Bruktbil: Volvo XC90 2003-2012

Folkelig luksus-SUV

Volvo XC90 er en av de mest suksessfulle store SUV-modellene i Norge. Det gir et bredt bruktbilutvalg, der mange biler har gått langt.

En Volvo XC90 er som skapt for vinterbruk i Norge

En Volvo XC90 er som skapt for vinterbruk i Norge

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Svært gode plassforhold, praktisk syvseters versjon, meget god førerkomfort, trygge veiegenskaper, relativt forbruksvennlig dieselmotor

- Moderat motorkraft med diesel, stor snudiameter, middels kvalitet/finish, lite dynamiske veiegenskaper

Volvo XC90 var bilen som tok SUV-bølgen ut til de brede lag av folket. Da den kom på markedet sent i 2002 som 2003-modell, var fortsatt SUV noe for de spesielt interesserte. Men med Volvos brede appell og mer folkelige om ikke direkte billige priser, gjorde Volvo XC90 vei i vellinga.

Allerede da Vi Menn Bil testet Volvo XC90 mot de viktigste konkurrentene i januar 2003, var det klart hvilke egenskaper som skulle gjøre bilen til en stor salgssuksess:

Det var blant annet det store plasstilbudet som fristet. Volvo XC90 har stor bagasjeplass og svært baksete som femseter.

Går du for syvseters versjon - som er en slager hos mange barnefamilier - får du en positiv overraskelse siden de to ekstrasetene faktisk er brukbare.

Førerplass er glansnummer

Volvo XC90 tar også sitt vanlige svenske glansnummer når det gjelder sittestilling og førerposisjon. Her er bilen klasseledende, noe ikke minst de svært behagelige setene sørger for.

SNØFRISK: Selv om Volvo XC90 ikke er noen offroader, tåler den snøføre på småveier uten å mukke.

SNØFRISK: Selv om Volvo XC90 ikke er noen offroader, tåler den snøføre på småveier uten å mukke.

Da bilen kom på markedet som 2003-modell var det med de velkjente femsylindrete motorene i bensin- og dieselversjon, samt rekkesekseren T6 med turboladning.

Sjekkpunkter

  • Bremseslitasje
  • Slitasje på styring
  • Slitasje på forhjulsoppheng
  • Elektronikkfeil
  • Støy og ulyd fra interiør/hjuloppheng
  • Service/eierhistorikk

Det er femmerdieselen som spiller førstefiolin på motorfronten, selv om det også finnes noen 2,5T med den 210 hk sterke bensinturboen, særlig i de første årgangene.

Sekserne og V8-versjonen spiller kun outsiderroller på bruktmarkedet.

Du får på ingen måte noen rask bil med verken 163 hk - eller 185 hk -versjonen av den 2,4-liters dieselfemmeren.

Derimot har den nok av det som er viktigst for XC90-kundene: Tilstrekkelig dreiemoment på lave og midlere turtall.

De aller fleste Volvo XC90 er solgt med automatgir, noe som passer dieselmotoren svært godt.

Bedre 4WD fra 2005

Volvo XC90 er utstyrt med en Haldexkobling for firehjulsdrift, noe som tilsier at bilen i utgangspunktet er forhjulsdreven, men at bakhjulene kobles inn når forhjulene begynner å spinne.

Det betyr at XC90 ikke er noen dynamisk opplevelse, men kjører som en tung og forhjulsdreven familiebil med litt ekstra skyv på bakhjulene ut av krappe svinger.

For de fleste er imidlertid problemfri bakkestart på glatt føre den viktigste bonusen av 4WD-systemt.

I årsmodellene 2003 og 2004 var Haldex'en lovlig treg, noe som blant annet første til at bilen kunne gli litt sidelengs ved start på glatt føre innen bakhjulene reagerte. Det ble forbedret fra årsmodell 2005 og fremover.

Få typefeil, men bør sjekkes

Fra bruktbilekspertenes verden er det noen hovedelementer som er verdt å ta med seg for en potensiell kjøper av brukt Volvo XC90: På slitasjefronten har den de vanlige "tung bil med automatgir"-punktene: Sjekk bremseslitasje, hjullager og spesielt tilstanden på foringer og stag i forhjulsopphenget, samt alt som har med styringen å gjøre.

