Bruktbil: Ford Focus 2004-2011

Focus er Golfs sterkeste konkurrent

Ford Focus er den sterkeste konkurrenten til Golf. Den har både gode motorer, bra kvalitetsfølelse og fine kjøreegenskaper.

LITE FEIL: Focus sliter med noen småfeil, men dem er ikke hjemsøkt av noen alvorlige svakheter.

LITE FEIL: Focus sliter med noen småfeil, men dem er ikke hjemsøkt av noen alvorlige svakheter. Foto: FOTO: Ståle Frydenlund

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Gode kjøreegenskaper, fine motorer, lite feil

- Noe motorlyd fra 1,6-diesel, en del støy, mangler litt på fjæringskomfort

Første generasjon Ford Focus var nærmest en revolusjonerende bil da den kom. Et oppsiktsvekkende design og gode kjøreegenskaper gjorde Focus til en suksess. Den andre generasjonen ble lansert i 2004, og den videreutviklet de gode sidene. Focus er fortsatt blant de aller mest kjøreglade bilene i klassen, og denne generasjonen står ikke tilbake for konkurrentene når det kommer til materialkvalitet og ergonomi.

Her til lands finnes Focus hovedsakelig i to varianter: kombikupé og stasjonsvogn. Bilen ble også lansert som sedan og kabriolet, men de variantene er ikke spesielt lett tilgjengelig i Norge.

Kombimodellen har plassforhold som er på det jevne. Både baksete og bagasjerom rommer det som stort sett trengs av barn og bagasje. Har du behov for mer plass på jevnlig basis, kan det være en god idé å kikke nøyere på stasjonsvognen. Den har god bagasjeplass, og vil takle de fleste pakkeutfordringene du kaster etter den.

STØRRE PLASS: Hvis du trenger mer plass enn kombimodellen har, kan det lønne seg å ta en titt på stasjonsvognen.

STØRRE PLASS: Hvis du trenger mer plass enn kombimodellen har, kan det lønne seg å ta en titt på stasjonsvognen. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

God dieselmotor

Brukt Ford Focus

SJEKKPUNKTER

  • Rust i hjulbuer
  • Elektronikk
  • Gummilister rundt dører og vinduer

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

  • 1,6 100 hk: Akseptable ytelser og lett tilgjengelig. Forbruk: 0,6-1,1 l/mil
  • 1,6 TDCi 110 hk: Gode ytelser, lavt forbruk, noe støy. Forbruk: 0,4-0,7 l/mil
  • 2,5T 225 hk: Voldsomme ytelser og herlig motorlyd. Forbruk: 0,7-1,5 l/mil

Det er en stor overvekt av biler med dieselmotor på markedet. Stasjonsvogn er den vanligste karosserivarianten med ca. halvparten av bilene, fulgt av femdørs kombi med rundt 40 % av bruktmarkedet.

Den aller mest populære motoren er definitivt den 1,6-liters dieselmotoren på 90 eller 110 hester. Dette er den PSA-utviklede 1,6-literen som man også finner i søstermodellen til Focus, Mazda3, samt i en rekke andre biler fra flere merker. Femdørsversjon med diesel starter på ca. 60 000 kroner, mens du må ut med omtrent det samme for stasjonsvogn.

Dieselmotoren er både kultivert, sterk og relativt drivstoffgjerrig. Da den ble lansert, var den en av de desidert beste dieselmotorene på markedet. Den holder seg fortsatt godt, men støyer litt mer enn de nyeste dieselmotorene på markedet.

På bensinfronten er det sugemotoren på 1,6 liter og 100 hester som er den klart mest tilgjengelige. Den er som sugemotorer flest relativt tørst og med forholdsvis lavt dreiemoment sammenlignet med moderne turbomotorer. Utvalget er begrenset og både kombi og stasjonsvogn starter på ca. 60 000 kroner.

Vil du ha en nyere Ford Focus med under 100 000 km kjørelengde, er det et bra utvalg mellom ca. 80-120 000 kroner.

For de som liker ekstra krefter, finnes det en ST-versjon av Focus. Den har en 2,5-liters rekkefemmer fra Volvo som yter 225 hester. Den kjennetegnes av høyt dreiemoment, ditto forbruk og en fantastisk lyd. Mot slutten av bilens levetid kom det også en RS-versjon med voldsomme 305 hester fra den samme motoren. Og da alle trodde det var helt slutt, lanserte Ford en RS 500-modell med 350 hestekrefter. De to sistnevnte er imidlertid både sjeldne og ekstremt dyre her til lands.

Noen småfeil

VERSTINGVERSJON: For de som liker overflod av krefter, finnes det også en ST-versjon med 225 hester.

VERSTINGVERSJON: For de som liker overflod av krefter, finnes det også en ST-versjon med 225 hester. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Kvalitetsmessig ser Focus ut til å være godt skrudd sammen. Den får gjennomsnittlig karakter i Dekras mangelrapport. 80,3 prosent av bilene med en kilometerstand på mellom 50 og 100.000 gikk gjennom uten relevante mangler mot snittet på 78,7.

