Bruktbilguide: Mitsubishi Outlander 2003-2006

En av de mest lettkjørte brukt-SUV-ene

Den første versjonen av Mitsubishi Outlander er gått i glemmeboken for mange. Dermed kan du gjøre et godt bruktbilkjøp.

PERSONBILAKTIG: I 2003 ble Mitsubishi Outlander regnet blant de SUV-modellene som var mest personbilaktige å kjøre.

PERSONBILAKTIG: I 2003 ble Mitsubishi Outlander regnet blant de SUV-modellene som var mest personbilaktige å kjøre. Foto: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Kort sagt

+ Lettkjørt, god sittestilling, stillegående

- Enkel interiørfinish, ikke av de rommeligste SUV'ene, dårlig resultat hos Dekra

Første versjon av Mitsubishi Outlander var betydelig mindre enn de to senere utgavene.

Og selv om det ikke var like populær som etterfølgeren ble, hadde første generasjon av Outlander egenskaper som gjør den til et bra bruktbilkjøp.

De kompakte ytre målene gjør at den er mer lettkjørt enn større SUV-modeller som Nissan X-Trail.

Vår test av Mitsubishi Outlander 2003-modell, viser at bilen hadde den mest personbilaktige sittestillingen og et relativt lavt støynivå.

Hos tyske Dekra som kontrollerer man den tekniske tilstanden over 15 millioner biler i året.

For Mitsubishi Outlander 2003-2006 er 2014-rapporten fra Dekra godt under middels.

Grunnlaget er ikke like stort som det pleier å være fra Dekra, siden denne generasjonen Outlander kun har statistikk for biler mellom 50-100 000 kilometer.

I dette kjørelengdeintervallet klarte 66,6 % av Outlander-modellene seg gjennom kontrollen uten feil, mens snittet for SUV-klassen er 82,2 %. Det er svakere enn Toyota RAV4 fra samme periode.

17,5 % har større mangler, mot 8,9 % for klassen. Det er hjuloppheng og styring som får flest anmerkninger i forhold til klassen; 16,3 % av bilene har feil her, mens 3,8 prosent er gjennomsnittet for SUV-modellene.

Spesielt nevnes styrestag som ofte har slitasje eller slark. Dessuten er bremseskiver og håndbrems viktige sjekkpunkter.

ENKELT, RYDDIG: Mitsubishi Outlander er ganske typisk for japanske SUV'er fra åtte år tilbake. Plastfinishen og materialene er enkle, men funksjonaliteten er god.

ENKELT, RYDDIG: Mitsubishi Outlander er ganske typisk for japanske SUV'er fra åtte år tilbake. Plastfinishen og materialene er enkle, men funksjonaliteten er god. Foto: Terje Bjørnsen

Stort sett solid

Sjekkpunkter

  • Styrestag, slark og slitasje
  • Bremseskiver
  • Funksjon på håndbrems

I følge engelske What Car og Warranty Direct er denne utgaven av Mitsubishi Outlander en av de mest robuste bruktbilene du kan kjøre.

Selv om modellen er blant de eldre som forsikres mot feil og mangler hos Warranty Direct, er det sjelden at de må til forhandler for tekniske reparasjoner.

Warranty Direct har også laget en oversikt over de beste og verste bruktbilene i sin statistikk.

Billig med bensin

PLASS: Mitsubishi Outlander er ikke av de største brukte SUV-modellene. Plassen er som en litt mindre familiestasjonsvogn.

PLASS: Mitsubishi Outlander er ikke av de største brukte SUV-modellene. Plassen er som en litt mindre familiestasjonsvogn. Foto: Terje Bjørnsen

En av årsakene til at Mitsubishi Outlander er et relativt rimelig bruktbilkjøp er at den kun ble levert med bensinmotor.

Anbefalte motorversjoner

2,0/136 hk: Turtallsvillig og sprek bensinmotor. Forbruk 0,8-1,2 l/mil

2,4/160 hk: Kultivert og sterk bensinmotor med automatgir. Forbruk: 0,85-1,4 l/mil.

I dag har mange bilkjøpere en oppfatning av at du må ha dieselmotor, selv om drivstofforbruket er en relativt liten post på bilbudsjettet for de aller fleste.

I tillegg er 2,0-literen på 136 hk relativt hyggelig på forbruket. 2,4-literen med 160 hk og firetrinns automat er noe mer drikkfeldig, og finner du en av de sjeldne turboversjonene med 202 hk er det selvsagt andre ting enn lavt drivstofforbruk som frister.

Størst utvalg mellom 130-170 000 kroner

Da vi sjekket markedet for 2003-2006 Outlander i november 2014 var utvalget brukbart med rundt 80 biler til salgs. 2,0/136 hk er den vanligste motoren, mens 2,4/160 hk utgjør rundt 15 prosent av bilene.

KUN BENSIN: Livlige bensinmotorer er eneste alternativ i første utgave av Outlander. Det gir også hyggelige bruktbilpriser i dieselgale Norge.

KUN BENSIN: Livlige bensinmotorer er eneste alternativ i første utgave av Outlander. Det gir også hyggelige bruktbilpriser i dieselgale Norge. Foto: Terje Bjørnsen

Det er flest biler med mellom 100-150 000 kilometer på markedet, og de koster fra ca. 70-125 000 kroner. Dessuten er utvalget mellom 150-200 000 km også bra. Prisnivået ligger mellom 60-115 000 kroner.

Modellhistorikk

2003: Mitsubishi Outlander lanseres i Norge med to bensinmotorer på 2,0 og 2,4 liter.

2005: Facelift med ny design på front og hekk, nye sideskjørt og en liten hekkvinge. Nye aluminiumsfelger I tillegg kommer Outlander Turbo med en nedtrimmet versjon av Lancer Evo VIII-motoren på 202 hk til Norge.

2006: Ny og større Outlander lanseres i Norge på slutten av 2006.

Vil du ha Outlander med kraftig motor, ligger prisene på 2,4-liters versjonen omtrent på samme nivå som 2,0-versjonen; fra ca. 80-125 000 kroner. Det er noen få turbomodeller på markedet, med pris på ca. 110-150 000 kroner.

Les mer

De 15 beste bruktbilkjøpene

Brukt luksus-SUV er blitt billig

Bruktbilguide: Subaru Outback og Legacy

GØYAL: En brukt Mitsubishi Outlander er relativt fin å kjøre, men ikke alle modellene er utstyrt med ESP.

GØYAL: En brukt Mitsubishi Outlander er relativt fin å kjøre, men ikke alle modellene er utstyrt med ESP.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning