Bruktbilltest: Subaru Forester 2003-2007

Allsidig mini-SUV

Forester er noe for seg selv. Med sitt boksaktige design og permanent firehjulstrekk er den en meget praktisk bil til en hyggelig pris.

Publisert Oppdatert

Vurdering

+ Svært lettkjørt og manøvrerbar, oversiktelig karosseri, god fremkommelighet, gunstig pris, solid teknikk, bra kvalitet, gode seter

- Hekken slipper brått i kritiske situasjoner, middels fjæringskomfort, begrenset bagasje- og bakseteplass, trekkraft på lave turtall (sugemotor), noe høyt forbruk (turbo)

Sjekkpunkter

  • Slitasje på drivaksler/ledd
  • Slitt clutch
  • Transmisjonslyd fra girkasse/drivverk
  • Bærekule i hjuloppheng

Subaru er firehjulstrekk-merket fremfor noen. Bilene er solide teknisk og prisene har et langt mer folkelig tilsnitt enn tilfellet er for mange andre merker med firehjulsdrift på programmet.

Da 2.generasjon Forester kom på markedet i august/september 2002, holdt den seg tro mot originalkonseptet.

Imidlertid gjorde den alt mye bedre, noe som i første rekke merkes på bedre fjæringskomfort, mindre støy, mer behagelig sittestilling/seter og en høyere kvalitet på interiør og materialer.

Denne Forester-generasjonen er ganske kort og temmelig høy (445 x 158 cm for en 2004-modell).

Det gjør at bilen blir rommeligere og luftigere innvendig enn en lavere bil, samtidig som den er meget lettkjørt, oversiktelig og grei å parkere.

Til den enkle manøvreringen bidrar også kort akselavstand (253 cm), men den er også med på å gjøre kjørefølelsen i Forester som i en mindre bil. Forester har SUV-aktig bakkeklaring på 19 cm.

Det permanente firehjulsdriftsystemet i Forester (noen utgaver har også reduksjonsgir med lavserie) gir god fremkommelighet, men det er ingen avanserte sperrer som hjelper på hvis føret blir skikkelig vanskelig.

Veiegenskapene er relativt ryddige, men fjæringen er temmelig stiv. Det gjør at Forester har en fjæringskomfort omtrent som på en kompaktbil, der spesielt små ujevnheter merkes godt.

I unnamanøver eller ved bremsing i sving kan hekken komme brått, noe som merkes spesielt godt på våt eller glatt vei. Det er bare enkelte versjoner som er utstyrt med ESP.

BRA FACELIFT: Fra årsmodell 2006 fikk Subaru Forester et designmessig løft både inn- og utvendig.

BRA FACELIFT: Fra årsmodell 2006 fikk Subaru Forester et designmessig løft både inn- og utvendig.

Kraftig facelift i 2006

Subarus boksermotorer er det ikke mye å utsette på når det gjelder gange. De har den karakteristiske bokserlyden og den smidige, vibrasjonsfrie gangen.

Med standardmotoren må du gire litt for å få fart på bilen, med turbomotoren blir Forester en ren ulv i fåreklær - her sparker Legokloss-bilen skikkelig i fra.

Noen kjempeplass innvendig får du ikke, spesielt er bagasjerommet moderat når du laster opp til bakseteryggen. I stedet kan du glede deg over gode seter og et trivelig førermiljø.

Bilen fikk en kraftig facelift til modellår 2006 med et litt større og moderne utseende, samt nye motorerversjoner med 137 og 158 hk for to-liters versjonen og en 2,5-liters turbomotor på 230 hk.

Dieselmotor kom først i 3. generasjon Forester fra 2008.

Sjekk for feil, grei pris

Som bruktbil hører Forester med til de gjennomsnittlige 4WD-modellene på markedet.

Du finner tester av bilene fra den gang de var nye i boksen til høyre.

Tyske Dekra foretar teknisk kontroll på over 15 millioner biler per år. I deres 2014-statistikk gjør denne versjonen av Subaru Forester en middels figur, både for 50-100 000 kilometer og for 100-150 000 kilometer.

I Dekras undersøkelse oppnår Subaru Forester med kjørelengde 50-100 000 km resultater som gjennomsnittet for SUV-modeller.

For biler med mellom 50-100 000 kilometer går 80,7 % av bilene gjennom kontrollen uten feil og mangler, mens 9 % har større feil eller mangler. Snittet for bilklassen er 82,2 og 8,9 %.

For biler med 100-150 000 kilometer holder Forester litt bedre stand. Her går 72,5 % av bilene gjennom uten feil, mot 70 % for gjennomsnittet av SUV-er. 12,4 % av de kontrollerte Forester har større feil, mot snittet på 15,3 %.

I 2014-undersøkelsen gjør Dekra spesielt oppmerksom på slitte bremser, dårlige støtdempere og slark i bærekulen i hjulopphenget.

Hos engelske What Car meldes det om få alvorlige feil. Deres samarbeidspartner Warranty Direct, som leverer garantiforsikring, har få dyre garantireparasjoner på Subaru Forester. På biler med over 100 000 kilometer er det først og fremst clutch og drivaksler som gir feil.

Det er et godt utvalg av brukte Subaru Forester mellom 2003 og 2007. Da vi sjekket markedet i februar 2014, var det drøyt 100 biler til salgs.

Bryr du deg ikke om kjørelengde, kan du få Forester ned mot 40 000 kroner:

Biler med over 150 000 km er vanligst på bruktmarkedet, og koster fra drøyt 40 000 opp til rundt 130 000 kroner. Det finnes også et bra utvalg biler med 100-150 000 km på telleren. Her er prisspennet fra ca. 100 000 til 160 000 kroner.

 

Modellhistorikk

2002: 2. generasjon Subaru Forester lanseres i september, 2,0-liters boksermotor med 125 hk, eller 177 hk med turbo.

2004: Også med 2,5-liters turbomotor på 230 hk

2005: Stor facelift for modellår 2006, nytt karosseri og nye motorer. 2,0-liter med 137 og 158 hk.

2008: 3. generasjon Subaru Forester lanseres

 

Anbefalte motorversjoner

2,0/125, 137 og 158 hk: Kultivert basismotor med tilstrekklige ytelser, noe svak trekkraft. Forbruk 0,8-1,2 l/mil

2,0/177 hk: Turbomotor med meget gode ytelser, bra trekkraft. Forbruk 1,0-1,4 l/mil

Se flere saker fra: Stor guide: Priser og vanlige feil på bruktbiler Se flere saker fra: Du kan gjøre et bruktbilkupp
En solid tysker

Klikk bruktbilguide: Audi A4 2001-2007

En solid tysker
Klaff i første forsøk

Bruktbilguide: BMW Z3 1996-2001

Klaff i første forsøk
Holder seg fortsatt bra

Bruktbilguide: BMW X5 2000-2006

Holder seg fortsatt bra
Slik kjøper du brukt BMW Z4

Bruktbilguide: BMW Z4 2003-2007

Slik kjøper du brukt BMW Z4
Sjekk dette før du kjøper brukt Mondeo

Bruktbilguide: Ford Mondeo 2001-2007

Sjekk dette før du kjøper brukt Mondeo
Focus er Golfs sterkeste konkurrent

Bruktbil: Ford Focus 2004-2011

Focus er Golfs sterkeste konkurrent
Lydmesteren

Bruktbilguide: Ford Focus ST, 2004 - 2009

Lydmesteren
En tøffing

Bruktbilguide Jeep Grand Cherokee 1998-2004

En tøffing
Den nye roadsterklassikeren

Bruktbiltest: Mazda MX-5 1990-2010

Den nye roadsterklassikeren
Rimelig, leken og lettkjørt bruktbil

Bruktbil: Mazda3 2004-2009

Rimelig, leken og lettkjørt bruktbil
Mazdas høydepunkt

Bruktbilguide: Mazda 6 2002-2007

Mazdas høydepunkt
Komfortabel roadstervenn

Bruktbilguide: Mercedes-Benz SLK 1996-2010

Komfortabel roadstervenn
Billig luksus-SUV, men vær varsom

Bruktbilguide: Mercedes ML 1998-2005

Billig luksus-SUV, men vær varsom
Masse bil for pengene

Bruktbilguide: Opel Astra 2004-2010

Masse bil for pengene
Store valgmuligheter

Bruktbilguide Peugeot 307 2001-2007

Store valgmuligheter
To tonn sportsbil

Bruktbilguide: Porsche Cayenne 2003-2009

To tonn sportsbil
Best som brukt

Bruktbiltest: Saab 9-3 2002-2012

Best som brukt
Fornuften selv

Bruktbilguide: Skoda Octavia 2005-2012

Fornuften selv
Bruktguide: Subaru Impreza WRX

Bruktbilguide: Subaru Impreza GT, WRX & STI

Bruktguide: Subaru Impreza WRX
Allsidig mini-SUV

Bruktbilltest: Subaru Forester 2003-2007

Allsidig mini-SUV
Det sikre vintervalget

Bruktbilguide: Subaru Legacy og Outback 2004-2009

Det sikre vintervalget
Det tryggeste bruktbilkjøpet

Bruktbiltest: Toyota Avensis 2003-2008

Det tryggeste bruktbilkjøpet
Sist og best

Bruktbilguide Toyota Corolla 2001-2007

Sist og best
Slik gjør du et bruktkupp på Passat

Bruktbilguide: VW Passat 2001-2005

Slik gjør du et bruktkupp på Passat
God bruktbil, men dette skal du sjekke nøye

Bruktbil: Volkswagen Golf V 2004-2008

God bruktbil, men dette skal du sjekke nøye
Kompakt komfort

Bruktbilguide VW Golf 4 1998-2003

Kompakt komfort
Vinterens drømmebil

Bruktbilguide: Volvo XC70 2001-2007

Vinterens drømmebil
Folkelig luksus-SUV

Bruktbil: Volvo XC90 2003-2012

Folkelig luksus-SUV

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag