Bruktbiltips

De beste kompaktbilene

Denne gangen har vi valgt å ta en nærmere kikk på biler i den såkalte Golf-klassen. Alle de tre modellene du kan se her, er nyere enn 2001 og koster mindre enn 200 000 på bruktmarkedet.

Foto: Illustrasjonsfoto: colourbox.no

Publisert Oppdatert

Denne gangen har vi valgt å ta en nærmere kikk på biler i den såkalte Golf-klassen. Alle de fire modellene du kan se her, er nyere enn 2001 og koster mindre enn 200 000 på bruktmarkedet.

For et par uker siden så vi nærmere på brukte stasjonsvogner, og kom frem til tre modeller som vi kunne anbefale videre. Ved hjelp av flere forskjellige feilstatistikker, kundetilfredshetsundersøkelser og våre biltesteres mangeårige kompetanse, har vi denne gangen plukket ut biler i Golf-klassen.

Dette er en av de mest populære bilklassene i Norge, og det betyr at det er mange forskjellige modeller å velge mellom på bruktmarkedet.

Vi valgte ut biler som kostet under 200.000 kroner, og i den prisklassen finner du alt fra Alfa Romeo og Renault til de mer opplagte alternativene fra Volkswagen og Ford.

Brukererfaringer

Vi har lagt vekt på hvordan vi opplevde bilen da den var ny, hvor fornøyde kundene har vært med bilene, samt hvor mange og hvor alvorlige feil de har hatt. Disse statistikkene er hentet inn fra tyske ADAC og de britiske forbrukernettstedene "Honest John" og "What car?".

Selv om vi anbefaler disse bilene på generelt grunnlag, og gir deg oversikten over de kjente feilene, kan du ikke droppe å gå over bilen nøye.

Alle modeller har sine "mandagsbiler", og oppfølging er et kritisk punkt når du leter etter bruktbil. Det er som oftest bedre å velge en bil som har gått lenger, men som også har blitt holdt godt og fått alle servicer den skal ha.

Det viktigste du kan gjøre er å gå over bilen - gjerne med en bilkyndig venn til stede. Det gjør at du kan oppdage feil og slitasje som fort kan koste deg mange tusenlapper på et senere tidspunkt. Lykke til!

Se våre tips til bruktbilkjøp her

BMW 1-serie

Vurdering:

Pluss:

Flotte kjøreegenskaper, god komfort, god sikkerhet for voksne, lettsjaltet girkasse

Minus:

Lite standardutstyr, lite bakseteplass, dårlig fotgjenger- og middels barnesikkerhet

Modellhistorikk:

2004: 1-serie blir lansert

2007: Facelift, nye motorer og utstyr, tredørs-variant lansert, coupé og kabriolet lansert

2009: 116d lansert, oppgraderte motorer

Vanlige feil:

Problemer med motorstyring. (Bensin 2005)

Registerkjedet kan hoppe over et hakk. Fikses v.h.a. ny kjedestrammer. (Bensin 04-06)

Batteriet lader seg ut

Dieselmodellene har hatt trøbbel med svinghjulet

Markedssituasjon:

BMW 1-serie er en forholdsvis dyr bil i dette segmentet, men det er likevel mange til salgs. Til denne prisen er det minstemann 116i som blir aktuell. Den minste dieselvarianten (før i år), 118d, kan også være aktuell. Du kan også være heldig å finne kupp på variantene med litt større motor, men da har de ofte gått langt.

Den klart mest sportslige bilen i klassen, og den eneste som leveres med bakhjulsdrift. BMW leverer stort sett alltid bunnsolide kjøreegenskaper, og 1-serien er intet unntak.

Det finnes forskjellige understellsvarianter på disse bilene, og kombinert med forskjellige dekk- og felgstørrelser vil de oppleves litt forskjellig.

Hvis du er ute etter mest mulig dynamiske egenskaper, kan det være lurt å kikke etter en bil som er utstyrt med M-Sport-understellet. Det gir bilen fantastiske veiegenskaper, men noen vil kanskje synes bilen litt for stiv og ukomfortabel med dette.

Interiøret er ryddig og enkelt, og utstyrsvariantene er mange. En BMW 1-serie kan være både en enkel og billig utstyrt småbil og en ren luksusbil med det aller meste av utstyr.

I denne prisklassen er det 116i som peker seg ut som den mest aktuelle bilen. Da kan du få biler som har gått lite, og som har det utstyret man trenger.

Da 1-serien ble lansert i 2004, hadde 116i en 1,6-liter på 115 hestekrefter. Det holder for de aller fleste, og bilen føles på ingen måte treg med denne motoren.

Vi har testet 1-serie med flere forskjellige motorer. Se alle våre BMW-tester her.

Ford Focus

Foto: Foto: Andreas Handeland

Kjørefavoritten blant forhjulstrekkerne i klassen. Focus er både underholdende, komfortabel og sikker.

Vurdering:

Pluss:

Flotte kjøreegenskaper, grei bagasjeplass, gode ytelser, god sikkerhet

Minus:

1,6 diesel er litt slapp på bunnen, enkelte detaljer i interiøret virker billig

Modellhistorikk:

2004: Andre generasjon lansert

2005: Andre generasjon sedan

2006: Focus CC lansert

2008: Facelift, dobbeltklucthgirkasse, 110-hesters TDCi-motor, ny CC-variant

2009: Verstingversjonen RS lansert

Vanlige feil:

Vannlekkasjer fra gummilster

Problemer med sveiseskjøter i rør til intercooleren

Rust i fremre hjulbuer

Peilepinnen kan brekke, og havne i bunnpanna

Markedssituasjon:

Focus har alltid solgt godt her til lands, og det merkes på bruktmarkedet. Det er flere hundre biler å velge mellom. De aller fleste er utstyrt med 1,6 TDCi-motoren, men det finnes også varianter med større (og mindre) motorer. Hvis du prioriteren sportslighet, kan du gå for den første ST-en som ble lansert, med en 2-liter på 170 hester. Den står frem som et av de beste alternativene hvis du vil ha en billig og sportslig bil som også fungerer bra til hverdags.

Den andre generasjonen (fra 2004) har fått fem stjerner for fører- og passasjersikkerhet, fire for barnesikkerhet og to for fotgjengervennlighet.

På veien oppfører den seg nøytralt og lekent, og gir føreren klare tilbakemeldinger gjennom den direkte styringen.

Interiøret ble også kraftig oppgradert i den andre generasjonen, og både kvalitetsinntrykk og tidsriktighet steg flere hakk.

Focus fåes i både tre- og femdørs kombi, samt sedan og stasjonsvogn. Plassen er brukbar i kombimodellene (som også er mest populære), men hvis du skal ha med deg mye, kan stasjonsvognen være et godt alternativ.

På motorfronten er det mye å velge mellom, men det beste valget er nok den 1,6-liters dieselmotoren. Dette er samme motor som man finner i et utall andre biler, og den har vist seg å være både gjerrig og kraftig nok.

Les test av bilen med 1,6-liters diesel her

Volkswagen Golf

Volkswagen Golf er bilen som har navngitt denne klassen, og det er en grunn til akkurat det. Den er velkjørende, trygg og akkurat passe spennende. Kjøremessig kan den minne litt om Focus, men den er ikke like direkte og responsiv som Fords alternativ.

Interiøret oser av tysk presisjon, og fremstår som både gjennomtenkt og gjennomført. Alle knapper er der du forventer at de skal være, og det aller meste er lett tilgjengelig og lettfattelig.

Vurdering:

Pluss:

Mange motoralternativer, gode kjøreegenskaper, gode ytelser med rett motor, god sikkerhet, mye tilgjengelig utstyr, god plass (stasjonsvogn)

Minus:

Bråkete dieselmotorer, en smule kjedelig eksteriør, litt dyrere enn konkurrentene

Modellhistorikk:

2003: Golf V lansert

2004: Golf GTI lansert

2005: Jetta lansert, verstingversjonen R32 lansert, GT lansert

2007: Golf V Stasjonsvogn lansert

2008: Golf GT Sport overtar for Sportline og GT

2009: Golf VI lansert

Vanlige feil:

Problemer med motorstyring (etter 2003)

Utslitt clutch (til 2003)

Coilproblemer (til 2003)

Høyt oljeforbruk (diesel til 2005, bensin til 2004)

Feil på elektriske vindusheiser

Markedssituasjon:

Golf har vært umåtelig populær helt siden første generasjon ble lansert helt tilbake i 1974. Det har ført til at det er et godt utvalg av forskjellige modeller tilgjengelig.

Det er en klar overvekt av 1,9-litere på dieselfronten, og 1,6-litere uten FSI på bensinfronten. Det betyr likevel ikke at det er spesielt vanskelig å få tak i verken den toliters dieselmotoren eller 1,6-literen med FSI. Du kan også velge og vrake i utstyrsvarianter, og det er mulig å få tak i Golf med både skinninteriør, sportsunderstell og navigasjon - alt etter hva du ønsker å bruke penger på.

Du får Golf i både tre- og femdørsvarianter, samt som stasjonsvogn og sedan. Sistnevnte går riktignok ikke under Golf-navnet, men Jetta er i praksis samme bilen som Golf.

Når du skal velge motor i Golf, gjelder det å holde tunga rett i munnen. Det er haugevis av motoralternativer å velge mellom - noen bedre enn andre.

Hvis du er på utkikk etter en dieselmotor, er 2,0 TDI det klart beste valget.

Her får du 140 hestekrefter, kontra den mer populære 1,9-literens 105 hester. Dette er Volkswagens gamle pumpedysemotorer begge to, og det er dermed en del støy og vibrasjoner. Med toliteren sitter man i det minste igjen med en følelse av at dette er til nytte for noe.

Hvis du er ute etter en bensinmotor, kan det lønne seg å enten legge i noen tusenlapper ekstra, eller vente på det rette tilbudet, for å få kloa i en modell med TSI-motor. Den 1,4-liters motoren med både turbo og kompressor yter 140 eller 170 hester, og er intet annet enn et imponerende stykke arbeid.

Er du riktig heldig, kan det også hende at du finner et eksemplar av toppmodellen til rundt 200 000 kroner. Hvis den også er godt holdt, er det bare å løpe og kjøpe. Den toliters turbomotoren er intet annet enn flott (og en smule tørst).

Hvis du klarer deg med mindre krefter, er også 1,6-liters FSI-motoren et godt valg. Den har 115 hester, og duger mer enn nok til normal kjøring. Den virker også en god del kvikkere enn den litt eldre 1,6-literen med 102 hester uten FSI-teknologien.

Frister det heller med ny bil? Les test av siste generasjon Golf her.

Kia Cee'd

Cee'd var et stort Kia-fremskritt da den ble lansert i 2006. Det er mange grunner til det, men først og fremst skyldes det nok at dette var Kias første bil som var designet i Europa, for europeere.

Kias kompaktutfordrer kan skilte med trygge kjøreegenskaper og god komfort, noe som gjør den attraktiv for mange. Den er ikke fullt så spennende å kjøre som for eksempel Focus, men den takler likevel svinger på en tilfredsstillende måte.

Foto: Foto: Egil Nordlien

Det finnes tre varianter av Cee'd: Fem­dørs kombi, tre­dørs kombi (Procee'd) og stasjonsvogn (Cee'd SW). Sistnevnte byr på god nok plass for en liten familie som skal på tur.

Vurdering:

Pluss:

God 1,6-liters diesel, lang garantitid, gode priser, god plass, gode kjøreegenskaper

Minus:

Plastpreget interiør, en del hjulstøy, noe motorstøy, en smule stiv

Modellhistorikk:

2006: Cee'd tar over for Cerato

2007: SW lansert

2008: Procee'd lansert

2010: Ny modell

Vanlige feil:

CD-spilleren spiser platene

Standarddekkene slites veldig fort

Markedssituasjon:

Kia Cee'd har ikke tatt helt av, og det er dermed ikke det aller største utvalget her til lands. I skrivende stund er det snaue 50 biler til salgs på finn.no, og av disse er 30 utstyrt med dieselmotor. Det betyr at det burde være mulig å finne en som passer dine krav, hvis du har litt is i magen. Prisene varierer veldig, men det er mulig å få en 1,6-liters dieselvariant for rett over 150 000 kroner.

En av Cee'ds største fordeler er den lange garantitiden. Sju års nybilgaranti betyr at du ikke trenger å bekymre deg på noen år - selv om du nå kjøper en brukt Kia Cee'd.

Den europeiske koreaneren er tilgjengelig med fem forskjellige motoralternativer: 1,4 1,6 og 2,0-liters bensinmotorer, og 1,6 og 2,0-liters dieselmotorer.

Av disse fem alternativene er det 1,6-liters diesel som er det klart beste valget. Den 90 hester sterke motoren har en jevn og fin kraftleveranse, og gjør kjøreturen behagelig. Dersom du ønsker deg mer sprut, er det ikke annet enn en omprogrammering på verkstedet som skal til for at motoren yter 110 hester - pluss avgifter til staten, selvsagt.

Les test av bilen her

Foto: Foto: Fred Magne Skillebæk

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag