Bruktbilguide:

Kule, brukte roadsterperler

Lyst på en sportslig toseter som ikke ruinerer deg? Les dette.

Sist oppdatert

Modellhistorikken

BMW Z3

  • 1996: Lansering av Z3 med firesylindrede motorer; 1,8l/115 hk og 1,9l/140 hk.
  • 1997: Z3 2,8 med sekser på 193 hk, M Roadster med 321 hk.
  • 1998: Ny 1,9l/118 hk erstatter 115 hk.
  • 1999: Facelift med ny hekk, toliter med 150 hk. Coupé og M Roadster uten endringer.
  • 2000: 2,2l/170 hk og 3,0l/231 hk erstatter 2,8l.
  • 2002: Etterfølgeren Z4 lanseres.

BMW Z4

  • 2002: Z4 lanseres i oktober med to seksere; 2,5i/192 hk og 3,0i/231 hk
  • 2003: Begge motorer også med Steptronic automatgir. I oktober 2,2i/170 hk
  • 2005: Lansering av 2,0i/150 hk i april
  • 2006: Teknisk og optisk facelift i mars. Nye modellvarianter 2,5i/177 hk, 2,5si/218 hk, 3,0si/265 hk, M Roadster/343 hk. Z4 Coupé lanseres i juni
  • 2007: Efficient Dynamics-systemer innføres på Z4 i september
  • 2008: Produksjonen innstilles i august for denne generasjonen av Z4

Mercedes SLK

  • 1996: Lansering på sommeren som SLK 200 og SLK 230 Kompressor
  • 1997: Sidekollisjonsputer og bremseassistent
  • 2000: Facelift, sekstrinns girkasse og modifiserte motorer, SLK 200 Kompressor og SLK 320 med V6-motor.
  • 2001: SLK 32 AMG med V6-kompressormotor og 354 hk
  • 2004: Ny SLK på vårparten. Modellvarianter 200K/163 hk, 350/272 hk og 55 AMG/360 hk
  • 2005: SLK 280/231 hk i juni
  • 2008: SLK 200 K/184 hk erstatter 163 hk, SLK 350/305 hk

Mazda MX-5

  • 1990: Lansering med 1,6l/115 hk
  • 1994: Facelift, 1,9-liter med 131 hk
  • 1995: 1,6-liter med 90 hk
  • 1998: Ny MX-5-versjon. Nye motorer med 90 og 140 hk. Vippelykter erstattes av faste hovedlys. Bakrute av glass med varmetråder, større bagasjerom
  • 2001: Facelift, mulighet for automatgir med 139 hk, 146 hk sportsversjon med sekstrinns girkasse
  • 2005: MX-5 debuterer i 3. generasjon på høsten. 1,8/126 hk og 2,0/160 hk
  • 2007: Roadster-Coupé med elektrisk foldetak kommer som tilleggsversjon i januar
  • 2008: Mindre teknisk og optisk facelift

Porsche Boxter

  • 1996: Lansering med 2,5l/204 hk (type 986)
  • 1999: 2,7l/220 hk overtar som basismotor. Lansering av Boxster S med 3,2l/250 hk
  • 2002: Facelift med nye luftinntak på siden, modifisert front og hekkspoiler. Boxster med 228 hk, Boxster S med 260 hk
  • 2004: Ny Boxster (type 987) i oktober. Ny førerplass, tekniske og designmessige endringer,7/240 hk, S 3,2/280 hk
  • 2006: Modifiserte motorer i august: 2,7/245 hk og S 3,4/295 hk
  • 2008: Mot slutten av året facelift (type 987/2). Nye motorer: 2,9/255, S 3,4/310 hk

Den klassiske toseters roadster-dilla ble vekket til live igjen rundt 1990 - av Mazda MX-5. Dermed fikk verdens øvrige bilfabrikker det plutselig usedvanlig travelt, for Mazda viste at det var penger å tjene på nisjebilen.

Slik kjøper du bruktbil.

Bruktbilene under 200.000

Bruktbilene du antagelig bør unngå

Markedet flommet raskt over av nye modeller. Mange er forglemmelige, men de beste er attraktive også i dag.

Selv i Norge finnes det godt utvalg av særlig MercedesSLK, Porsche Boxster, BMW Z3/Z4 og Mazda MX-5. Se utdypende bruktanalyser under. Her er hva de koster de nå, samt sterke og svake punkter:

BMW Z3/Z4

Det ligger i skrivende stund 17 stykker BMW Z3 til salgs på Finn.no.

Prisene starter på rundt 90 000 kroner. Da får du en tidlig modell med 1,9-liter og nærmere 200 000 kilometer på telleren. Den dyreste koster over 300 000 kroner. Da får du en ekte M-bil med 321 hester.

PLUSS: Lettkjørt og manøvrerbar, sportslige veiegenskaper, bra fjæringskomfort, enkel kalesjeløsning, presis girkasse, sekssylindrete motorer med bra temperament

MINUS: Middelmådig kvalitetsfølelse og finish (Z3), middels vridningsstabilitet i karosseriet (Z3), mye vindstøy, lite bagasjerom

Mercedes SLK

Mercedes SLK-er er det mange av. De starter på drøyt 100 000 kroner for en førstegenerasjons 200. De dyreste førstegenerasjonsbilene koster rett over 200 000 (200 Kompressor med lav kilometer). Generasjon to starter rett under 300 000 kroner.

PLUSS: Smart takløsning som passer alle årstider, lite vindstøy, stort bagasjerom som coupé, livlige veiegenskaper, bra pålitelighet

MINUS: Relativt dyr, ukomfortable seter (før 2000), enkelte billige interiørløsninger (første generasjon), lite bagasjeplass som roadster

Mazda MX-5

En av fordelene med Mazda MX-5 er den lave prisen. Et greit eksemplar av første generasjon koster fra 50 000 kroner. Det finnes flere spesialversjoner som koster litt mer, men trolig holder de seg også bedre i pris. Annen generasjon tilbys fra 100 000 til 200 000 kroner.

PLUSS: Livlige veiegenskaper, lettkjørt, solid kvalitet, presis girkasse, friske motorer, bra karosseristivhet

MINUS: Plastvindu i kalesje (til 1998), middelmådig komfort, lite bagasjerom, få stuverom

Porsche Boxter

For rett over 200 000 kroner kan du bli eier av en eldre Porsche Boxster med rundt 100 000 kilometer på telleren.

Hvis du er på jakt etter en 2,7-liter, må du belage deg på å betale over 300 000 kroner. S-modellene koster fra rundt 350 000 kroner. Annen generasjon starter på rundt 550 000 kroner for en 2,7-liter

PLUSS: Rommelig toseter, praktisk kalesje, stram, men harmonisk fjæring, god stabilitet, sportslige veiegenskaper, presis styring

MINUS: Lavt nivå på standardutstyr, smale seter, høye driftsutgifter, middels kvalitetsnivå innvendig

Denne saken ble første gang publisert 31/05 2010, og sist oppdatert 28/06 2017.

Les også