Volkswagen må opp. I volum, selvfølgelig, men det er ikke det saken gjelder. Volkswagen må oppover i klassebevisstheten. Volkswagen skal ikke være en folkevogn. Det er det Skoda og Seat som skal ta seg av i Volkswagenkonsernet. Dessuten er det ikke så mange "folk" som kjøper folkevogner igjen i Europa.

Volkswagen ligger ennå litt for langt unna Audi, som stadig skal flyttes oppover. Men VW ligger åpenbart litt for nær Skoda og Seat, og må heves. Volkswagen skal bli litt mer statusbil - på tross av det prosaiske navnet.

Dette har resultert i at Volkswagen er i ferd med å lansere enda større biler, både med diesel V10 og bensin W18. Først kommer Volkswagen med en W8 i Passat. Men det har også resultert i at Volkswagens ansiktsløftning av Passat utført med tanke på å endre bilens utseende fra det trauste og kjedelige, til å appellere til de unge og vakre - fortrinnsvis med mye penger.

For all del - ansiktsløftningen er ikke mislykket. Slik burde egentlig bilen ha sett ut fra starten av. I tillegg har Volkswagens designavdeling lagt på litt krom her og der, noe som heller ikke er mislykket. Selve karosseriet er også forandret noe, i og med at det har fått 10 % bedre vridningsstivhet og enda bedre egenskaper ved kollisjon.

Bruktbilguide: VW Passat 2001-2005

Store endringer

Under skallet er det gjort en del mindre endringer på det mekaniske plan, men ganske store endringer på det elektroniske. Sporvidden er blitt ørlite grann større både foran og bak, og alle Passat-modellene kommer nå med skivebremser på alle hjul. Dette har naturligvis vært nødvendig for at man skulle kunne innføre ESP standard på alle modeller. ESP-systemet består av en elektronisk differensialsperre, EDS, antispinn, ASR, blokkeringsfrie bremser, ABS, og elektronisk bremsekraftfordeling, EBV.

Motorene i Volkswagen-konsernet blir stadig utviklet. I nye Passat kommer det fem nye motorer, to diesel og tre bensin. De to dieselmotorene er nye varianter av den firesylindrede 1,9 liters motoren med enhetsinjektorer, som fra nå av fås i en laveffektsversjon på 101 hk og 250 Nm dreiemoment, og en høyeffektsversjon med 130 hk og henholdsvis 310 Nm dreiemoment i kombinasjon med en sekstrinns manuell girkasse eller automatkasse med Tiptronic, og 285 Nm i kombinasjon med femtrinns manuell girkasse.

Av disse var naturligvis 130-hesteren med 310 Nm og sekstrinns girkasse en særdeles lettløpende bil, men 101-hesteren ligger i praksis ikke langt bak, men har til gjengjeld den store fordelen at den faktisk går mye penere. Man kan høre, inne i bilen, at 130-hesteren er en diesel, men det gjør man knapt i 101-hesteren. Når man så vet at prisforskjellen på de to er rundt 30 000 kroner, taler mye for den svakeste varianten.

De nye bensinvariantene er to fire- og en femsylindret motor på henholdsvis 102, 115 og 170 hk.

Mange versjoner

På komfortsiden er det gjort enda flere endringer, idet Passat nå kommer i tre forskjellige interiørnivåer, med de vanlige, lett pompøse, betegnelsene, nemlig Comfortline, Trendline og Highline, hvor sistnevnte kommer med skinninteriør. Men et elektronisk styrt klimaanlegg er nå standard i samtlige utgaver av Passat. Den norske importøren, Harald A. Møller AS, vil kunne tilby 51 forskjellige versjoner av sedan-versjonen, like mange utgaver av stasjonsvognen, og 6 forskjellige varebiler. I tillegg kommer det tilleggsutstyr, som for eksempel bi-xenon hovedlys.

Det skal selvfølgelig selges enda flere Passater pr. år enn tidligere, ifølge talspersoner for produsenten. I Norge vil det være mulig å få en Passat for kr 230 110, men helt sikkert mye morsommere å kjøpe en 2,8 liters V6 4-motion Tiptronic stasjonsvogn, som begynner på kr 506 540.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!