Bruktbilguide: Subaru Legacy og Outback 2004-2009

Det sikre vintervalget

En brukt Subaru Legacy eller Outback skilter med firehjulsdrift og solid teknikk.

ROBUST: Er du ute etter en bil som tåler litt mer enn en vanlig stasjonsvogn, kan en brukt Subaru Outback være et godt valg.
ROBUST: Er du ute etter en bil som tåler litt mer enn en vanlig stasjonsvogn, kan en brukt Subaru Outback være et godt valg. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Kort sagt:

+ God fremkommelighet, praktisk karosseri, gode sete/sittestilling, kraftig diesel, kultiverte bensinmotorer, solid teknisk kvalitet, lavt forbruk (diesel)

- Middels plassforhold for bilklassen, plastpreget interiør, kun firetrinns automat og femtrinns manuell, høyt forbruk (bensin/automat)

 

Vanlig stasjonsvogn, eller høyreist crossover - begge med firehjulsdrift. Valget er ditt, og skal man tro historikk for Subaru Legacy og Outback, skal det være et ganske trygt bruktbilkjøp i tillegg.

Subaru er kjent for sine teknisk solide, men ikke altfor spennende biler. Subaru Legacy og den litt mer høyreise versjonen Outback har vært stammen i modellutvalget, og er både attraktiv og tallrik på bruktmarkedet.

Her ser vi nærmere modellversjonen som ble levert som årsmodell 2004 til 2009.

Til glede for norske bilkjøpere har alle Subaru Legacy og Subaru Outback permanent firehjulsdrift som standard. I praksis er de to bilene like, men Outback er med sin bakkeklaring på 19 cm (15 cm på Legacy) en høyreist, litt røffere stasjonsvogn i samme gate som Audi Allroad, Volvo XC70 og Skoda Octavia Scout.

Like, men ulike

Sjekkpunkter

  • Drivakselbelger
  • Kjølesystem
  • Funksjon på varme/ventilasjonssystem
  • Funksjon på clutch/girkasse

Den ekstra bakkeklaringen på Subaru Outback gir mange av fordelene til en SUV uten at man må slite med høyt tyngdepunkt og ekstra tyngde og høyde på bilen. Subaru Outback har bare vært levert som stasjonsvogn, mens Subaru Legacy også ble levert som sedan.

Subaru Outback og Legacy har et fint firehjulstrekksystem som gir trygg stabilitet og svært godt veigrep uansett underlag.

De er komfortabelt satt opp, men nummen styring trekker noe ned. Bilene er ikke sportslig på noen måte, mer behagelige turkamerater på så vel godt som dårlig underlag.

Det er ikke stor forskjell på Legacy og Outback ute på veien, men våre tidligere tester av disse bilene, viser at Outback virker litt mer komfortabel og bedagelig, mens Legacy har mer sportslige og direkte egenskaper. Dermed er de ikke like velkjørende som for eksempel Ford Mondeo av samme årgang.

Boksermotor har sine fordeler

LIKE: Subaru Legacy deler grunnkonstruksjon med Outback, men er forskjellig bl.a. på standardmotor og -utstyr.
LIKE: Subaru Legacy deler grunnkonstruksjon med Outback, men er forskjellig bl.a. på standardmotor og -utstyr. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Subaru er herlig sære når det kommer til motorer. Her er det boksermotorer som gjelder, og det har sine fordeler:

Anbefalte motorversjoner

  • 2,0/138-165 hk: Bensinmotor med tilstrekkelig kraft og pen gange. Forbruk ca. 0,7-1,2 l/mil
  • 2,5/165 hk: Bensinmotor med bra trekkraft og pen gange. Forbruk ca. 0,8-1,3 l/mil.
  • 2,0D/150 hk: Sterk og kultivert dieselmotor med solide ytelser og trekkraft. Forbruk ca. 0,55 til 0,9 l/mil

Det at sylindrene ligger, gjør at tyngdepunktet holdes lavt. Motoren blir riktignok bred, men så lenge man har plass til den, spiller jo det ingen rolle.

Og kanskje enda viktigere med boksermotor: Siden sylindrene ligger i samme plan, har en stempelbevegelse på den ene siden en motsatt bevegelse på den andre. Med andre ord utlikner en boksermotor sine egne vibrasjoner, og er dermed naturlig balansert og trenger verken balanseaksler eller motvekter på veiva.

Fra start som 2004-modell kom Legacy med 2,0-liters bensinmotor på 138 hk, mens Outback som standard hadde 2,5-liters bensinmotor på 165 hk.

I tillegg kunne Legacy også leveres med 2,5-literen, mens begge også kunne utstyres med den seks-sylindrete boksermotoren med tre liters sylindervolum. Det er imidlertid de to førstnevnte standardvariantene som utgjør volumet på bruktmarkedet.

Forbedringer underveis

Det skjedde noen viktige endringer på motorfronten som en bruktbilkjøper skal være klar over:

SNAU PLASS: Med lange personer i førersetet, kan benplassen bak bli snau.
SNAU PLASS: Med lange personer i førersetet, kan benplassen bak bli snau. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Til årsmodell 2006 ble det introdusert en ny 2,0-liters bensinmotor med to kamaksler per topplokk i motsetning til tidligere én per topplokk. Det ga en effektøkning til 165 hk.

Modellhistorikk

  • 2004: Subaru Legacy og Outback lanseres
  • 2006: Ny to-liters motor, tekniske endringer og effektøkning fra 138 til 165 hk. ESP standard på biler med automatgir.
  • 2007: Innvendig og utvendig facelift. Bl.a. bi-xenon og teleskopjustering av ratt. Mindre tekniske forbedringer på 2,5-liters bensinmotor
  • 2008: Både Subaru Legacy og Outback leveres med verdens første bokserdiesel. 150 hk/350 Nm.
  • 2009: Ny, større generasjon Subaru Legacy og Outback lanseres høsten 2009 som årsmodell 2010.

I 2007 ble det gjort en endring på 2,5-liters versjonen. Man gikk fra vanlig ventilløft, til variabelt ventilløft på én innsugsventil. Effekten forble på 165 hk men dreiemomentkurven forløp gunstigere.

Det virkelige tidevannsskillet kom i 2008. Da lanserte Subaru verdens første bokserdiesel. To-literen med 150 hk og 350 Nm etablerte seg raskt som en av de absolutt mest kultiverte og kraftfulle dieselmotorer i toliters-klassen.

Den bidro også sterkt til å øke populariteten for Legacy og Outback, siden dieselandelen i det norske bilmarkedet var i ferd med å passere 70 % i denne perioden. En langtest av Subaru Outback 2,0 diesel viste at konseptet fungerer flott.

Middels plassforhold

Selv om motor og firehjulstrekk er blant plusspunktene, er vi ikke like begeistret for girkassene. Automatversjonen har kun fire gir, i en periode da fem var normalt og flere også fikk sekstrinns automatkasser.

Dermed blir det lange sprang og litt vanskelig å utnytte kreftene i bensinmotorene optimalt. Femtrinns manuell girkasse er alternativet, og eneste mulighet i kombinasjon med dieselmotoren som ikke leveres med automat.

Både Subaru Outback og Legacy er rommelige, men ikke helt på nivå med VW Passat. Sitter det lange personer foran, kan bakseteplassen bli noe snau for voksne. 459 liter bagasjeplass er også hyggelig, men ikke imponerende.

Kvalitetsopplevelsen er svært god; selv om det er en god del hardplast i bilen, og det ikke ser påkostet ut på noen måte - bare enkelt og greit - virker det hele godt sammensatt.

Lite feil

Solid kvalitet et inntrykk som befester seg når det kommer til det tekniske rundt Subaru Legacy og Outback som bruktbiler.

Den norske importøren har ikke registrert spesielle svakheter eller typefeil, men sier at man gjerne kan kontrollere alle åtte drivakselbelgene før et eventuelt kjøp. De forteller også at det finnes oppgradering til motorstyring på to-liters bensin og diesel, men ikke til 2,5-liter bensin.

Også hos det tyske kontrollorganet Dekra gjør Subaru Legacy/Outback et gjennomsnittlig inntrykk. I deres nyeste undersøkelse av biler som har kjørt mellom 50-100 000 km, går 81,6 % gjennom den tekniske kontrollen uten feil, mens snittet for klassen er 84,3 %. 11,5 % har betydelige mangler, mot 11,3 % for klassen.

RYDDIG: Instrumentene er enkle, men oversiktelige.
RYDDIG: Instrumentene er enkle, men oversiktelige. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

For kilometerintervallet 100-150 000 er 75,3 % av bilene uten feil, mens 14,1 % har større feil. Snittet for klassen er 72,7 og 19,4 %.

Like positive er ikke britiske What Car og Warranty Direct, som hevder at det har vært tilfelle av problem med varmeapparat/kjølesystem og rapporter om clutch- og girkasseproblemer på senere årsmodeller.

Legacy er billigere som brukt

På det norske markedet er det per november 2014 et bra utvalg av biler. Årsmodell 2004-2009 av Legacy er litt vanligere enn Outback, med drøyt 60 % av de brukte bilene.

Siden dieselmotoren kom inn helt mot slutten av livsløpet i denne modellen er det selvsagt bensinmotorene som dominerer i totalbildet. Ca. 70 % av bilene på markedet er med bensin, og mange av bensinbilene er utstyrt med automat.

Det er solid spredning i markedet, med priser fra rundt 90 000 til i overkant av 300 000 kroner, og kjørelengde på fra rundt 30 000 opp til over 200 000 km.

Ser du etter eldre biler fra 2004-2006, koster Legacy fra ca. 50-150 000 kroner. Kjørelengden avgjør mye for prisen og den er godt spredt for disse årgangene med alt fra til 60 000 til over 300 000 kilometer.

HØYERE: Litt andre detaljer i Outback-karosseriet og 19 cm bakkeklaring er viktigste utvendige forskjeller fra Legacy.
HØYERE: Litt andre detaljer i Outback-karosseriet og 19 cm bakkeklaring er viktigste utvendige forskjeller fra Legacy. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Tilsvarende årganger av Outback er dyrere, ikke minst fordi det er snakk om større motor og automatgir som standard. Disse koster fra ca. 110-170 000 kroner med kjørelengde fra ca. 130-270 000 kilometer.

På nyere årsmodeller blir dieselversjonen vanligere. Outback diesel koster fra ca. 170-220 000 kroner. Med bensinmotor ligger prisen på fra rundt 130-220 000 kroner.

For Legacy ligger prisen på dieselbiler fra ca. 140-230 000 kroner, mens bensinversjonene kommer på mellom ca. 100-200 000 kroner.

Felles for årgangene 2007-2009 er kjørelengde som varierer fra rundt 75 000 til over 200 000 kilometer.

Har du erfaring med Subaru Outback eller Legacy som bruktbil? Del dine erfaringer i kommentarfeltet nederst i artikkelen!

Les mer

Langtest Subaru Legacy og Outback 2004

Sammenligningstest Volvo XC70 og Subaru Outback 2005

Test Subaru Legacy 2,0 diesel 2008

Test Subaru Outback 2,5 automat 2007

Bruktbilguide Volvo XC70 2001-2007

Denne saken ble første gang publisert 25/11 2014, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også