Ryddig førermiljø i god Volvo-tradisjon

Ryddig førermiljø i god Volvo-tradisjon Foto: Terje Bjørnsen

Det er i første rekke de par første årsmodellene som har vært plaget med feil på elektronikk, samt støy og ulyder fra interiør og hjulsoppheng.

Fra faceliftversjonen kom som årsmodell 2006, skal finish- og kvalitetsproblemer av denne typen være mindre. Men Volvo XC90 var aldri like polert som BMW X5.

Hos britiske What Car får Volvo XC90 gode skussmål og man er mest opptatt av at bilen skal ha dokumentert historikk og både visuelt og kjøremessig være i bra skikk. Britene nevner at en tregstartet diesel kan være tegn på at innsprøytningsdysene er i ferd med å gi seg.

I Dekras 2014-undersøkelse gjør Volvo XC90 med 100-150 000 kilometer det omtrent som gjennomsnittet for SUV-modeller. 69,6 % går gjennom den tekniske kontrollen uten feil, mens 18,2 % har større feil eller mangler. Gjennomsnittet for SUV-er ligger på 70 % og 15,3 %.

Den hyppigste feilen hos Dekra er bremseslitasje eller ujevn bremsevirkning. 21,8 % av XC90-ene har anmerkning på bremsene, mot 12,5 % for klassen. I tillegg skal man sjekke styrestag for slakk og slitasje, sier Dekra.

Mange å velge mellom

Volvo XC90 er gjennom sin mangeårige popularitet en av de vanligste store SUV-modellene på markedet. Da vi sjekket markedssituasjonen i august 2014, var det i overkant av 180 biler til salgs på nett.

Av disse er snaut 90 % utstyrt med dieselmotor og i praksis har samtlige automat. Det er ingen tvil om at Volvo XC90-salget var best de første årene av levetiden og at det har stagnert etterhvert som modellen har blitt forbikjørt av nyere SUV-modeller.

Plassforholdene er gode i Volvo XC90

Plassforholdene er gode i Volvo XC90

De vanligste årsmodellene er fra 2003-2007 og det er flest biler med over 150 000 kilometer kjørelengde. En god grunn til å være ekstra nøye når du skal velge deg en brukt Volvo XC90.

Ser vi på bensinbiler med 100-200 000 km starter prisen på ca. 160 000 kroner og går opp til over 300 000 kroner. De dyreste får du til gjengjeld med den supre 4,4-liters V8-motoren.

Ser du etter dieselbiler med mellom 100-200 000 km, utgjør de over halvparten av det totale utvalget av brukte XC90. Prisen starter på 180-200 000 kroner og går opp til over 400 000 for de nyeste utgavene.

Anbefalte motorer

  • 2,4D/163 hk: Relativt forbrukssnill femsylindret dieselmotor med tilstrekkelig kraft. Forbruk 0,8-1,3 l/mil
  • D5/185 hk: Femsylindret dieselmotor med noe bedre ytelser enn 163 hk. Forbruk 0,85-1,3 l/mil
  • 2,5T/210 hk: Femsylindret bensinturbo med gode ytelser, men noe høyt forbruk. Forbruk 1,0-1,6 l/mil.

Modellhistorikk

  • 2002: Volvo XC90 lanseres som 2003-modell. Tre motorer; 2,4l/163 hk diesel, 2,5l/210 hk femsylindret bensinturbo og 2,9l/272 hk sekssylindret bensinturbo
  • 2004: Større tank, ny programvare for automatgir
  • 2005: Ny sekstrinns automat, raskere Haldexkobling gir kvikkere respons i 4WD-system, D5-versjon med 2,4l/185 hk dieselmotor, V8-versjon med 4,4l/315 hk.
  • 2007: Facelift med mindre kosmetiske endringer. 3,2l/238 hk sekssylindret bensinmotor erstatter 272 hk. Utstyrsversjon Sport med fastere understell og sportslig optikk.
  • 2011: D5 med 200 hk
  • 2009-2013: Mindre visuelle og designmessige endringer.
  • 2014: Produksjonen av Volvo XC90 stopper i juli etter 636 143 enheter. Produksjonen fortsetter i Kina for det kinesiske markedet som XC90 Classic. Ny modell vises i slutten av september.

