Bruktbil stasjonsvogn

Stasjonsvogner med ekstra bakkeklaring og 4WD, fra 120 000 kroner

Vi viser deg hvordan.

Sist oppdatert

I mange tester oppgjennom årene, har vi gjentatt vår entusiasme for stasjonsvogner med firehjulsdrift og ekstra bakkeklaring.

Du får det beste av to verdener; personbilens komfort og veiegenskaper, kombinert med SUV-modellenes evne til å ta seg frem på dårlig vei.

Og selv om mange ikke vil innrømme det: Tøffe stylingdetaljer som roper «aktiv livsstil», er også en del av appellen ved denne biltypen.

På bruktmarkedet er selvfølgelig slike biler ekstra populære. De koster mer enn de normale utgavene med firehjulsdrift. Så før du bestemmer deg for at dette er «din» biltype, vær sikker på at utseende og egenskaper forsvarer prisen.

Vi har sett nærmere på fem attraktive utgaver av de høye stasjonsvognene med 4WD.

SUV-PYNT: Allroad-staffasjen gjør utgangspunktet, stasjonsvognversjonen av A4, godt.
SUV-PYNT: Allroad-staffasjen gjør utgangspunktet, stasjonsvognversjonen av A4, godt. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Audi A4 Allroad – snobbete

Allroad-utgaven får det beste ut av Audi A4, skrev vi da vi testet bilen i 2009.

Da tenkte vi spesielt på veiegenskaper og kjørekomfort på dårlig vei – der en vanlig Audi A4 quattro kan bli vel stram, har Allroad den ekstra fjæringsveien som kreves.

Siden Audi A4 Allroad har vært en populær biltype i Norge, er også utvalget av bruktbiler godt. De rimeligste Audi A4 Allroad-versjonene går for 250-300 000 kroner. Da får du en bil med 100-150 000 km på telleren.

Kan du legge 300-350 000 på bordet er det gjerne 2010-2011-modeller med ca. 70-100 000 km som gjelder.

Vanligste motor er VW-konsernets velprøvde toliters diesel med 143 og 170 hk. Nyere utgaver finnes også i effektversjoner med 163 og 177 hk, samt automatgir.

Teknisk sett er Audi A4 Allroad svært lik Audi A4, som har fått god omtale i vår bruktbiltest.

Subaru Outback – rimelig

SJELDEN: En bokserdiesel er sjelden kost, og kom helt mot slutten av levetiden i denne Outback-versjonen.
SJELDEN: En bokserdiesel er sjelden kost, og kom helt mot slutten av levetiden i denne Outback-versjonen. Foto: Foto: Petter Handeland

«En perfekt norgesbil» var tittelen på vår langtest av Subaru Outback 2,0D i 2009.

Etter å ha kjørt vårt ganske land på kryss og tvers i 11 000 kilometer, var vi imponert både over bilens allsidige egenskaper og den da nye toliters diesel-boksermotoren.

Du kan også få den med 2,5-liters bensinmotor i kombinasjon med automatgir.

Forrige generasjon Subaru Outback (2004-2009) kan du skaffe deg relativt rimelig. Mellom 120-170 000 kroner kan du få tak i brukbar bil med bensinmotor. Vil du ha bil med dieselmotor eller lav kjørelengde, ligger prisen rundt 200-220 000 kroner.

Les vår bruktbiltest av Subaru Outback for flere detaljer.

VW Passat Alltrack – nyest

Av merkene i VW-konsernet, var VW sist ut med å lage en litt røffere stasjonsvogn. Da VW Passat Alltrack kom i 2012, var vi godt fornøyd med hva VW hadde fått til.

GRUSKONGE: VW Passat Alltrack trives godt på løst og smårøft underlag.
GRUSKONGE: VW Passat Alltrack trives godt på løst og smårøft underlag. Foto: Petter Handeland

Kjører du småturer med lett bil, holder versjonen med 140 hk. Er du mer på langtur og har last i bilen, er 170 hk rett valg. Her får du også DSG-girkasse.

Selv om VW Passat Alltrack er ganske fersk, finnes det er bra utvalg som bruktbil. Riktignok fortsatt ganske dyre – det kan endre seg etter hvert som lignende versjoner av nye VW Passat kommer på markedet.

For de rimeligste versjonene må du regne med å betale fra 350-400 000 kroner. Utvalget er bedre i prisområdet rundt 450 000 kroner, og velutstyrte, nesten nye utgaver går for over 500 000.

Alltrack er nesten identisk med VW Passat, og du finner mer informasjon i vår bruktbiltest av bilen.

Skoda Octavia Scout – fornuftig

Scout-modellen dukket opp i 2007 og ble umiddelbart et populært tillegg til 4WD-utvalget blant Octavia-modellene. 18 cm bakkeklaring og robust bekledning gjør Scout til et godt SUV-alternativ. I 2009 dro også Scout nytte av faceliften på Octavia.

Hvis du ikke har noe mot en bil med 100-150 000 km, er det et greit utvalg mellom 150-200 000 kroner. Faceliftversjoner med under 100 000 km starter rundt 250 000 kroner.

EKSTRA PYNT: Det hører hjemme på de høye stasjonsvognene. Også den snusfornuftige Skoda Octavia Scout.
EKSTRA PYNT: Det hører hjemme på de høye stasjonsvognene. Også den snusfornuftige Skoda Octavia Scout.

Mer detaljert informasjon om brukt Skoda Octavia Scout, får du i vår bruktbiltest.

Volvo XC70 – rommelig

Volvo XC70 er en litt røffere versjon av den rommelige stasjonsvognen. Et stort, kvadratisk bagasjerom tar 555–1580 liter, mens god benplass, stor bredde og rette karosserisider gjør at tre personer kan oppholde seg i baksetet.

Du finner flest Volvo XC70 med den 163 hk sterke femsylindrete dieselmotoren 2,4D. Den koster ca. 330–430 000 kroner med 100–150 000 km og 370–510 000 kroner med 50–100 000 km.

Du kan lese mer om Volvo XC70 i vår bruktbiltest.

BRATT: Normalt sett har Volvo XC70 lite å by på utenfor allfarvei, men hva gjør man ikke for fotografen.
BRATT: Normalt sett har Volvo XC70 lite å by på utenfor allfarvei, men hva gjør man ikke for fotografen.

Denne saken ble første gang publisert 26/11 2014, og sist oppdatert 28/06 2017.

Les også