Tekniske data

MITSUBISHI OUTLANDER 2,4 SPORT

  • Motor: R4, 2378 ccm
  • Ytelse: 160 hk - 5750 o/min
  • Dreiemoment: 216 Nm - 4000 o/min
  • Dekkdimensjon: 215/65 R16
  • Egenvekt: 1560 kg
  • Bagasjerom: 402/1705 liter
  • Forbruk EU-mix: 1,01 l/mil
  • 0-100 km/t: 11,2 sek
  • Toppfart: 191 km/t
  • Pris: 379 900 kroner

Mitsubishi Outlander kombinerer de tradisjonelle SUV-egenskapene med de positive sidene ved en mindre stasjonsvogn, og sammen med et godt førermiljø og et flott understellsoppsett er den en fryd å ratte.

Førerposisjonen er ryddig og oversiktlig, det er rikelig med plass, og det ser i tillegg pent ut. Plastbruken skjemmer imidlertid noe; hardplast gir aldri det samme inntrykket som litt mykere - og dyrere - materialer. Men en svært komfortabel sittestilling gjør at vi liker oss godt bak Outlander-rattet. Baksetene er også egnet for langstrakte personer på langtur, og kan selvfølgelig legges ned ved behov.

Også understellet bidrar til en komfortabel fremfart. Det sluker små og store ujevnheter på en overbevisende måte; selv vaskebrett-veier takles fint uten for mye støy og vibrasjoner. Men kjøreegenskapene er på ingen måte slappe. Outlander er lettkjørt og kvikk - om enn ikke helt på RAV4-nivå - og gir føreren gode tilbakemeldinger om hva som skjer. Svingete veier forseres elegant og med en god følelse av kontakt med veien og total kontroll over bilen.

Flott, stor firer

Den 2,4-liter store firesylindrede motoren gir med sine 160 hk den ekstra kraften som denne bilen fortjener. En automatkasse med mulighet for manuell overstyring er eneste girkassealternativ til denne, men disse passer hverandre som hånd i hanske. Girkassen sjalter raskt og mykt, og den fungerer så bra i automatmodus at vi ikke fant særlig grunn til å gire selv.

Outlanders størrelse bidrar til de flotte kjøreegenskapene. Men det er samtidig dette som er det største ankepunktet ved bilen. Om du har stort plassbehov, kan nok Honda CR-V eller Nissan X-Trail være et bedre valg. Lasteterskelen bak er også høyere enn det vi helst skulle se, men likevel akseptabelt for en SUV.

Testdata

  • 0-100 km/t: 11,6 sek
  • 70-100 km/t: 4,8 sek
  • 50-100 km/t: 7,7 sek
  • Støy 100 km/t: 69,0 dB

Øket komfort

2,4-literen koster ikke voldsomt mye mer enn samme bil med toliters motor, og heller ikke mye mer enn de nærmeste konkurrentene med mindre motor. Snittforbruket er en anelse høyere enn med toliteren, men det man får igjen i kraft og den økte komforten og tryggheten dette medfører, gjør at vi utpeker Outlander 2,4 Sport til vår SUV-sjef. Særlig når man i tillegg får med automatkassen på kjøpet.

Outlander får for øvrig enkelte endringer i 2005-versjonen. Utvendig får den ny front og hekk, nye sideskjørt og en liten hekkvinge. Nye aluminiumsfelger er også på plass. I tillegg får Outlander-familien en enda sterkere storebror: Outlander Turbo med en nedtrimmet versjon av Lancer Evo VIII-motoren. I Outlander yter den 202 hk og 303 Nm, toppfarten er 220 km/t og den gjør 0-100 km/t på hyggelige 7,7 sekunder. Vi gleder oss!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!