MODELLHISTORIKK

  • 2004: Andre generasjon lansert
  • 2005: ST-versjon lansert
  • 2006: Kabriolet lansert
  • 2007: EcoNetic-versjon lansert
  • 2008: Facelift. Oppdatert utseende og interiør. Powershift dobbelclutchkasse tilgjengelig.
  • 2009: RS-versjon lansert
  • 2010: RS500 lansert
  • 2011: Tredje generasjon lansert

For bilene som har gått lengre enn 100 000 kilometer, gjør Focus det også på linje med gjennomsnittet av kompaktklassen. 69,1 % av de kontrollerte Ford Focus er uten feil, mens snittet ligger på 66 %.

Feil på elektronikk og elektrisk anlegg ser ut til å være det største problemet til Focus. 29,9 % av bilene med 100-150 000 km prosent hadde slike anmerkninger, mot klassesnittet på 27,9 %. I de andre kategoriene ligger Focus et godt stykke under snittet.

Bilene kan ha problemer med rust i fremre hjulbuer. I tillegg har det vært rapportert om en del problemer med lekkasje fra diverse gummilister i dører og rundt vinduer. Som med mange andre nye biler er, ifølge tyske ADAC, problemer med motorstyringen en av de vanligste årsakene til driftsstans.

Les også:

De beste brukte kompaktbilene

Store motorer bruker ikke mer drivstoff enn små

Hold deg langt unna denne bilen

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Stor guide: Priser og vanlige feil på bruktbiler Se flere saker fra: Gode bruktbiler i kompaktklassen
En solid tysker

Klikk bruktbilguide: Audi A4 2001-2007

En solid tysker
Klaff i første forsøk

Bruktbilguide: BMW Z3 1996-2001

Klaff i første forsøk
Holder seg fortsatt bra

Bruktbilguide: BMW X5 2000-2006

Holder seg fortsatt bra
Slik kjøper du brukt BMW Z4

Bruktbilguide: BMW Z4 2003-2007

Slik kjøper du brukt BMW Z4
Sjekk dette før du kjøper brukt Mondeo

Bruktbilguide: Ford Mondeo 2001-2007

Sjekk dette før du kjøper brukt Mondeo
Focus er Golfs sterkeste konkurrent

Bruktbil: Ford Focus 2004-2011

Focus er Golfs sterkeste konkurrent
Lydmesteren

Bruktbilguide: Ford Focus ST, 2004 - 2009

Lydmesteren
En tøffing

Bruktbilguide Jeep Grand Cherokee 1998-2004

En tøffing
Den nye roadsterklassikeren

Bruktbiltest: Mazda MX-5 1990-2010

Den nye roadsterklassikeren
Rimelig, leken og lettkjørt bruktbil

Bruktbil: Mazda3 2004-2009

Rimelig, leken og lettkjørt bruktbil
Mazdas høydepunkt

Bruktbilguide: Mazda 6 2002-2007

Mazdas høydepunkt
Komfortabel roadstervenn

Bruktbilguide: Mercedes-Benz SLK 1996-2010

Komfortabel roadstervenn
Billig luksus-SUV, men vær varsom

Bruktbilguide: Mercedes ML 1998-2005

Billig luksus-SUV, men vær varsom
Masse bil for pengene

Bruktbilguide: Opel Astra 2004-2010

Masse bil for pengene
Store valgmuligheter

Bruktbilguide Peugeot 307 2001-2007

Store valgmuligheter
To tonn sportsbil

Bruktbilguide: Porsche Cayenne 2003-2009

To tonn sportsbil
Best som brukt

Bruktbiltest: Saab 9-3 2002-2012

Best som brukt
Fornuften selv

Bruktbilguide: Skoda Octavia 2005-2012

Fornuften selv
Bruktguide: Subaru Impreza WRX

Bruktbilguide: Subaru Impreza GT, WRX & STI

Bruktguide: Subaru Impreza WRX
Allsidig mini-SUV

Bruktbilltest: Subaru Forester 2003-2007

Allsidig mini-SUV
Det sikre vintervalget

Bruktbilguide: Subaru Legacy og Outback 2004-2009

Det sikre vintervalget
Det tryggeste bruktbilkjøpet

Bruktbiltest: Toyota Avensis 2003-2008

Det tryggeste bruktbilkjøpet
Sist og best

Bruktbilguide Toyota Corolla 2001-2007

Sist og best
Slik gjør du et bruktkupp på Passat

Bruktbilguide: VW Passat 2001-2005

Slik gjør du et bruktkupp på Passat
God bruktbil, men dette skal du sjekke nøye

Bruktbil: Volkswagen Golf V 2004-2008

God bruktbil, men dette skal du sjekke nøye
Kompakt komfort

Bruktbilguide VW Golf 4 1998-2003

Kompakt komfort
Vinterens drømmebil

Bruktbilguide: Volvo XC70 2001-2007

Vinterens drømmebil
Folkelig luksus-SUV

Bruktbil: Volvo XC90 2003-2012

Folkelig luksus-SUV

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning