Klikk bruktbilguide: Audi A4 2001-2007

En solid tysker

Det er ikke alltid den solide opplevde kvaliteten matcher den tekniske hos Audi. I denne versjon av Audi A4 stemmer imidlertid det meste.

Publisert Oppdatert

Den første Audi A4 kom i 1994, og ble erstattet av denne A4-utgaven høsten 2000 som 2001-modell. Høsten 2001 kom bilen også i Avant-utgave (stasjonsvogn) som 2002-modell. Høsten 2004 fikk bilen en stor facelift, som du lettest ser på ny design i fronten.

Denne Audi A4-versjonen skapte seg et godt rykte takket være robust teknikk og bankboksaktig interiør. I tillegg har den også et avansert bakhjulsoppheng sørger for sikre og sportslige veiegenskapene, sammen med en velfungerende stabilitetskontroll. Den har også bra resultater i EeuroNCAPs kollisjonstest.

Motorutvalget er bredt, i Norge er de avgiftsgunstige bensin- og turbodieselene mest populære. 1,6, 2,0 og 1,8 Turbo er mest vanlig på bensinsiden, mens 1,9 og 2,0 TDI-motorer i ulike effektversjoner gjør en effektiv jobb på dieselfronten.

Denne A4-modellen utmerker seg med en svært solid karosseristruktur. Dessuten gir interiøret et gedigent inntrykk. Setene er behagelige og har god støtte, betjeningen er det lett å finne ut av, mens det automatiske klimaanlegget fortjener toppkarakter.

Bilen kjører eksemplarisk, med en harmonisk kombinasjon av komfort og presisjon. Quattro-modellene er et strå hvassere enn de forhjulsdrevne, og med S-line-pakken blir A4 rene sportsbilen. Imidlertid forsvinner også fjæringskomforten.

POPULÆR BRUKTBIL: Audi A4 er en populær bil, men holder den sammen etter noen år?

POPULÆR BRUKTBIL: Audi A4 er en populær bil, men holder den sammen etter noen år? Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Avantmodellen er mer fleksibel enn sedanen, dessuten finnes A4 også i cabrioletutgave. På de mindre motorene er Multitronic trinnløs automat et behagelig alternativ til manuell kasse. Plassmessig er ikke Audi A4 blant de største bilene i familieklassen, men har akseptabel baksete- og bagasjeplass med 460 liter for sedan og 440-1355 liter for Avant.

VURDERING

+ Solid kvalitet, god sitteposisjon, lettvint betjening, sikre veiegenskaper, god fjæringskomfort, lavt forbruk (TDI), effektivt klimanlegg

- Middels bakseteplass, dårlig oversikt fra førerplass, noe motorstøy (diesel), stiv fjæring på S-line

SVAKHETER

Feil på Multitronic girkasse

Feil på hjuloppheng

Synkronisering i girkasse

Slitte bremseskiver

Feil på hjulvinkler

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

1,9 TDI/115-130 hk: Rask, kraftig og sparsom, merkbar diesellyd. Forbruk 0,5-0,8 l/mil

2,0 TDI 140 hk: Rask, kraftig og sparsom, merkbar diesellyd. Forbruk 0,5-0,8 l/mil

2,0/130 hk: Kultivert og kraftig, støy på høye turtall. Forbruk 0,7-1,1 l/mil

1,8 turbo/150-163 hk: Rask, god trekkraft. Høyt forbruk ved frisk kjøring. Forbruk 0,8-1,3 l/mil

A4 har hatt en relativt problemfri modellhistorie. I motsetning til en del andre tyske biler, gikk A4 gjennom innføringsfasen uten at det ble avdekket vesentlige typefeil. I Svensk Bilprovnings besiktningsstatistikk over 2005-modeller gjør Audi A4 det meget bra, med Avant-modellen på en 13. plass med 0 % underkjente biler. Sedanen har 1 %, mens sedan diesel har 4 %, noe som tilsvarer gjennomsnittet for kontrollerte 2005-modeller.

Hos den tyske bilkontrollinstansen Dekra kommer Audi A4 meget godt ut av 2009-undersøkelsen, med en førsteplass i mellomklassen for kjørelengde 100-150 000 km, og 2. plass for kjørelengder mellom 0-100 000 km. I ADACS veihjelpsstatistikk for modellår 2003-08 ligger Audi A4 på en 2. plass i sin klasse, med spesielt få feil for 2006- og 2007-modeller.

De vanligste årsakene til A4-stopp er feil på tenning og motorstyring, turbo (diesel inntil 2005) og bensinpumpe (bensin inntil 2004).

Heller ikke hos What Car på de britiske øyer er det mange problem å melde om. I likhet med en del andre rapporter nevnes det at du skal være obs på den trinnløse Multitronic-girkassen som i noen tilfelle har tatt kvelden tidligere enn den burde. Biler som har gått langt bør også få en oppsjekk av hjuloppheng og vær på vakt overfor manuelle girkasser med dårlig synkronisering.

Du finner tester av bilene fra den gang de var nye i boksen til høyre.

VIKTIGSTE VERSJONER

Modell

Drivstoff

Hk

0-100, sek

Toppfart, km/t

Forbruk EU-mix, l/mil

1,6

B

102

12,6

190

0,77

2,0

B

130

9,9

201

0,79

1,8T

B

163

8,6

228

0,82

2,0 TFSI

B

200

7,3

241

0,77

1,9 TDI

D

115

11,2

201

0,57

1,9 TDI

D

130

9,9

207

0,55

2,0 TDI

D

140

9,7

212

0,61

Modell-historikk

Foto: Terje Bjørnsen

2000: Ny A4 lansert i november

2001: Stasjonsvognsutgave Avant i september, flere motorvarianter

2002: 2,0 FSI i mai, 1,8T med 163 og 190 hk. S4 med 4,2-liters V8 og 344 hk

2003: Seks-trinns kasse for 2,4 V6 og 1,9 TDI 130 hk (juni)

2004: I januar 1,9 TDI med 115 hk, mot tidligere 100 hk. Høsten 2004 stor facelift, med bl.a ny front og 2,0 TDI med 140 hk.

2006: 2,7 TDI V6 med 180 hk i mai, 2,0 TFSI med 200 hk bensinmotor i august

2007: Også med 2,0 TDI med 170 hk. Ny sedanmodell lanseres på bilutstillingen i Frankfurt i september og den gamle versjonen fases ut.

2008: Slutt for Avant-versjonen når ny Audi A4 Avant lanseres på bilutstillingen i Geneve.

Les også:

Så bra er fem år gamle bestselgere

2013 - de beste sommerdekkene

Dette er det beste sommerdekk-merket

Nye regler: Snart forsvinner disse bilene

Se flere saker fra: Stor guide: Priser og vanlige feil på bruktbiler
En solid tysker

Klikk bruktbilguide: Audi A4 2001-2007

En solid tysker
Klaff i første forsøk

Bruktbilguide: BMW Z3 1996-2001

Klaff i første forsøk
Holder seg fortsatt bra

Bruktbilguide: BMW X5 2000-2006

Holder seg fortsatt bra
Slik kjøper du brukt BMW Z4

Bruktbilguide: BMW Z4 2003-2007

Slik kjøper du brukt BMW Z4
Sjekk dette før du kjøper brukt Mondeo

Bruktbilguide: Ford Mondeo 2001-2007

Sjekk dette før du kjøper brukt Mondeo
Focus er Golfs sterkeste konkurrent

Bruktbil: Ford Focus 2004-2011

Focus er Golfs sterkeste konkurrent
Lydmesteren

Bruktbilguide: Ford Focus ST, 2004 - 2009

Lydmesteren
En tøffing

Bruktbilguide Jeep Grand Cherokee 1998-2004

En tøffing
Den nye roadsterklassikeren

Bruktbiltest: Mazda MX-5 1990-2010

Den nye roadsterklassikeren
Rimelig, leken og lettkjørt bruktbil

Bruktbil: Mazda3 2004-2009

Rimelig, leken og lettkjørt bruktbil
Mazdas høydepunkt

Bruktbilguide: Mazda 6 2002-2007

Mazdas høydepunkt
Komfortabel roadstervenn

Bruktbilguide: Mercedes-Benz SLK 1996-2010

Komfortabel roadstervenn
Billig luksus-SUV, men vær varsom

Bruktbilguide: Mercedes ML 1998-2005

Billig luksus-SUV, men vær varsom
Masse bil for pengene

Bruktbilguide: Opel Astra 2004-2010

Masse bil for pengene
Store valgmuligheter

Bruktbilguide Peugeot 307 2001-2007

Store valgmuligheter
To tonn sportsbil

Bruktbilguide: Porsche Cayenne 2003-2009

To tonn sportsbil
Best som brukt

Bruktbiltest: Saab 9-3 2002-2012

Best som brukt
Fornuften selv

Bruktbilguide: Skoda Octavia 2005-2012

Fornuften selv
Bruktguide: Subaru Impreza WRX

Bruktbilguide: Subaru Impreza GT, WRX & STI

Bruktguide: Subaru Impreza WRX
Allsidig mini-SUV

Bruktbilltest: Subaru Forester 2003-2007

Allsidig mini-SUV
Det sikre vintervalget

Bruktbilguide: Subaru Legacy og Outback 2004-2009

Det sikre vintervalget
Det tryggeste bruktbilkjøpet

Bruktbiltest: Toyota Avensis 2003-2008

Det tryggeste bruktbilkjøpet
Sist og best

Bruktbilguide Toyota Corolla 2001-2007

Sist og best
Slik gjør du et bruktkupp på Passat

Bruktbilguide: VW Passat 2001-2005

Slik gjør du et bruktkupp på Passat
God bruktbil, men dette skal du sjekke nøye

Bruktbil: Volkswagen Golf V 2004-2008

God bruktbil, men dette skal du sjekke nøye
Kompakt komfort

Bruktbilguide VW Golf 4 1998-2003

Kompakt komfort
Vinterens drømmebil

Bruktbilguide: Volvo XC70 2001-2007

Vinterens drømmebil
Folkelig luksus-SUV

Bruktbil: Volvo XC90 2003-2012

Folkelig luksus-SUV

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag