Da VW Passat kom i helt ny versjon høsten 1996 (som 97-modell), satte den en helt ny standard for store familiebiler. Teknikken var hentet fra den samtidige Audi A4, men den innvendige plassen var betydelig bedre - faktisk ganske så formidabel.

Utseendet ble av mange oppfattet som "Audi-elegant", og interiøret hadde en kvalitetsfølelse som sendte tankene i retning av det mer eksklusive søskenmerket. Enkelte stilte med rette spørsmålet om hvorfor man skulle kjøpe Audi, når man fikk samme teknikk og bedre plass billigere hos VW.

VW har sminket og pusset på Passat i løpet av modellens levetid, slik at den fortsatt henger uforskammet godt med i kampen om kundene. En ansiktsløftning med nye lykter og litt oppstramming av understellet midtveis gjorde susen. Og ikke minst har VW fått bukt med alle barnesykdommene som red Passat som en mare de første årgangene.

Bak rattet finner vi oss også godt til rette. Interiøret, som eksteriøret, holder fortsatt mål. Sittestillingen lovprises, og alle betjeningsorganer er akkurat der de skal være.

Bruktbilguide: VW Passat 2001-2005

Komfortabel

Ingen kan si noe annet enn at Passat er en velkjørende bil. Styringen føles presis nok, og kjøreegenskapene er trygge, ikke minst siden elektronisk stabilitetskontroll, ESP, er standard. Direkte inspirerende å ratte er den likevel ikke. Spesielt sammenliknet med Mondeo føles den litt løs i fisken, og over store ujevnheter i høy fart løfter og duver den mer - dempingen er ikke av sportsligste sort.

Komforten oppleves derimot som meget god. Takket være moderate 15-tommers hjul støyer den relativt lite, og såpass mye gummi på felgene gjør at den ruller smidig over små og kvasse ujevnheter. Den ellers litt stumpete forakselen merkes ikke så godt.

Bakakselen er av den enkle, "mykstive" typen. Det stusser litt mer i stumpen på baksetepassasjerene enn for eksempel de nyere konkurrentene Mondeo og Vectra, men du skal gå direkte fra den ene til den andre for å legge merke til det. Plassen der bak er formidabel, med unntak av takhøyden som bare rekker akkurat til voksne på drøyt 180 cm.

Ny to-liter

Vil du ha en to-liter i Passat, kan du nå velge mellom en støpejernsblokk på 115 hester eller en alu-blokk med 130 hestekrefter. Det koster rundt 1000 kroner mer pr. hestekraft, og den billigste modellen (First Line) med den nye motoren koster 282 610 kroner. Vår testbil var toppmodellen High Line til 303 010 kroner.

Vi kjenner motoren i Audi fra før, og selv om vi ikke er overbegeistret over den, er den helt grei. Tidligere hadde den problemer med støynivået, men etter å ha omprogrammert tenningen er dette nå blitt bra. Ytelsene er de samme som på Audi, noe som vil si 0-100 km/t på 9,9 sekunder. Vi målte også mellomakselerasjon og fikk tallene 4,4 sekunder mellom 70 og 100 i tredje gir og 12 sekunder i femte gir.

Dreiemomentet er litt høyere på 130-hesteren i forhold til den gamle støpejerns-motoren, 13 Newtonmeter for å være helt nøyaktig. Det viktigste med den nye motoren er imidlertid at bensinforbruket er lavere selv om den har flere hestekrefter. I en periode fremover vil begge motorene være tilgjengelig i Passat, så er du opptatt av bedre ytelser og mindre forbruk, bør du investere noen ekstra tusenlapper.

Tekniske data: VW Passat 2,0 130 hk

  • Motor:R4, 1984 ccm
  • Ytelse:130 hk ved 5700 o/min
  • Dreiemoment:195 Nm ved 3300 o/min
  • Dekkdimensjon:195/65 R15
  • Egenvekt:1336 kg
  • Bagasjerom:475 liter
  • Forbruk EU-mix:0,80 l/mil
  • 0-100 km/t:9,9 sek
  • Toppfart:210 km/t
  • Pris:Fra 282 610 kroner

Testdata

VW Passat 2,0 130 hk

VW Passat 2,0 115 hk

0-100 km/t

9,5

11,0

70-100 km/t 3. gir

4,4

5,3

70-100 km/t 5. gir

12,0

10,8

50-100 km/t 4. gir

12

13,1

Støy 100 km/t, dBA

67

67

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!