Bruktbil VW Passat 2005-2013

Nå skal du kjøpe denne bilen brukt

Priser fra rundt 60 000 kroner.

VW Passat, barn i baksete. barn i bil
VW Passat, barn i baksete. barn i bil Foto: Øyvind Jakobsen
Sist oppdatert

De siste ti årene har VW Passat vært en av de aller mest populære familiebilene på markedet. Nummer én på salgsstatistikken i 2006 og 2007, nummer 2 i 2011 og nummer 3 i 2005, 2008 og 2012 sier sitt.

VW Passat har en litt spesiell modellhistorikk. Bilen debuterte i 2005, og en ny versjon kom på markedet som 2011-modell. Men selv om karosseriet var nytt, bruker de to Passat-utgavene samme tekniske basis.

Uavhengig av versjon; VW Passat er en av målestokkene blant mellomklassestasjonsvognene, med Ford Mondeo, Hyundai i40, Peugeot 508 og Toyota Avensis som typiske konkurrenter.

 På Paris-utstillingen i oktober 2014, lanserte VW en helt ny Passat-modell. Slik trenden har vært med VWs nylanseringer de siste årene, får du en langt mer moderne bil, uten at prisen skyter voldsomt i været. Det presser igjen bruktbilprisene, særlig på nyere årsmodeller. Dermed kan VW Passat være et ekstra gunstig bruktbilkjøp i lang tid fremover.

Gjennom årene har VW Passat gjennomgått en betydelig teknisk oppgradering, spesielt på motorfronten.

Det som begynte med lett alderstegne bensinmotorer og nøysomme, men støyende dieselmotorer, har endt opp med moderne bensinturbomotorer og langt mer kultiverte dieselmotorer. 2008 er et viktig årstall i den sammenhengen: Da byttet VW gradvis ut dieselmotorer fra gammel pumpedyseteknikk, til moderne common rail.

TETT PÅ: Liten avstand frem til frontruten, gjør VW Passat oversiktlig fra førerplass.
TETT PÅ: Liten avstand frem til frontruten, gjør VW Passat oversiktlig fra førerplass. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Ny versjon høsten 2010

Også på utstyr, interiør og kvalitetsopplevelse er VW Passat gradvis blitt bedre. Her er selvfølgelig det nye karosseriet fra 2011-modell et viktig vannskille, men også de senere årsmodellene av den første versjonen gir et mer forseggjort inntrykk.

Sjekkpunkter

  • Hjuloppheng
  • Drivakselmansjetter
  • Funksjon på DSG-girkasse
  • Styring
  • Bremser
  • Elektriske komponenter
  • Oppdateringer for aktuell bil

Det er også viktig å holde tunga rett i munnen når du vurderer de ulike utstyrsversjonene av VW Passat, for det er tidvis store forskjeller. En Highlineversjon blir aldri feil, men siden ekstrautstyr kan tilpasses individuelt på Passat, er det viktig å sjekke at bilen har det utstyret som er viktig for deg. I tillegg har det vært kampanjemodeller med bra utstyrspakker.

Som seg hør og bør for en bestselger gjennom mange år, har vi kjørt bøttevis av tester på VW Passat opp gjennom årene. De viktigste finner du lenker til i denne artikkelen og der finner du dybdeinformasjon om den aktuelle bilen.

Fellesnevneren for alle testene er at VW har klart å holde Passat på eller nær toppen blant de typiske familiestasjonsvognene i alle disse årene. Det finnes biler som er større, bedre utstyrt eller gunstigere priset. Men VW Passat er grunnleggende kompetent, med trygge veiegenskaper, konkurransedyktige motor/girkasser, en følelse av kvalitet. I tillegg er den en av få biler i denne klassen med 4WD-versjon. Dessuten har den godt resultat i kollisjonstesten fra EuroNCAP.

4WD: I 4Motion-systemet er det en Haldex-kobling (flerplate-clutch) som overfører drivkrefter til bakhjulene når elektronikken registrerer glatt føre.
4WD: I 4Motion-systemet er det en Haldex-kobling (flerplate-clutch) som overfører drivkrefter til bakhjulene når elektronikken registrerer glatt føre. Foto: Volkswagen

Mange Passat med firehjulsdrift

Med bestselgerstatus i mange år, finnes det selvsagt et stort utvalg av brukte VW Passat på markedet. Da vi sjekket markedssituasjonen i oktober 2014, var det snaut 900 biler av årsmodell 2006-2013.

Det er dieselmotor (93 %) og stasjonsvogn (90 %) som ikke overraskende dominerer. Og vil du ha stasjonsvogn med 4WD, er brukt Passat et godt sted å lete; rundt hver fjerde bil er 4Motion-versjon.

En god del av modellene med firehjulsdrift har 2,0 TDI-motor med 170 hk. Vi kjørte test av denne kombinasjonen både i 2010 og da bilen kom med facelift i 2011.

På motorfronten er det to dieselmotorer som dominerer. 2,0-literen på 140 hk står i rundt 40 % av bilene. Vi testet Passat med den motoren som 2008-modell og kjørte faceliftversjonen på 6000 km langtest i 2011.

Hvis du ikke har det så travelt, kan også de to dieselversjonene med 105 hk være aktuelle. 1,9 TDI (15 %) satt i VW Passat fra 2005 til oktober 2008, mens 1,6 TDI common rail (28 %) kom på plass i august 2009. Vi kjørte test av VW Passat 1,6 TDI i 2011.

TRE PÅ TUR: Her er tre barn på plass i baksetet i VW Passat. Livlig, men det går.
TRE PÅ TUR: Her er tre barn på plass i baksetet i VW Passat. Livlig, men det går. Foto: Øyvind Jakobsen

Stor prisvariasjon

Det er selvsagt stor variasjon i prisene. Du kan bli eier av VW Passat for rundt 60 000 kroner, da eldre utgaver med 200 000 km eller mer. I andre enden går nesten nye 4Motion-utgaver for godt over 400 000 kroner.

Vi har i hovedsak sett på prisbildet for stasjonsvogner, 2008-modeller med 100-150 000 kilometer og 2011-modeller med 50-100 000 kilometer på telleren.

VW Passat 1,9 TDI 2008-modell koster fra ca. 110-150 000 kroner. Vil du ha 2,0 TDI med 140 hk er prisområdet ca. 120-170 000 kroner. 4Motion-versjon ligger mellom 150-200 000 kroner.

Faceliftversjonen som kom som 2011-modell med lavere kilometerstand er naturligvis dyrere: Her koster 1,6 TDI ca. 165-205 000 kroner, 2,0 TDI med 140 hk må du betale mellom 200-275 000 kroner for. Og skal det være 4WD, ligger 4Motion på 270-330 000 kroner.

Bensinmotor er en raritet i VW Passat, men det finnes et lite utvalg av nyere biler med 1,4 TSI med 122 hk. En kultivert motor som passer bra i VW Passat. Her fant vi årsmodell 2011-12 med kjørelengde mellom 30-150 000 km og priser mellom 190-280 000 kroner.

Mange nordmenn liker firehjulsdrevne stasjonsvogner med SUV-aktig pynt og ekstra bakkeklaring. Her kom Alltrack-versjonen av VW Passat inn som et godt alternativ i 2012, med blant annet tre centimeter mer bakkeklaring skal den klare dårlige veier litt bedre.

Vi kjørte test av både den rimelige versjonen med 140 hk og den dyrere versjonen med 170 hk, begge med godt resultat. I og med at det er en relativt fersk modell er utvalget moderat, og prisene i området 370-460 000 kroner.

I MINSTE LAGET: Med 1,6-liters dieselmotor har ikke VW Passat mer krefter enn du trenger.
I MINSTE LAGET: Med 1,6-liters dieselmotor har ikke VW Passat mer krefter enn du trenger.

Ikke helt problemfri

Våre bruktbilkilder har noen punkter de anbefaler deg å være observant på om en brukt VW Passat står på handlelisten, men sjansen for å komme hjem med en god bruktbil er stor.

Hos tyske Dekra får VW Passat med kjørelengde 50-100 000 km karakteren «tilfredsstillende». Den ligger omtrent på samme nivå som øvrige mellomklassebiler; 84,5 % går gjennom den tekniske kontrollen uten feil, mot 82 % for klassen. 8,4 % har større feil, mot gjennomsnittet på 9,8 %.

For biler med 100-150 000 kilometer, gjør Passat det noe bedre i forhold til andre mellomklassemodeller. Bilen får karakteren «god». 77,1 % går gjennom kontrollen uten feil, mot 69,1 % for klassen. 12,7 % av Passatene har større feil, mot 17,2 % for øvrige mellomklassebiler.

Dekra tipser om slitasje i hjuloppheng (innfesting av tverrarmer) på biler med over 50 000 km, feil på drivakselmansjetter når bilen passerer 100 000 km og generelt sett bremseslitasje, rust på panser og feil med spyleropplegg for frontlys.

Hos britiske What Car deler de tyskernes bekymring når det gjelder hjuloppheng, og nevner i tillegg feil på servostyring samt en sjekk av at alt elektrisk er i orden. Du skal også kontrollere at «din» Passat har vært gjennom serviceinnkallinger for utbedring av eventuelle feil og mangler som fabrikken har oppdaget underveis.

HYTTEVERSJONEN: VW Passat Alltrack har litt mer pynt og noen centimeter ekstra bakkeklaring.
HYTTEVERSJONEN: VW Passat Alltrack har litt mer pynt og noen centimeter ekstra bakkeklaring.

Anbefalte motorversjoner

1,6 TDI/105 hk: Dieselmotor med pen gange, men moderat kraft. Forbruk: 0,5-08 l/mil.

2,0 TDI/140-170 hk: Dieselmotor med god trekkraft og bra akselerasjon, spesielt i 170 hk-utgave. Merk stor positiv forskjell i gange og kraftutvikling etter overgang til common rail i løpet av 2008. Forbruk: 0,55-0,9 l/mil.

1,4 TSI/122 hk: Stillegående og harmonisk bensinturbo med gode ytelser. Forbruk: 0,6-0,9 l/mil.

Modellhistorikk

2005: VW Passat (B6-versjon) blir introdusert som sedan i mars og stasjonsvogn i august. Viktigste motorer, bensin: 1,6/102 hk og 2,0 FSI/150 hk. Diesel: 1,9 TDI/105 hk, 2,0 TDI/140 hk og 2,0 TDI/170 hk.

2007: Nye bensinmotorer; 1,4 TSI/122 hk og 1,8 TSI/160 hk i oktober.

2008: I januar bytter 2,0 TDI innsprøytningsteknikk fra pumpedyse til common rail. I oktober skiftes 1,9 TDI med 2,0 TDI CR og 110 hk.

2009: I august kommer 1,6 TDI CR/105 hk.

2010: Produksjonen av Passat B6 avsluttes i juli. Ny Passat (B7-versjon) lanseres på Paris-utstillingen i oktober. Teknisk er bilen lik B6, men har nytt karosseri. Viktigste motorer, bensin: 1,4 TSI/122 hk, 1,8 TSI/160 hk. Diesel: 1,6 TDI/105 hk, 2,0 TDI/140 og 170 hk.

2012: VW Passat Alltrack lanseres på våren, bensinmotorer på 160 og 210 hk, og diesel med 140 og 170 hk.

2014: Ny VW Passat lanseres på Paris-utstillingen i oktober.

Denne saken ble første gang publisert 01/12 2014, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også