Les mer:

Test Volvo XC90 2,5T 2003-modell

Volvo XC90 2,4D 2003

Volvo XC90 2,4D 2003 Foto: Terje Bjørnsen

Test Volvo XC90 2,4D 163 hk 2003-modell

Test Volvo XC90 D5 185 hk 2007-modell

Test Volvo XC90 V8 2005-modell

Bruktbilguide: BMW X5 2000-2006

Kvalitetsrapport for SUV

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Stor guide: Priser og vanlige feil på bruktbiler Se flere saker fra: Nå kan luksus-SUVen bli din
En solid tysker

Klikk bruktbilguide: Audi A4 2001-2007

En solid tysker
Klaff i første forsøk

Bruktbilguide: BMW Z3 1996-2001

Klaff i første forsøk
Holder seg fortsatt bra

Bruktbilguide: BMW X5 2000-2006

Holder seg fortsatt bra
Slik kjøper du brukt BMW Z4

Bruktbilguide: BMW Z4 2003-2007

Slik kjøper du brukt BMW Z4
Sjekk dette før du kjøper brukt Mondeo

Bruktbilguide: Ford Mondeo 2001-2007

Sjekk dette før du kjøper brukt Mondeo
Focus er Golfs sterkeste konkurrent

Bruktbil: Ford Focus 2004-2011

Focus er Golfs sterkeste konkurrent
Lydmesteren

Bruktbilguide: Ford Focus ST, 2004 - 2009

Lydmesteren
En tøffing

Bruktbilguide Jeep Grand Cherokee 1998-2004

En tøffing
Den nye roadsterklassikeren

Bruktbiltest: Mazda MX-5 1990-2010

Den nye roadsterklassikeren
Rimelig, leken og lettkjørt bruktbil

Bruktbil: Mazda3 2004-2009

Rimelig, leken og lettkjørt bruktbil
Mazdas høydepunkt

Bruktbilguide: Mazda 6 2002-2007

Mazdas høydepunkt
Komfortabel roadstervenn

Bruktbilguide: Mercedes-Benz SLK 1996-2010

Komfortabel roadstervenn
Billig luksus-SUV, men vær varsom

Bruktbilguide: Mercedes ML 1998-2005

Billig luksus-SUV, men vær varsom
Masse bil for pengene

Bruktbilguide: Opel Astra 2004-2010

Masse bil for pengene
Store valgmuligheter

Bruktbilguide Peugeot 307 2001-2007

Store valgmuligheter
To tonn sportsbil

Bruktbilguide: Porsche Cayenne 2003-2009

To tonn sportsbil
Best som brukt

Bruktbiltest: Saab 9-3 2002-2012

Best som brukt
Fornuften selv

Bruktbilguide: Skoda Octavia 2005-2012

Fornuften selv
Bruktguide: Subaru Impreza WRX

Bruktbilguide: Subaru Impreza GT, WRX & STI

Bruktguide: Subaru Impreza WRX
Allsidig mini-SUV

Bruktbilltest: Subaru Forester 2003-2007

Allsidig mini-SUV
Det sikre vintervalget

Bruktbilguide: Subaru Legacy og Outback 2004-2009

Det sikre vintervalget
Det tryggeste bruktbilkjøpet

Bruktbiltest: Toyota Avensis 2003-2008

Det tryggeste bruktbilkjøpet
Sist og best

Bruktbilguide Toyota Corolla 2001-2007

Sist og best
Slik gjør du et bruktkupp på Passat

Bruktbilguide: VW Passat 2001-2005

Slik gjør du et bruktkupp på Passat
God bruktbil, men dette skal du sjekke nøye

Bruktbil: Volkswagen Golf V 2004-2008

God bruktbil, men dette skal du sjekke nøye
Kompakt komfort

Bruktbilguide VW Golf 4 1998-2003

Kompakt komfort
Vinterens drømmebil

Bruktbilguide: Volvo XC70 2001-2007

Vinterens drømmebil
Folkelig luksus-SUV

Bruktbil: Volvo XC90 2003-2012

Folkelig luksus-SUV

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag