Bruktbilguide: Skoda Octavia 2005-2012

Fornuften selv

En brukt Skoda Octavia tiltaler fornuften mer enn følelsene. Octavia stasjonsvogn med diesel og firehjulsdrift er en av de mest allsidige bilene for norske kjøreforhold.

ROBUST: Skoda Octavia har et godt rykte som bruktbil.

ROBUST: Skoda Octavia har et godt rykte som bruktbil. Foto: Andreas Handeland

Publisert Oppdatert

Kort sagt

+Trygge og gode veiegenskaper, praktisk og rommelig stasjonsvogn, nøysomme dieselmotorer, velfungerende 4x4-versjon

- Enkel interiørfinish (2005-2008), hard gange på dieselmotor (pumpedyse-versjon)

Skoda Octavia har vært med oss lenge. Den kom på markedet som kombiversjon i 1997, men det var først da stasjonsvognsutgaven ble lansert året etter, at suksessen var et faktum. Når Skodas nyere historie skal skrives, kommer det ikke til å herske tvil om at det var Octavia som gravla resten av Skoda-vitsene.

Men i denne sammenheng skal vi se på den nyeste versjonen av Skoda Octavia. Den kom på markedet som 2005-modell, og finnes i et godt og bredt utvalg på det norske bruktmarkedet.

Her i Norge er det først og fremst stasjonsvognsutgaven som har gjort det skarpt, og snaut 90 % av bruktbilene har denne praktiske karosserivarianten. Av de øvrige er det fem-dørs kombi som er vanligst, sedanmodeller i denne klassen selges det ikke mye av i Norge.

 

Del

Robuste dieselversjoner

ENKELT: Interiørkvaliteten er bra, men plasten virker litt billig frem til facelift i 2009.

ENKELT: Interiørkvaliteten er bra, men plasten virker litt billig frem til facelift i 2009. Foto: Terje Bjørnsen

Praktiske egenskaper til en relativt hyggelig pris har vært Octavias største styrke som bruktbil. Nå er det ikke slik lenger at det er billig å kjøpe brukt Skoda, til det er bilene blitt for gode og det gamle Skoda-stempelet er for lengst begravd.

Det er VW-konsernets teknikk som er basis i Skoda Octavia. Dermed er det ingen store overraskelser på motorfronten. Det er velkjente bensin- og dieselmotorer som gjør en bra jobb, og de aller fleste Skoda Octavia er utstyrt med dieselmotor.

Det er selvfølgelig de velkjente 1,9 TDI og 2,0 TDI som gjør jobben, selv om nyere modeller har fått den nye common rail-motoren. Også bensinmotorene med turbo gjør en bra figur, og på nyere modeller kan den lille, men spreke 1,4-literen med 122 hk være et godt alternativ.

Minner om en stor VW Golf

For modellår 2009 kom Skoda Octavia med en større facelift, som også gjorde interiøret lunere. En av de viktigste innvendingene mot Skoda er nemlig et interiør som er mer preget av hardplast og virker mindre påkostet enn for eksempel VW.

SITTER GODT: Det er god standard på seter og sittestilling, slik vi er vant med fra VW-konsernet.

SITTER GODT: Det er god standard på seter og sittestilling, slik vi er vant med fra VW-konsernet. Foto: Terje Bjørnsen

Har du kjørt en VW eller Audi, vil ikke Skoda Octavias egenskaper overraske deg. Kjøre- og komfortmessig er den en kjennes den ut som en litt større versjon av VW Golf som den deler plattform med.

SJEKKPUNKTER

  • Clutchslitasje på biler med høy kilometer
  • Skal være stabile og kjappe girskift på biler med DSG-girkasse
  • Tannremskifte utført i følge intervall
  • Lysjustering
  • Støtdempere
  • Hjuloppheng

Den fyller et nyttig hull for deg som trenger noe midt mellom VW Golf og VW Passat. Kjøreegenskapene er trygge og forutsigbare, men ikke spesielt sportslige. Er kjøreglede et poeng, kan du jo lete deg frem til en Skoda Octavia RS, men det er relativt sjelden vare.

Langt mer vanlig og svært populær er 4x4-versjonen av Skoda Octavia. Det ser ut til å være ca. 40 % av bilene som har 4WD. I motsetning til en del andre firehjulsdrevne versjoner av vanlige stasjonsvogner, har Octavia 4x4 2,4 cm høyere bakkeklaring enn en forhjulsdreven versjon.

Er ikke det nok, finnes også Skoda Octavia Scout. En litt tøffere utgave som minner om konseptet til Volvo XC70 og Subaru Outback, med øket bakkeklaring (18 cm) og litt røffere optikk. Også den er det et brukbart utvalg av, men Scout er noe dyrere enn den vanlige 4x4-versjonen, blant annet fordi den nesten utelukkende er solgt med 2,0 TDI-motor på 140 hk.

Få biler med alvorlige feil

Både første og andre generasjon Skoda Octavia har et rykte som pålitelige og teknisk solide biler. Generelt sett er det få kjente typefeil som rapporteres, men de fleste motoralternativene har tannrem som skal skiftes på bestemte intervaller. Sjekk at det er fulgt opp.

Det er også rapportert om slitne clutcher, særlig på biler med høy kilometerstand eller har trukket henger. En del modeller har vært levert med DSG-girkasse. Det er viktig med en ordentlig prøvekjøring for å verifisere at den sjalter kjapt, presist og smidig. Går det tregt, napper eller lugger bør du gå videre i bruktbilletingen.

SKODA OCTAVIA SCOUT: Med bakkeklaring på 18 cm er dette en real SUV-erstatning.

SKODA OCTAVIA SCOUT: Med bakkeklaring på 18 cm er dette en real SUV-erstatning. Foto: Terje Bjørnsen

Den tyske kontrollinstansen Dekra melder at Skoda Octavia har langt færre feil og mangler enn gjennomsnittet for bilklassen. Resultatene blir relativt sett bedre jo lenger bilen har gått:

FACELIFT: For årsmodell 2009 kom Skoda Octavia med en stor oppgradering.

FACELIFT: For årsmodell 2009 kom Skoda Octavia med en stor oppgradering. Foto: Andreas Handeland

14,9 % av Skoda Octavia med 100-150 000 km kjørelengde har større feil og mangler, mens 73,6 % av bilene ikke har anmerkninger. Gjennomsnittet for klassen er 17,2 % og 69,1 %.

Også for biler som har gått 50-100 000 km kan Skoda Octavia vise til brukbare resultater. Her er det 82,6 % som går gjennom kontrollen uten feil, mot klassens 82 %. Biler med større feil utgjør 9,3 % for Skoda Octavia, mot 9,8 % for klassen.

Den mest utbrede gjengangeren hos Dekra er feiljusterte lys. Dessuten kan det være feil på foringer på støtdempere, festepunktene på tverrarmene i hjulopphenget og drivakselmansjettene. 

4x4 med diesel er populær

Per november 2014 er det et godt utvalg av biler i årgang 2005-2010. De rimeligste Octavia-versjonene er sedan eller kombi med liten bensinmotor. Her kommer du unna fra ca. 60  000 kroner.

For en stasjonsvogn med dieselmotor og 100-150 000 kilometer på telleren, betaler du fra ca. 100 000 til 180 000 kroner. Er bilen kjørt 50-100 000 km, ligger prisene fra ca. 120 til 210 000 kroner.

Skoda Octavia stasjonsvogn med firehjulsdrift holder seg godt i verdi. Med 100-150 000 km kjørelengde ligger prisen på ca. 120-220 000 kroner. En bil med 50-100 000 km, koster rundt 160-260 000 km.

VELKJENT BETJENING: Layout i cockpit følger samme mønster som samtidige VW-modeller.

VELKJENT BETJENING: Layout i cockpit følger samme mønster som samtidige VW-modeller.

Har du erfaringer med Skoda Octavia? Gi oss dine innspill i kommentarfeltet nederst på siden!

Anbefalte motorversjoner

  • 1,9 TDI/105 hk: Turbodiesel med god trekkraft og lavt forbruk. Forbruk: 0,5-0,9 l/mil
  • 2,0 TDI/110-140 hk: Turbodiesel med gode ytelser (140 hk), lavt forbruk, men hard gange (pumpedyse). Forbruk 0,5-0,9 l/mil.
  • 1,4 TSI/122 hk: Moderne bensinturbo med pen gange og gode ytelser. Forbruk 0,6-1,0 l/mil.
  • 1,8 TSI/160 hk: Kraftig og harmonisk bensinturbo med høye ytelser. Forbruk 0,7-1,1 l/mil.

Modellhistorikk

  • 2004: 2. generasjon Skoda Octavia lanseres på Geneveutstillingen i mars som kombimodell
  • 2004: Stasjonsvogn og 4x4 lanseres i desember
  • 2006: Skoda Octavia RS med 200 hk bensinturbo, eller 170 hk turbodiesel
  • 2007: Scout-versjon med øket bakkeklaring og røffere design. 140 hk turbodiesel, 150 hk bensin og etterhvert 160 hk bensinturbo.
  • 2009: Kraftig facelift med nye motorvarianter
  • 2010: 110 og 140 hk diesel med common rail fra marsproduksjon. 1,2 TSI bensinturbo med 105 hk fra februar.
  • 2013: Produksjonen opphører i januar.

Les mer

Bruktbilguide: Subaru Legacy og Outback 2004-2009

Bruktbilguide: Volvo XC70 2001-2007

Test Skoda Octavia 4x4 2005

Prøvekjørt Skoda Octavia Scout 2007

BILLIGST: Kombi- og sedanversjon med bensinmotor er billigste bruktkjøp på Skoda Octavia.

BILLIGST: Kombi- og sedanversjon med bensinmotor er billigste bruktkjøp på Skoda Octavia. Foto: Terje Bjørnsen

Langtest Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 2009

Facelift Skoda Octavia 2009

Se flere saker fra: Stor guide: Priser og vanlige feil på bruktbiler Se flere saker fra: Stasjonsvogner med ekstra bakkeklaring og 4WD, fra 120 000 kroner Se flere saker fra: Tre perfekte bruktbiler for norske veier
En solid tysker

Klikk bruktbilguide: Audi A4 2001-2007

En solid tysker
Klaff i første forsøk

Bruktbilguide: BMW Z3 1996-2001

Klaff i første forsøk
Holder seg fortsatt bra

Bruktbilguide: BMW X5 2000-2006

Holder seg fortsatt bra
Slik kjøper du brukt BMW Z4

Bruktbilguide: BMW Z4 2003-2007

Slik kjøper du brukt BMW Z4
Sjekk dette før du kjøper brukt Mondeo

Bruktbilguide: Ford Mondeo 2001-2007

Sjekk dette før du kjøper brukt Mondeo
Focus er Golfs sterkeste konkurrent

Bruktbil: Ford Focus 2004-2011

Focus er Golfs sterkeste konkurrent
Lydmesteren

Bruktbilguide: Ford Focus ST, 2004 - 2009

Lydmesteren
En tøffing

Bruktbilguide Jeep Grand Cherokee 1998-2004

En tøffing
Den nye roadsterklassikeren

Bruktbiltest: Mazda MX-5 1990-2010

Den nye roadsterklassikeren
Rimelig, leken og lettkjørt bruktbil

Bruktbil: Mazda3 2004-2009

Rimelig, leken og lettkjørt bruktbil
Mazdas høydepunkt

Bruktbilguide: Mazda 6 2002-2007

Mazdas høydepunkt
Komfortabel roadstervenn

Bruktbilguide: Mercedes-Benz SLK 1996-2010

Komfortabel roadstervenn
Billig luksus-SUV, men vær varsom

Bruktbilguide: Mercedes ML 1998-2005

Billig luksus-SUV, men vær varsom
Masse bil for pengene

Bruktbilguide: Opel Astra 2004-2010

Masse bil for pengene
Store valgmuligheter

Bruktbilguide Peugeot 307 2001-2007

Store valgmuligheter
To tonn sportsbil

Bruktbilguide: Porsche Cayenne 2003-2009

To tonn sportsbil
Best som brukt

Bruktbiltest: Saab 9-3 2002-2012

Best som brukt
Fornuften selv

Bruktbilguide: Skoda Octavia 2005-2012

Fornuften selv
Bruktguide: Subaru Impreza WRX

Bruktbilguide: Subaru Impreza GT, WRX & STI

Bruktguide: Subaru Impreza WRX
Allsidig mini-SUV

Bruktbilltest: Subaru Forester 2003-2007

Allsidig mini-SUV
Det sikre vintervalget

Bruktbilguide: Subaru Legacy og Outback 2004-2009

Det sikre vintervalget
Det tryggeste bruktbilkjøpet

Bruktbiltest: Toyota Avensis 2003-2008

Det tryggeste bruktbilkjøpet
Sist og best

Bruktbilguide Toyota Corolla 2001-2007

Sist og best
Slik gjør du et bruktkupp på Passat

Bruktbilguide: VW Passat 2001-2005

Slik gjør du et bruktkupp på Passat
God bruktbil, men dette skal du sjekke nøye

Bruktbil: Volkswagen Golf V 2004-2008

God bruktbil, men dette skal du sjekke nøye
Kompakt komfort

Bruktbilguide VW Golf 4 1998-2003

Kompakt komfort
Vinterens drømmebil

Bruktbilguide: Volvo XC70 2001-2007

Vinterens drømmebil
Folkelig luksus-SUV

Bruktbil: Volvo XC90 2003-2012

Folkelig luksus-SUV

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag