I Mercedes E-klasse det er lagt vekt på komfort, og at den er nøytral og velkjørende. Den finner ikke på noen sprell, men et ord som "sedat" har også en tendens til å dukke opp.

Vår bil er imidlertid en sportslig utstyrt Avantgarde med sportschassis - sistnevnte har vist seg å virke malplassert også i andre E-klasser. Oppsettet er fast, men dumper og ujevnheter kan sjenere. Styringen virker tilstrekkelig direkte.

I E200 Kompressor er motoren på 1,8 liter og får ekstra luft fra en kompressor, noe som gir den 163 hk - og ikke minst 240 Nm dreiemoment.

Automatgiret er vi ikke like imponert over. I forhold til automatkassen i BMW'en tenker det for lenge før det girer under aktiv kjøring, og den manuelle funksjonen er en skuffelse. Kassa girer uansett når den finner det for godt. Til cruising er den derimot veldig fin, med smørmyke girskift.

Interiøret er av høy klasse, med solide og pene materialer og meget god finish. Med Avantgarde-pynt i en slags matt, sotet metall får linjene et sportslig tilsnitt. Også setene har et sportslig preg som vi liker ved denne pakken.

Men lekkert utseende og mange kvaliteter til tross - vi har vanskelig for å se gode nok grunner til at E-klasse skal være såpass dyr som den er.

Versjonene

Mercedes-Benz E-klasse finnes som sedan og stasjonsvogn. Bensinmotorer fra 1,8 l/163 hk til 5,4 l/476 hk, dieselmotorer fra 2,1 l/122 hk til 4,0 l/260 hk. Pris fra 506 700 til 1 716 900 kroner.

Vi Menn Bil mener

E-klasse er en herlig komfortabel bil, i hvert fall om du holder deg unna sportsunderstellet. Fine motorer har den også - til og med i innstegsmodellen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!