Bruktbilguide: BMW X5 2000-2006

Holder seg fortsatt bra

Den er billig, den er bra og tøffere enn de fleste. Vi viser deg hvordan du skal kjøpe BMW X5 som bruktbil.

TAR SEG FREM: Også den første BMW X5 hadde et avansert 4WD-system med gode vinteregenskaper.

TAR SEG FREM: Også den første BMW X5 hadde et avansert 4WD-system med gode vinteregenskaper. Foto: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Vurdering

+ Bra plass for fire voksne, solid karosseri, bra sitteposisjon, relativt lettkjørt, presis styring, sikre veiegenskaper, gode ytelser

- Noe stiv fjæring, middels fremkommelighet (ikke reduksjonsgir eller differensialsperre), høyt forbruk, middels kvalitetsinntrykk innvendig, snau bagasjeplass

Denne bruktbiltesten er oppdatert i oktober 2012.

Den første BMW X5 var en av våre favoritter som ny. Det stemplet beholder den også som bruktbil.

Den er nå relativt rimelig i innkjøp, men har fortsatt moderne egenskaper og holder seg godt. Her får du alt du trenger å vite om BMW X5 som bruktbil:

Den første generasjonen av BMW X5 var et resultat av utviklingen på det som den gangen var verdens overlegent viktigste bilmarked:

Da amerikanerne på 1990-tallet bestemte seg for å bytte ut stasjonsvogn og stor sedan med høy firehjulstrekker, eller SUV (Sport Utility Vehicle) som det kalles, gikk verdens bilprodusenter nærmest av hengslene for å produsere to tonns firehjulstrekkere, halvannen etasje over det meste annet som ruller på veien.

Av de europeiske fabrikkene, var BMW relativt tidlig ute til å se hvilken retning vinden blåste.

BMW X5 ble ikke bare lansert i USA et snaut år før den dukket opp i Europa i 2000, den ble også produsert i USA.

Da X5 omsider kom til våre breddegrader, var det en viss frykt for at bilen skulle være vel amerikanisert, en bekymring som viste seg ubegrunnet.

Kjører som en personbil

Anbefalte motorversjoner

3,0/184-218 hk: Kultivert og relativt kraftig seks-sylindret turbodiesel. Forbruk 0,9-1,2 l/mil

3,0/231 hk: Seks-sylindret bensinmotor med fin gange og gode ytelser. Forbruk 1,0-1,5 l/mil

Modellhistorikk

1999: Lansering i USA med 4,4l V8/286 hk og 3,0l/231 hk rekkesekser

2000: Lansering i Europa

2001: Dieselversjon 3,0l/184 hk og V8 4,6l/347 hk

2003: Facelift med nytt firehjulstrekksystem, ny V8 med 320 hk, diesel nå med 218 hk.

2004: V8 4,8is med 360 hk.

Et av X5's fortrinn i forhold til konkurrentene fra samme tidsperiode, er nemlig de glimrende veiegenskapene.

Slik seg hør og bør en BMW er nemlig X5 en av de mer stasjonsvognspregete SUV-ene.

Den oppfører seg relativt lettbent både på sommer og vinterføre. Ingen bil klarer å skjule sine to tonn og høye karosseri fullstendig, men i X5 er jobben gjort svært godt.

Et godt eksempel finner du i testen av BMW X5 3,0iA fra 2002.

Bilen er ikke noe plassvidunder blant sine SUV-konkurrenter, men byr fortsatt på god plass relativt sett.

Innvendig er det rom for fire fullvoksne og laster du det litt korte bagasjerommet i høyden, går det greit å få med seg en solid dose feriebagasje.

Fine motorer

V8-motorene er selvfølgelig artige, med svært gode ytelser og ditto drivstofforbruk.

Likevel er det først og fremst de klassiske sekssylindrete motorene som fremhever seg med fornuftig kombinasjon av forbruk og ytelser.

Bilen hadde den spreke og kultiverte 3,0l/231 hk bensinversjonen fra start til slutt, mens den 3,0l/184 hk sterke turbodieselen var på plass i 2001. Vi kjørte BMW X5 3,0dA på test i 2003 . Den fikk 218 hk i forbindelse med faceliften for årsmodell 2004.

Hvis lommeboken er med på leken, anbefaler vi deg å se etter en årsmodell fra 2004 og senere, som denne BMW X5 3,0dA vi testet i 2004 . Da får du med deg viktige endringer i modellpleiens navn, og ikke minst et mer moderne firehjulsdriftssystem som er teknisk identisk med BMW X3.

Sjekk dette

BMW X5 4,6is: Morsomt, men kostbart med stor bensin V8.

BMW X5 4,6is: Morsomt, men kostbart med stor bensin V8. Foto: Terje Bjørnsen

Når du jakter på en X5 skal du først og fremst være vakt overfor bruksrelatert slitasje. Spesielt får understellet mye juling.

Sjekkpunkter

  • Feil på forhjuloppheng/styring
  • Bremseslitasje
  • Feil på motorstyring
  • Mangler på felger/dekk
  • Feil på navigasjon/telefon
  • Elektronikkproblemer

Det er bare å plassere seg ved en fartsdump nederst i Holmenkollåsen og se hvordan SUV-klanen passerer disse, så skjønner du hvorfor.

Fra førerplassen merker man ikke slikt så godt, men for understellskomponentene som skal fjære av to tonn, blir det kraftige påkjenninger.

Det er hjuloppheng foran som må sjekkes grundig. Her er det fester for styrestag, samt stag og armer i hjulopphenget som gjerne har slark i festepunktene.

I tillegg vi ødelagte drivakselmansjetter gjerne gi følgeskader på drivleddene. Og den store, tunge X5 skal også sjekkes for slitasje på bremsene.

I 2012-undersøkelsen til Dekra går 59,5 % av bilene med 100-150 000 km gjennom uten anmerkninger, mot 58,9 % for snittet av bilklassen. 18,3 % av X5 har større mangler, mot 15,6 % for snittet.

Bilhjelpsstatistikken til tyske ADAC viser at det på denne generasjonen X5 først og fremst er feil med turbolader, automatgir, motorstyring og innsprøytning som gjør at X5 stopper underveis.

Britiske Warranty Direct og What Car sier at du skal sjekke om det er feil med innsprøytning og innsugsmanifold. Det er flest kunder som vil ha utbedret elektriske feil, fulgt av bremser og drivstoffsystem.

Fortsatt et bra utvalg

Det er et greit utvalg av BMW X5 på markedet per oktober 2012. Da vi sjekket, var fordelingen ca. 25 % bensin og 75 % diesel.

KLASSISK BMW: Ikke mye dill på førerplassen, selv om utseendet ikke er helt moderne lenger.

KLASSISK BMW: Ikke mye dill på førerplassen, selv om utseendet ikke er helt moderne lenger.

Bensinmodellene er i all hovedsak 3,0i og utvalget er desidert størst for årsmodell 2000-2003.

Bilene i denne årsklassen har stort sett kjørelengde over 150 000 kilometer Prisen starter da på rundt 160 000 kroner og går opp mot 230 000,-.

Faceliftversjonen fra 2004-2006 ligger fra ca. 340 000 til 380 000,-.

Det er langt flere dieselversjoner fra 2000-2003 å velge mellom, kjørelengden går fra 150 000 til 230 000 kilometer. Her starter prisen rundt 200 000 kroner og flater ut ved 300 000 kroner.

Utvalget av faceliftversjonen 2004-2006 med diesel er omtrent det samme som av de tidlige årsmodellene.

Prisene her varierer mellom ca. 280-470 000,- og du finner godt med biler med kilometerstand mellom 100-150 000.

Les også:

Quiz: Hva kan du om SUV-er?

2012 2013 - Her er de beste vinterdekkene

De beste nye SUV-ene vi har testet

Se flere saker fra: Stor guide: Priser og vanlige feil på bruktbiler Se flere saker fra: Nå kan luksus-SUVen bli din
En solid tysker

Klikk bruktbilguide: Audi A4 2001-2007

En solid tysker
Klaff i første forsøk

Bruktbilguide: BMW Z3 1996-2001

Klaff i første forsøk
Holder seg fortsatt bra

Bruktbilguide: BMW X5 2000-2006

Holder seg fortsatt bra
Slik kjøper du brukt BMW Z4

Bruktbilguide: BMW Z4 2003-2007

Slik kjøper du brukt BMW Z4
Sjekk dette før du kjøper brukt Mondeo

Bruktbilguide: Ford Mondeo 2001-2007

Sjekk dette før du kjøper brukt Mondeo
Focus er Golfs sterkeste konkurrent

Bruktbil: Ford Focus 2004-2011

Focus er Golfs sterkeste konkurrent
Lydmesteren

Bruktbilguide: Ford Focus ST, 2004 - 2009

Lydmesteren
En tøffing

Bruktbilguide Jeep Grand Cherokee 1998-2004

En tøffing
Den nye roadsterklassikeren

Bruktbiltest: Mazda MX-5 1990-2010

Den nye roadsterklassikeren
Rimelig, leken og lettkjørt bruktbil

Bruktbil: Mazda3 2004-2009

Rimelig, leken og lettkjørt bruktbil
Mazdas høydepunkt

Bruktbilguide: Mazda 6 2002-2007

Mazdas høydepunkt
Komfortabel roadstervenn

Bruktbilguide: Mercedes-Benz SLK 1996-2010

Komfortabel roadstervenn
Billig luksus-SUV, men vær varsom

Bruktbilguide: Mercedes ML 1998-2005

Billig luksus-SUV, men vær varsom
Masse bil for pengene

Bruktbilguide: Opel Astra 2004-2010

Masse bil for pengene
Store valgmuligheter

Bruktbilguide Peugeot 307 2001-2007

Store valgmuligheter
To tonn sportsbil

Bruktbilguide: Porsche Cayenne 2003-2009

To tonn sportsbil
Best som brukt

Bruktbiltest: Saab 9-3 2002-2012

Best som brukt
Fornuften selv

Bruktbilguide: Skoda Octavia 2005-2012

Fornuften selv
Bruktguide: Subaru Impreza WRX

Bruktbilguide: Subaru Impreza GT, WRX & STI

Bruktguide: Subaru Impreza WRX
Allsidig mini-SUV

Bruktbilltest: Subaru Forester 2003-2007

Allsidig mini-SUV
Det sikre vintervalget

Bruktbilguide: Subaru Legacy og Outback 2004-2009

Det sikre vintervalget
Det tryggeste bruktbilkjøpet

Bruktbiltest: Toyota Avensis 2003-2008

Det tryggeste bruktbilkjøpet
Sist og best

Bruktbilguide Toyota Corolla 2001-2007

Sist og best
Slik gjør du et bruktkupp på Passat

Bruktbilguide: VW Passat 2001-2005

Slik gjør du et bruktkupp på Passat
God bruktbil, men dette skal du sjekke nøye

Bruktbil: Volkswagen Golf V 2004-2008

God bruktbil, men dette skal du sjekke nøye
Kompakt komfort

Bruktbilguide VW Golf 4 1998-2003

Kompakt komfort
Vinterens drømmebil

Bruktbilguide: Volvo XC70 2001-2007

Vinterens drømmebil
Folkelig luksus-SUV

Bruktbil: Volvo XC90 2003-2012

Folkelig luksus-SUV

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning