Vår testbil var utstyrt med den herlige treliters turbodieselen; en rekkesekser som på tross av drivstofftypen har alle BMWs motorkvaliteter i behold. Den har nå fått 218 mot tidligere 184 hk i årsmodell 2004, som også inneholder en lang rekke øvrige forbedringer:

4WD-systemet i X5 har nå - i motsetning til den faste 40/60-kraftfordelingen fra tidligere år - en avansert, elektronisk styrt kobling som fordeler kreftene. Det samme systemet brukes i BMWs øvrige firehjulsdrevne modeller.

Elektronikken legger ingen demper på kjøregleden. DSC-systemet (Dynamic Stability Control, BMW'sk for ESP) oppleves som frisinnet; du får oppleve en akkurat passe driftvinkel på glatta før det griper inn.

I tillegg til de grunnleggende sunne veiegenskapene, hjelper det at BMW har valgt et fast understellsoppsett, slik at du sjelden mister kontakten med hva som foregår under hjulene. Selv om det betyr at du finner konkurrenter som fjærer bedre unna, spesielt på små ujevnheter, opplever testlaget komforten i BMW som god. Her er også den fine støykomforten og en behagelig sittestilling viktige bidragsytere.

Vi får litt problemer når samtalen kommer inn på dashbord og førermiljø. Betjening og avlesning er forbilledlig, men materialkvaliteten (svart hardplast) rimer ikke helt med den saftige prislappen.

Den ansiktsløftede varianten har i tillegg til det nye firehjulstrekksystemet fått en annen og mer markant front og noen endringer i hekken. I tillegg til kraftigere dieselmotor, er det også mer effekt og større utgaver i V8-bensinmotorene.

VERSJONENE

BMW X5 har bensinmotorer på 3,0 l/231 hk, 4,4 l/320 hk og 4,8 l/360 hk, pluss den tre liter store dieselmotoren med 218 hk. Priser fra 818 000 til 1 390 000 kroner.

VI MENN MENER

BMW X5 er fortsatt en av de aller mest velkjørende SUV-modellene i denne delen av markedet. Motorene er som vanlig i toppklasse og bidrar til den dynamiske følelsen. Plassforholdene er imidlertid ikke like gode som i de største konkurrentene.

TEKNISKE DATA: BMW X5 3,0 dA 2004

  • Motor: R6, 2993 ccm
  • Ytelse: 218 hk - 4000 o/min
  • Dreiemoment: 500 Nm - 2000 o/min
  • Dekkdimensjon: 235/65 R17
  • Egenvekt: 2105 kg
  • Bagasjerom: 465/1550 liter
  • Forbruk EU-mix: 0,94 l/mil
  • 0-100 km/t: 8,8 sek
  • Toppfart: 210 km/t
  • Pris: 842 000 kroner
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!