opprinnelig var tenkt som, gir mye utstyr, herlige motorer og toppløse gleder for veldig mye mindre penger enn da den var ny. Her finner du mange velpleide eksemplarer på billigsalg.

HJEMMEBANE: På racerbanen Estoril er Mini Cooper S i sitt ess.
HJEMMEBANE: På racerbanen Estoril er Mini Cooper S i sitt ess. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Mest moro: Mini Cooper S

Mini

Vurdering:

Pluss: Presis styring, godt veigrep, sterk motor, gode tilbakemeldinger
Minus: På grensen til for stiv, trangt baksete, ikke den aller beste kvaliteten

Modellhistorikk:

2001: Mini (inkl. Cooper S) lansert
2005: Oppgradert motor fra 163 til 170 hk.
2007: Ny mini lansert

Vanlige feil:

Defekt bensinpumpe, lekkasje i kjølesystem, problemer med servostyring, motoren kan suge inn vann på tidlige modeller

Markedssituasjon:

Som med de fleste andre sportslige biler er det et begrenset utvalg av Cooper S. I skrivende stund finnes det 23 biler med under 100 000 kilometer på telleren til salgs. Prisen starter på rett over 150 000 kroner, og strekker seg opp mot 300 000 kroner for en bil med mye utstyr og lav kilometer.

Ett hjul i hvert hjørne og lav vekt er filosofien bak Mini. Når man så kombinerer dette med en 1,6-liter med turbo eller kompressor (avhengig av årsmodell), sier det seg selv at det blir ekstremt morsomt.

Den direkte styringen og de ekstreme tilbakemeldingene sørger for å gi deg en kjøreopplevelse du sent vil glemme. Det gjelder bare å legge fra seg fordommene om at dette er en jentebil - for på en svingete landevei kan en Mini Cooper S stikke fra mange biler som er både vesentlig dyrere og raskere. Du må riktignok lide litt for de fantastiske kjøreegenskapene.

For Mini er utilgivelig hard. Spesielt med det stiveste understellet og 17-tommere. I den utførelsen vil nok selv de mest hardbarkede entusiastene mene den er for stiv til daglig bruk. Særlig hvis daglig bruk inkluderer bykjøring med hull, trikkeskinner og brustein - eller landeveier velsignet med telehiv i XL-format. Interiøret har vært mye omdiskutert. Det store speedometeret i midtkonsollen er en elsk- eller hatdetalj.

Til tross for at Mini er den klart mest sportslige småbilen på markedet, er det lite som vitner om det i interiøret. Sittestillingen er ikke optimal for aktiv kjøring, og den firkantede boksen som utgjør tak og vinduer oser ikke akkurat av sportsbil.

Kvalitetsmessig ser ikke Mini ut til å være blant de aller beste. I Svensk Bilprovnings 2008-statistikk for 3 år gamle biler, står det at elleve prosent av Miniene ble underkjent på grunn av modellrelaterte feil.

Ifølge tyske ADAC er de vanligste grunnene til driftsstans defekt bensinpumpe, defekt clutch, overoppheting på grunn av lekkasje i kjølesystem og defekt vifte. Det har også blitt rapportert om problemer med servostyringen.

Vær oppmerksom på at det kan være store forskjeller i utstyrsnivå. Mini har, som andre biler fra BMW, et forholdsvis lavt utstyrsnivå som standard. En del biler har både skinnseter, navigasjon og soltak. Det drar opp prisen en del.

Mest kjøreglede for pengene: Mazda MX-5

MEST SOLGTE: MX-5 er verdens mest solgte roadster i følge Guinnes Book of Records.
MEST SOLGTE: MX-5 er verdens mest solgte roadster i følge Guinnes Book of Records. Foto: Foto: Terje Bjørnsen

Hvis du ikke har brukt for mer enn to seter, og er på jakt etter noe morsomt, er Mazda MX-5 noe i nærheten av en perfekt bil.

Mazda MX-5

Vurdering:

Pluss: Billig, presis og responsiv styring, mye kjøreglede, fantastisk girkasse
Minus: Litt lite kraft i 1,6-literen, veldig trang for personer over 185, veldig lite bagasjeplass

Modellhistorikk:

1998: Andre generasjon (NB) lansert
2001: Facelift av andre generasjon
2005: Tredje generasjon (NC) lansert
2009: Facelift av tredje generasjon

Vanlige feil:

Slitasje på kalesje, utslitte seter, skader på girkasse, dårlig vedlikehold

Markedssituasjon:

En andregenerasjons MX-5 koster fra rundt 90 000 kroner. Da får du en bil med 1,6-liter og rundt 100 000 kilometer på telleren. Hvis du legger på 30 til 40 tusenlapper, får du den sterkere 1,8-literen. Tredje generasjon koster fra rundt 200 000 kroner, og er dermed rundt 100 000 kroner billigere enn en ny bil.

Den ble konstruert med samme oppskrift som de britiske 60-tallsroadsterne, men med japansk kvalitet. Det viste seg å være et sjakktrekk, for MX-5 er nå verdens desidert mest solgte roadster.

MX-5 er ikke blant de mest motorsterke bilene, men den tar det igjen på pur kjøreglede. Selv en utrent sjåfør vil kose seg bak rattet her. Styringen er ekstremt responsiv, og girkassen er blant verdens aller beste.

MX-5 har få modellrelaterte, mekaniske feil. Lekkasje i kalesjen er relativt vanlig når bilen begynner å dra på årene. Skader på girkasse er også en feil som kan ramme disse bilene.

Stas på billigsalg: BMW Z4

Mens Z4 gikk etter de samme kundene som Mercedes SLK, og delvis også MX-5, var Z4 en mer GT-preget bil. Komforten fikk større innflytelse, og motorene ble større. Det er likevel en BMW, og kjøreegenskapene er deretter. Det betyr presis styring og god balanse.

POPULÆR: Nok en 3.plass til BMW og nok en flott bruktbil. Z4 har mange gode egenskaper.
POPULÆR: Nok en 3.plass til BMW og nok en flott bruktbil. Z4 har mange gode egenskaper. Foto: Foto: Terje Bjørnsen

Det mekaniske er det lite feil med, men bakdemperne har en tendens til å ta kvelden etter en stund hvis du ikke er forsiktig over fartsdumper. Dette kan derfor være lurt å sjekke. Elektronikkfeil er også, som på de fleste andre moderne biler, noe som kan slå til på Z4.

BMW Z4

Vurdering:

Pluss: Gode kjøreegenskaper, få feil, grei komfort, fine motorer
Minus: Litt billig interiør før facelift, ingen rendyrket sportsbil

Modellhistorikk:

2002: Z4 lanseres med to seksere; 2,5i/192 hk og 3,0i/231 hk
2003: Begge motorer også med Steptronic automatgir. I oktober 2,2i/170 hk
2005: Lansering av 2,0i/150 hk i april
2006: Teknisk og optisk facelift i mars. Nye modellvarianter 2,5i/177 hk, 2,5si/218 hk, 3,0si/265 hk, M Roadster/343 hk. Z4 Coupé lanseres i juni
2007: Efficient Dynamicssystemer innføres på Z4 i september
2008: Produksjonen innstilles i august for denne generasjonen av Z4

Vanlige feil:

Elektronikkfeil, demperne kan slites ut fort pga. fartsdumper

Markedssituasjon:

Det er en god blanding av motorer tilgjengelig på markedet. Både toliteren, 2,2-literen og 2,5-literen finnes det flere av. Prisene starter på rundt 225 000 kroner for en toliter. Faceliftutgaven koster fra 300 000 kroner og oppover.

Ved lanseringen hadde Z4 kun store sekssylindrede motorer, men den fikk en mer moderat 170-hester etter ett år på markedet. I 2005 kom ble også en 150-hesters firer tilgjengelig. En stor facelift ble utført i mars 2006, og vi anbefaler en av disse dersom du har råd.

Les også:

Denne saken ble første gang publisert 01/10 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også